(bedragen x € 1.000) | |||||||
Autonome ontwikkelingen | |||||||
Prijs-, loon- en subsidie indexatie | |||||||
Prijs-, loon- en subsidie indexatie voor de primitieve begroting 2022. Ten opzichte van de voorjaarsnota zijn de gehanteerde percentages niet gewijzigd en zijn gebaseerd op de CPB publicatie van maart 2021. De prijsindexatie bedraagt 1,4%. De loonindexatie bedraagt 1,5% en de toegepaste subsidie indexatie is 1,47%. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 1.555 | -1 | 1.554 | 1.554 | 1.553 | 1.553 |
02 | Werk, inkomen en economie | 443 | -2 | 441 | 421 | 415 | 415 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | 393 | -2 | 391 | 395 | 394 | 393 |
04 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | 171 | -1 | 170 | 108 | 97 | 90 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 212 | -49 | 163 | 165 | 165 | 165 |
06 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | 211 | -9 | 202 | 202 | 202 | 202 |
07 | Bestuur en financiën | -2.782 | -603 | -3.384 | -3.307 | -3.292 | -3.284 |
98 | Kostenverdeling | 1.097 | -136 | 961 | 961 | 963 | 963 |
99 | Hulpkostenplaatsen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 1.301 | -802 | 499 | 499 | 499 | 499 | |
Ontwerp-Meerjarenbegroting 2022-2025 omgevingsdienst | |||||||
Als gevolg van de overgang naar de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging nemen de kosten voor de omgevingsdienst NZKG in 2022 toe met € 0,03 mln.(zie de raadsinformatiebrief 2021/14043).Conform het advies van het controllersoverleg 100.000+ gemeenten worden deze kosten nog niet structureel opgenomen in de begroting, aangezien er op dit punt nog duidelijkheid wordt verwacht van het rijk ten aanzien van de bekostiging. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
04 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | 26 | 0 | 26 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 26 | 0 | 26 | 0 | 0 | 0 | |
Gemeentefonds meicirculaire 2021 | |||||||
In deze mutatie wordt de meicirculaire Gemeentefonds 2021 verwerkt. De financiële gevolgen van deze circulaire zijn nader toegelicht via een Raadsinformatiebrief. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 2.204 | 0 | 2.204 | 2.283 | 2.295 | 2.295 |
02 | Werk, inkomen en economie | 761 | 0 | 761 | 758 | 362 | 768 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | 97 | 0 | 97 | 53 | 434 | 14 |
06 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | 67 | 0 | 67 | 68 | 70 | 73 |
07 | Bestuur en financiën | 252 | -3.556 | -3.304 | 428 | 2.169 | -2.147 |
Subtotaal journaal | 3.381 | -3.556 | -175 | 3.590 | 5.330 | 1.003 | |
Onroerend zaak belasting onderwijshuisvesting | |||||||
Recentelijk zijn er een aantal schoolgebouwen gerealiseerd. Hierdoor is er sprake van oplopende Onroerend zaak belasting (OZB) voor onderwijshuisvesting. Daartegenover staan de extra inkomsten van OZB. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | 226 | 0 | 226 | 226 | 226 | 226 |
07 | Bestuur en financiën | 0 | -226 | -226 | -226 | -226 | -226 |
Subtotaal journaal | 226 | -226 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Actualiseren kapitaallasten | |||||||
Actualiseren kapitaallasten naar aanleiding van de meerjaren investeringsplanning. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | -650 | 0 | -650 | -718 | -217 | -286 |
04 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | -35 | 0 | -35 | -35 | -35 | -34 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | -80 | 83 | 3 | 428 | 593 | 621 |
06 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | -120 | 0 | -120 | -79 | -78 | -78 |
07 | Bestuur en financiën | -299 | 0 | -299 | -117 | 17 | 20 |
Subtotaal journaal | -1.184 | 83 | -1.101 | -521 | 279 | 243 | |
Gemeentefonds doorwerking decembercirculaire 2020 (aanvulling) | |||||||
Hierbij wordt de structurele doorwerking van de decembercirculaire 2020 van het gemeentefonds verwerkt. Abusievelijk is dit niet gelijktijdig met de verwerking van de meicirculaire 2021 gebeurd. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
