De gemeente vangt inwoners op die thuis niet veilig kunnen wonen of dakloos zijn. Het betreft de opvang van slachtoffers van huiselijk geweld en kindermishandeling en de opvang van dak- en thuislozen. Deze ondersteuning is tijdelijk en erop gericht dat zij weer een zelfstandige woning kunnen betrekken en zelfstandig weer meedoen in de samenleving. Met de ondersteuning wordt de kans op herhaling van het veiligheidsrisico en verslechtering van de woonsituatie voorkomen. Daarnaast zet de gemeente in op voorlichting en vroegsignalering om situaties van huiselijk geweld, kindermishandeling en dakloosheid te voorkomen. |
---|
Verblijf en huisvesting zijn door dit programma heen een belangrijk onderwerp. Onze inzet op jeugdigen in verblijf en juiste huisvesting voor ouderen is reeds toegelicht. Met de aanbesteding voor Beschermd Wonen en Opvang Jongvolwassen Dak- en Thuislozen zetten we ook voor deze doelgroepen in 2022 in om te zorgen dat zo veel mogelijk inwoners (zelfstandig) kunnen wonen, waar nodig met begeleiding. De aanpak op dak- en thuisloosheid sluit hierop aan. De gemeente Zaanstad wil een goede invulling geven aan haar verantwoordelijkheid voor de nazorg aan (ex-) gedetineerden. Die nazorg is erop gericht om de terugkeer van gedetineerde, Zaanse inwoners vanuit penitentiaire inrichtingen naar de samenleving in goede banen te leiden. Het doel van de nazorg is de kans op herhaling te verkleinen en overlast voor de omgeving te voorkomen. Om dit te bereiken werken we samen met diegene en partners, om zo snel mogelijk te zorgen voor een stabiele levensstructuur (wonen, werken/dagbesteding, schuldhulp, identiteitsbewijs en zorg(verzekering). In het regionale samenwerkingsverband ‘Allen voor Een’ werken we samen met gemeenten en partners van de domeinen Zorg en Veiligheid. Belangrijke thema’s zijn: de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling, een sluitende ketenaanpak rond personen met verward (of onbegrepen) gedrag, de optimalisatie van de jeugdbeschermingsketen, de doorontwikkeling van Veilig Thuis en de doorontwikkeling van het Zorg- en Veiligheidshuis (ZVH) Zaanstreek-Waterland. Ook werken we aan een gezamenlijke aanpak op mensenhandel. Daarnaast starten we samen met de VNG een pilot. Het doel van deze pilot is om de informatie-uitwisseling tussen partners die werken in de domeinen Zorg en Veiligheid te verbeteren. |
---|
Activiteiten
Aanpak dak- en thuisloosheid
Het ministerie van VWS heeft geld beschikbaar gesteld voor de aanpak dak- en thuisloosheid. Dit geld gebruiken we voor diverse activiteiten om dak- en thuisloosheid te voorkomen: de vernieuwing van de maatschappelijke opvang en de inzet op wonen met begeleiding. Ook evalueren we in 2022 de in 2021 gestarte pilot Housing First. |
---|
Langdurige en Kortdurende Opvang
Door het geld van het Rijk verandert er in 2021/2022 veel in de maatschappelijke opvang. Nu is de opvang van dak- en thuislozen gecentreerd. Dat wil zeggen dat de opvang voor personen die een langdurig traject nodig hebben op dezelfde locatie is, als de opvang van personen die gebaat zijn met een korte opvang. Voor deze groepen dak- en thuislozen komen in 2022 aparte opvanglocaties. Met deze scheiding verbeteren en versnellen we de doorstroom voor personen die een kort traject nodig hebben. Om dit te realiseren zetten we bij de Kortdurende Opvang de pilot Uitstroom in. Deze is opgezet om de kwetsbaren uit de opvanglocaties een kans te geven op de woningmarkt. |
---|
Nazorg ex-gedetineerden
In 2022 zetten we in op verbeteringen zodat ex-gedetineerden op een goede manier kunnen terugkeren in de samenleving. Op dit vlak werkt de gemeente samen met een groot aantal partners, zoals DJI, Reclassering, de Sociale Wijkteams, Werkom, Jongerenloket, Straathoekwerk, het Zorg- en Veiligheidshuis en anderen. In 2020 is een tweejarige pilot gestart met het Buiten-re-integratie centrum van Stichting Surant. Afhankelijk van de uitkomsten van de evaluatie van deze pilot en de financiële mogelijkheden, zetten we de samenwerking wel of niet door in 2022. |
---|
Geweld hoort nergens thuis