07 | Bestuur en financiën | 0 | 469 | 469 | 1 | -226 | -2.354 |
Subtotaal journaal | 0 | 469 | 469 | 1 | -226 | -2.354 | |
Gemeentefonds, effect jeugdhulp | |||||||
1. Het ministerie en de VNG konden geen overeenstemming bereiken over het structurele tekort aan middelen met betrekking tot de jeugd. Hiertoe is een arbitragezaak gestart. Een commissie van wijzen heeft inmiddels een zwaarwegend advies uitgebracht, dat ingaat op de jaren 2022 en verder. Voor Zaanstad gaat het om €14,5 mln hogere inkomsten in 2022. 2. Toekenning van extra middelen voor jeugdhulp voor 2023 en verder wordt overgelaten aan een nieuw kabinet. Tegelijk hebben gemeenten en rijk zich gecommitteerd aan de Hervormingsagenda en aan het nu al maken van afspraken over maatregelen waarmee het jeugdstelsel op de lange termijn beter houdbaar wordt. Rijk, VNG en IPO hebben daarom in juli 2021 afgesproken dat alle gemeenten in de jaarschijven 2023 tot en met 2025 van de meerjarenraming de bedragen onder de Hervormingsagenda van de Commissie van Wijzen als stelpost mogen opnemen in de begroting. Vanuit behoedzaamheid en in het licht van de afspraken rond de Hervormingsagenda dat gemeenten ook zelf kostenbesparende maatregelen kunnen nemen, geldt hiervoor een maximum van 75% van het deel dat gemeenten op basis van de verdeling zouden krijgen. Voor Zaanstad komt dit neer op een extra bate van € 12 mln. in 2023 aflopend naar ruim € 10 mln. in 2025 en daarna nog verder afnemend.3. Bovenstaande afspraak komt in plaats van de eerdere richtlijn voor het ramen van de structurele middelen jeugdzorg met een stelpost van € 300 mln. Dat betekent dat de stelpost (baten) van € 3,4 mln. zoals we die nu in de meerjarenbegroting hadden staan vervalt. 4. In de voorjaarsnota 2021-2025 waren we er al vanuit gegaan dat gemeenten extra middelen voor de jeugdhulp zouden ontvangen. Het college had de extra baten toen ingeschat op minimaal € 3,7 mln. structureel vanaf 2023. Nu hebben we echter de verwachte baten conform de richtlijn van het rijk opgenomen in de meerjarenbegroting. Daarom vervalt de stelpost uit de voorjaarsnota. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
07 | Bestuur en financiën | 0 | -10.764 | -10.764 | -4.870 | -4.135 | -3.253 |
Subtotaal journaal | 0 | -10.764 | -10.764 | -4.870 | -4.135 | -3.253 | |
Subtotaal Autonome ontwikkelingen | 3.750 | -14.796 | -11.046 | -1.301 | 1.747 | -3.862 | |
Begrotingsbijstellingen | |||||||
Ontwikkelingen BUIG | |||||||
We hebben de rijksbijdrage BUIG aangepast aan de meest recente informatie van het Rijk. (€ 9,61 mln). Het budget voor de lasten van uitkeringen en loonkostensubsidies stellen wij conform beleid gelijk aan de verwachte rijksbijdrage. (-€ 9,61 mln). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
02 | Werk, inkomen en economie | -9.614 | 9.614 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | -9.614 | 9.614 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Raadsverkiezingen | |||||||
In 2022 vinden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. Hiervoor maakt de gemeente extra kosten voor de stemwijzer, de uitslagenavond en voor het inwerkprogramma en screening van wethouders (€ 0,05 mln). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
07 | Bestuur en financiën | 47 | 0 | 47 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 47 | 0 | 47 | 0 | 0 | 0 | |
Budget dierenwelzijn | |||||||
Met de nota dierenwelzijn 2019 was reeds besloten om invulling te geven aan de opvang van knaagdieren, echter het budget was niet geregeld.Het budget voor dierenwelzijn moet met € 0,01 mln. worden verhoogd om aan deze wettelijke taak te voldoen. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 10 | 0 | 10 | 10 | 10 | 10 |
Subtotaal journaal | 10 | 0 | 10 | 10 | 10 | 10 | |
Diverse bijstellingen onderwijs | |||||||
Dit betreft bijstelling WEB-middelen aan de hand van de actuele beschikking 2021 (hogere baten van € 0,08 mln. en hogere lasten € 0,07 mln.). Hiermee is de begroting van de WEB-middelen weer in evenwicht gebracht. Daarnaast worden enkele budgetten met betrekking tot inzet combinatiefuncties apart onder één code samengebracht (technische wijziging) | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 69 | -84 | -16 | -16 | -16 | -16 |
Subtotaal journaal | 69 | -84 | -16 | -16 | -16 | -16 | |
Capaciteit stedelijke ontwikkeling | |||||||
In deze begrotingswijziging worden de aanpassingen gedaan op het gebied van capaciteit binnen stedelijke ontwikkeling. Het structuele budget duurzaamheid wordt omgezet naar de afdeling waar ook de formatie wordt ingezet. Hierdoor kunnen de beleidsdoelen rondom duurzaamheid gerealiseerd en geborgd worden. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
02 | Werk, inkomen en economie | -88 | 0 | -88 | -88 | -88 | -88 |
98 | Kostenverdeling | 88 | 0 | 88 | 88 | 88 | 88 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Omgevingswet en WKB | |||||||
De Omgevingswet en de WKB treden met ingang van 1 juli 2022 in werking. Aan de kostenkostenkant is met name de Wkb een belangrijke factor. Met de Wkb valt de bouwtechnische toets weg, waar de gemeente dan ook geen leges meer voor in rekening kan brengen. Een deel van het effect betreft ondersteuning vanuit bedrijfsvoering (overhead). Straks beoordeelt een onafhankelijke (private) kwaliteitsborger of het bouwwerk voldoet aan de bouwtechnische eisen. De Omgevingswet biedt aan de opbrengstenkant de volgende mogelijkheid: Gemeenten kunnen als bevoegd gezag milieuleges invoeren, welke door de Omgevingsdienst zouden moeten worden geïnd. Milieuleges zijn niet van toepassing voor individuele bewoners/huiseigenaren, maar staan in relatie tot milieuvergunningen bij met name grote bedrijven.Er wordt een stelpost opgenomen voor het te verwachten effect op de lasten (2022: € 0,01 mln., 2023 e.v. € 0,2 mln.) en de baten (2022: - € 0,09 mln., 2023 e.v. -€ 0,19 mln). Bij de Voorjaarsnota 2022 wordt de stelpost nader uitgewerkt. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
06 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | 243 | -94 | 149 | 297 | 297 | 297 |
07 | Bestuur en financiën | -50 | 0 | -50 | -100 | -100 | -100 |
Subtotaal journaal | 193 | -94 | 99 | 197 | 197 | 197 | |
Mutaties Zorg en Veiligheidshuis | |||||||
In de afgelopen jaren is het budget voor Zorg en Veiligheidshuis (ZVH) niet aangepast aan de regionale afspraken. Als gevolg hiervan wordt met ingang van 2021 het budget structureel verhoogd met € 0,02 mln.Daarnaast gaat het ZVH per 1-7-2021 over van de GGD naar de gemeente Zaanstad. Hierdoor worden de lasten en de baten (bijdrage andere gemeenten en rijksbijdrage) verhoogd met € 0,2 mln structureel vanaf 2022. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | -261 | -150 | -411 | -415 | -415 | -415 |
07 | Bestuur en financiën | 94 | 0 | 94 | 94 | 94 | 94 |
98 | Kostenverdeling | 342 | 0 | 342 | 342 | 342 | 342 |
Subtotaal journaal | 175 | -150 | 25 | 21 | 21 | 21 | |
wijziging tarieven en heffingen 2022-2025 | |||||||
De tariefberekeningen 2021 voor de heffingen en leges zijn opgesteld volgens de uitgangspunten van de voorjaarsnota 2021, inclusief de daar bepaalde loon- en prijsindexen van resp. 1,5% en 1,4%.In de exploitatie resteert een positief verschil op de heffingen (Afval, markt, riool, begraafplaatsen en naheffing) van in totaal € 0,08 mln. structureel. Dit saldo dient met name om de reguliere loon- en prijsontwikkeling van toegerekende kosten te compenseren.De inkomsten voor de leges zijn conform afgesproken indexatie. Per saldo geeft dit een positief resultaat. Echter, als gevolg van een technische correctie in de berekening uit voorgaande jaren met betrekking tot inkomsten leges, komt het uiteindelijk resultaat in de exploitatie van de leges toch op een nadeel van € 0,15 mln.De manier van het controleren van betaald parkeren verandert in 2022. In plaats van lopend gaat de controle plaatsvinden met scooter en auto: mobiel scannen. De verwachting is dat het aantal naheffingen hierdoor met 20% stijgt in 2022. De extra inkomsten van € 0,22 mln. dekken de kosten voor aanschaf van het mobiele systeem. Bij de Afvalstoffenheffing wordt voorgesteld de tarieven te verhogen met 0,5%. Dit is voldoende om de autonome kostenontwikkelingen te dekken.Bij de rioolheffing zijn de tarieven gestegen conform de prijsindexatie. Vanuit de egalisatie voorziening wordt net als voorgaande jaren een korting gegeven om het tarief niet te laten stijgen. Dit betekent een onttrekking aan de voorziening van € 1 mln. De tarieven voor begraafplaatsen zijn naast de reguliere prijsindex met 15% gestegen. Dit is nodig om tot 100% dekking van de kosten te komen. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
04 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | 0 | -2 | -2 | -2 | -3 | -3 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 1.807 | -2.081 | -274 | -273 | -273 | -334 |
06 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | 141 | -330 | -189 | -189 | -189 | -189 |
07 | Bestuur en financiën | -29 | 23 | -6 | -6 | -6 | -6 |
98 | Kostenverdeling | 473 | 0 | 473 | 473 | 473 | 473 |
Subtotaal journaal | 2.392 | -2.390 | 2 | 3 | 2 | -59 | |
Jeugd specialistisch jeugdhulp | |||||||
Bij de voorjaarsnota 2021-2025 zijn de budgetten voor specialistische jeugdhulp naar boven bijgesteld. We constateren nu dat de kosten blijven stijgen waardoor een opwaartse aanpassing van € 0,82 mln. in 2021 en € 1,1 mln vanaf 2022 noodzakelijk is. Dat is als volgt te verklaren:- Als gevolg van corona duren trajecten langer en zien we een toename in aanmeldingen, met name bij de GGz (vooral segment B). Ook zien we een toename bij de landelijk ingekochte zorg (hoog-specialistisch). De oplopende zorgzwaarte draagt tevens bij aan de kostenstijging. - Het sturen op verwijzingen naar segment C zorgt er mede voor dat verwijzers de PGB-route meer gebruiken. Daarnaast is er meer hulp vanuit segment B ingezet. - Als gevolg van het toenemende deel dat het Jeugdteam besteedt aan zaken waarbij veel regie gevraagd wordt, is er steeds minder tijd voor zelf hulpverlenen en neemt het aantal verwijzingen vanuit het Jeugdteam naar specialistische hulp ook toe. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 1.100 | 0 | 1.100 | 1.100 | 1.100 | 1.100 |
Subtotaal journaal | 1.100 | 0 | 1.100 | 1.100 | 1.100 | 1.100 | |
Jeugd: Taakstelling volgens tempo afspraken met Rijk | |||||||
Het Rijk heeft extra middelen toegekend aan gemeenten voor de jeugdzorg. Onderdeel van de extra middelen is dat het Rijk stelt dat gemeenten maatregelen moeten treffen om de beheersbaarheid van het jeugdstelsel ingrijpend te verbeteren, zowel door effectievere en meer doelmatige sturing. Het Rijk heeft ook een tempo bepaald voor de maatregelen waarin het bedrag van de taakstelling oploopt van € 2 mln. in 2022 tot € 6,6 mln. in 2027.Zaanstad had al een structurele taakstelling van structureel € 2,2 mln. vanaf 2022. Na verwerking van de taakstelling van het Rijk is de totale taakstelling in de Zaanse begroting voor jeugd als volgt: 2022 € 0,14 mln., 2023 € 1,6 mln., 2024 € 2,4 mln., 2025 € 3,4 mln., 2026 € 4,1 mln., en vanaf 2027 € 4,7 mln. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 1.737 | 0 | 1.737 | -23 | -1.003 | -2.180 |
Subtotaal journaal | 1.737 | 0 | 1.737 | -23 | -1.003 | -2.180 | |
Actualisatie salarisbegroting | |||||||
Het uitgangspunt van de salarisbegroting zijn de feitelijke salariskosten in het begrotingsjaar. Het incidenteel financieel effect van de toelagen (-€ 0,20 mln.), onregelmatigheidstoeslag/wachtdienst (€ 0,01 mln.) en inschaling (-€ 1,03 mln.) wordt door middel van deze begrotingswijziging verwerkt. Dit incidenteel effect ontstaat met name door een lagere inschaling van nieuwe medewerkers dan waarmee bij het opstellen van de meerjarenbegroting rekening is gehouden. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
07 | Bestuur en financiën | -554 | 0 | -554 | -300 | -300 | -300 |
98 | Kostenverdeling | -644 | 0 | -644 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | -1.198 | 0 | -1.198 | -300 | -300 | -300 | |