Met het uitvoeren van het Regionaal Actieplan Geweld hoort nergens thuis 2020-2021 hebben we ingezet op communicatie richting inwoners en het bieden van passende trainingen voor professionals van bijvoorbeeld wijkteams, scholen en huisartsen. Met de lokale teams is gewerkt aan de invoering van het Kwaliteitskader Samenwerken aan Veiligheid (Visie op gefaseerde ketenzorg). De doorontwikkeling van de Multidisciplinaire Aanpak vindt plaats onder de paraplu van het Zorg en Veiligheidshuis. We ontwikkelen een passend(er) aanbod voor slachtoffers en plegers van huiselijk geweld. We maken daarbij gebruik van ervaringsdeskundigen en uitkomsten van onderzoek van het Verwey-Jonker Instituut. De methodiek Gefaseerd samenwerken aan veiligheid wordt geëvalueerd. We verwachten dat een aantal van deze onderdelen in 2022 verdere uitwerking zal vragen. Landelijk wordt bekeken of de financiering voor GHNT verlengd wordt t/m 2022. In Poelenburg-Peldersveld werken we aan een voorstel om betrokkenheid van buurtgenoten uit de wijk (“sleutelpersonen”) te vergroten. Het gaat dan om bewustwording en signalering van huiselijk geweld. Dit maakt onderdeel uit van het PACT. Deze activiteit kunnen andere wijken in 2022 overnemen. |
---|
Veilig Thuis
In 2020 is een regionaal plan van aanpak Veilig Thuis opgesteld. Dat voeren we in 2022 verder uit. We werken aan verbetering van de sturingsinformatie Veilig Thuis, het in kaart brengen van wettelijke en niet-wettelijke taken en de optimalisatie van de samenwerking tussen Veilig Thuis en het lokale veld. In samenwerking met gemeenten in de regio en Veilig Thuis hebben we in afgelopen jaren ingezet op capaciteit. Daarmee hebben we de wachtlijsten weten terug te brengen. Dit blijven we in de gaten houden. |
---|
Pilot Blijvend Veilig
Om de jeugdbeschermingsketen te verbeteren, wordt in de regio de pilot Blijvend Thuis verkend. Deze pilot bestaat uit de vorming van één integraal team, bestaande uit medewerkers van verschillende organisaties (GI’s, Veilig Thuis, de Raad voor de Kinderbescherming en Blijf groep). Samen met het Jeugdteam helpen zij een huishouden om te zorgen voor een veilige thuisomgeving. |
---|
Zorg- en Veiligheidshuis
In 2021 is het beheer van het Zorg- en Veiligheidshuis (ZVH) voor Zaanstreek-Waterland ondergebracht bij de gemeente Zaanstad. Met de aangesloten partners rond de inhoudelijke doorontwikkeling van het ZVH is een meerjarenagenda opgesteld. In 2022 vervolgen we de aanpak van de agenda, die onder andere inzet op het verbeteren van de werkwijzen en de kennis van doelgroepen. De acht gemeentes in de regio en het rijk delen de kosten van het Zorg- en Veiligheidshuis. |
---|
Personen met onbegrepen gedrag (POG) en Wvggz
Met het regionale plan van aanpak Personen met onbegrepen gedrag blijven we inzetten op onder andere verbetering van de acute crisisketen (passend vervoer, screeningsruimten en hoog beveiligde bedden) en doorontwikkeling van activiteiten in het kader van preventie, vroegtijdige signalering en melding. Met Zilveren Kruis en de GGD sluiten we aan bij de Regionale Quickscan ‘Zorg en sociaal domein bij complexe ggz-problematiek’. Met deze QuickScan werken we aan meer samenhang en kwaliteit van zorg voor mensen met complexe ggz-problematiek. |
---|
Burgemeester In ‘t Veldpark
Samen met partners zetten we in op de integrale aanpak van de problematiek rond een groep die zorgt voor overlast in het Burgemeester In ‘t Veldpark in Zaandam. Handhaven wordt niet gezien als (enige) oplossing, omdat daarmee niet de achterliggende zorgproblematiek wordt aangepakt. Een goede combinatie van interventies op het gebied van veiligheid en zorg is van belang. Het Leger des Heils zet een veldwerker in. Deze gaat contacten leggen met de groep en ze begeleiden naar (vrijwillige) zorg en hulp door bijvoorbeeld het Sociaal Wijkteam. De inzet van de veldwerker voor 16 uur per week is structureel gemaakt. Ook kijken we of we ervaringsdeskundigen en/of vertegenwoordigers uit een klankbordgroep willen inzetten en kijken we naar goede voorbeelden van andere gemeenten. In 2022 hopen we een inloopvoorziening (met of zonder gebruikersruimte) te realiseren voor deze groep. Hier is vooralsnog geen dekking voor. We zijn in gesprek met het ministerie over alternatieve oplossingsrichtingen. |
---|
Woonoverlast
Op 1 juni 2021 is gestart met een tijdelijk team Woonoverlast. Hierin bepalen alle betrokken partijen zoals woningcorporaties, MABZ, Beter Buren en de politie samen welke interventies nodig zijn. Vanwege de financiële ruimte van Zaanstad kan deze aanpak per 1 januari 2022 niet geborgd worden. Het gevolg hiervan is (naar verwachting) dat teruggekeerd wordt naar de voormalige minimale inzet, waarbij meldingen niet meer centraal bij de gemeente binnenkomen en/of worden opgepakt. |
---|