Actualisatie IHP 21.2 exploitatiekosten | |||||||
Bij de actualisatie 21.2 zijn de planningen geactualiseerd van zowel de school in t Veld als het schoolgebouw op de Populierenweg; dat betekent dat de huurinkomsten en exploitatiekosten een jaar in gaan. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Meubilair Prins Bernard Plein | |||||||
De vervanging van het meubilair op het Prins Bernard Plein zal door de VRZW zelf worden gedaan. Zaanstad vergoed de jaarlijkse rente en afschrijvingslasten (2022: € 0,04 mln. 2023 ev.: € 0,08 mln.). Deze lasten worden gedekt uit het voordeel dat ontstaat door het vrijvallen van de kapitaallasten die Zaanstad zelf had begroot voor de vervanging van het meubilair. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
06 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | 40 | 0 | 40 | 80 | 79 | 78 |
Subtotaal journaal | 40 | 0 | 40 | 80 | 79 | 78 | |
Actualisatie MPG 21.2 | |||||||
Deze wijziging is de cijfermatige verwerking van het Meerjaren Perspectief Grondzaken (MPG) 21.2. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
04 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | -15.699 | 15.699 | 0 | 600 | 0 | 0 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
07 | Bestuur en financiën | 0 | 0 | 0 | -600 | 0 | 0 |
99 | Hulpkostenplaatsen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | -15.699 | 15.699 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties GGD | |||||||
De bijdrage van gemeente Zaanstad aan de GGD is bij de kadernota verhoogd met € 0,44 mln. Dit betrof buiten de autonome ontwikkelingen een stijging van € 0,29 mln. aan beleidsontwikkelingen waarvoor geen dekking was. In de meicirculaire zijn in het gemeentefonds budgetten toegevoegd voor taken van de GGD en valt door een meevallende loonindexatie de begroting van de GGD lager uit, voor een totaal van € 0,10 miljoen. Als gevolg hiervan resteert een tekort van € 0,19 mln. waarvoor geen dekking is. Dit bedrag wordt in de begroting 2022 opgevangen binnen de incidentele rijksmiddelen die bedoeld zijn voor jeugd en onderwijs (NPO) en de structurele invulling van de € 0,19 mln. voor 2023 e.v. wordt betrokken bij een volgende begrotingscyclus en bij de doorontwikkeling van de GGD 3.0. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 14 | 0 | 14 | 14 | 14 | 14 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | -14 | 0 | -14 | -14 | -14 | -14 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Actualisatie bestemmingsreserve afschrijvingslasten | |||||||
De planning van de projecten in het Investeringsfonds zijn geactualiseerd. Door herfasering van projecten waarvan de afschrijvingslasten uit deze reserve worden gedekt wijzigt ook de benodigde onttrekking uit de reserve. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
07 | Bestuur en financiën | 0 | 0 | 0 | -163 | -233 | -272 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | -163 | -233 | -272 | |
Actualisatie investeringsfonds | |||||||
De ramingen van de projecten die gedekt worden uit het Investeringsfonds zijn geactualiseerd. In de paragraaf investeringen worden de projecten toegelicht en staat de tabel met de meerjarige raming. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | -4.949 | 0 | -4.949 | 166 | 0 | 58 |
07 | Bestuur en financiën | 6.153 | -1.204 | 4.949 | -166 | 0 | -58 |
Subtotaal journaal | 1.204 | -1.204 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Kostenverdeling | |||||||
Met deze begrotingswijziging worden de apparaatsbaten en -lasten op de juiste wijze toegerekend aan de prestaties. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 1.067 | -7 | 1.060 | 239 | 218 | 218 |
02 | Werk, inkomen en economie | 466 | -2 | 464 | 194 | 187 | 187 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | 56 | -10 | 47 | 75 | 66 | 66 |
04 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | 121 | -45 | 75 | 165 | 165 | 165 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 557 | -66 | 492 | 196 | 196 | 196 |
06 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | 104 | 0 | 104 | 681 | 685 | 685 |
07 | Bestuur en financiën | 156 | -6 | 150 | 170 | 169 | 169 |
98 | Kostenverdeling | -2.528 | 136 | -2.392 | -1.721 | -1.686 | -1.686 |
99 | Hulpkostenplaatsen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestuursopdracht bedrijfsvoeringsbudgetten | |||||||
Binnen Bedrijfsvoering is sprake van een aantal knelpunten. Bij de Voorjaarsnota 2021-2025 is besloten tot een tweetal besparingen in de bedrijfsvoering, waarvan het college heeft aangegeven hier geen voorstander van te zijn. Daarom is toen de opdracht gegeven om op zoek te gaan naar alternatieve besparingsvoorstellen en deze bij de begroting 2022 opnieuw voor te leggen.Bij de zoektocht naar alternatieve voorstellen kwam een nieuw financieel knelpunt naar voren. Dit betrof het structureel verlengen van het samenwerkingsverband Zaanstreek-Waterland. Vanaf 2023 is hier geen dekking meer voor, het gaat om € 0,15 mln. per jaar.Het voorstel is nu als volgt:· Het uitstel van de reiskostenvergoeding wordt beperkt tot 2021, vanaf 2022 is het volledige budget hiervoor weer beschikbaar.· De opleidingsbudgetten worden met een kleiner bedrag verlaagd. In 2022 met € 0,13 mln. en vanaf 2023 met jaarlijks € 0,02 mln. (in plaats van elk jaar € 0,15 mln. vanaf 2022)· Er komt definitief geen directeur bedrijfsvoering meer, waardoor vanaf 2022 een structureel bedrag van € 0,16 mln. vrijvalt.· De taken van het afdelingshoofd Strategie & Regie zijn in 2021 tijdelijk opgevangen door een collega-afdelingshoofd. Dit gebeurt ook in de eerste helft 2022 (€ 0,05 mln.)· Voor het verlengen van het samenwerkingsverband Zaanstreek-Waterland is vooralsnog € 0,04 mln. beschikbaar met ingang van 2023. De resterende budgetvraag ad. € 0,11 mln. wordt doorgeschoven naar voorjaarsnota 2023. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
07 | Bestuur en financiën | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Proceskosten Nauerna | |||||||
In 2022 en 2023 zullen nog activiteiten plaatsvinden op het dossier Nauerna. Deze activiteiten leiden onvermijdbaar tot proceskosten en kosten voor externe adviseurs, juridische expertise (publiek en privaatrechtelijk) en onderzoeken, waarvoor geen budget beschikbaar is. De verwachte kosten betreffen in totaal € 0,56 mln. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
04 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | 560 | 0 | 560 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 560 | 0 | 560 | 0 | 0 | 0 | |
Egaliseren begroting | |||||||
In 2022 wordt € 5,3 miljoen toegevoegd aan de egalsatiereserve begroting. Deze reserve wordt in 2023 (€ 3,0 mln.) en in 2024 (€ 2,3 mln.) onttrokken waardoor de begroting in 2023 sluit op € 1,3 mln negatief en in 2024 op € 0. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
07 | Bestuur en financiën | 5.319 | 0 | 5.319 | -3.006 | -2.313 | 0 |
Subtotaal journaal | 5.319 | 0 | 5.319 | -3.006 | -2.313 | 0 | |
Jeugd noodzakelijke maatregelen | |||||||
Er wordt voor voor € 1,7 mln. per jaar ingezet op maatregelen jeugdhulp. Deze inzet moet bijdragen aan het realiseren van de taakstelling op jeugdhulp en het afvlakken van de volumegroei. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 1.860 | 0 | 1.860 | 1.650 | 1.650 | 1.650 |
Subtotaal journaal | 1.860 | 0 | 1.860 | 1.650 | 1.650 | 1.650 | |
Amendement C: Verkamering structureel aanpakken | |||||||
De gemeenteraad heeft bij de vaststelling van de begroting 2022 amendement C aangenomen. Hiermee is er structureel budget beschikbaar gesteld (€ 0,37 mln.) voor het handhaven van de woonverordening, specifiek verkamering. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
06 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | 371 | 0 | 371 | 371 | 371 | 371 |
Subtotaal journaal | 371 | 0 | 371 | 371 | 371 | 371 | |
Amendement E: Pak fraude door zorgaanbieders aan! | |||||||
De gemeenteraad heeft bij de vaststelling van de begroting 2022 amendement E aangenomen. Amendement E gaat over de aanpak van fraude door zorgaanbieders. Wij breiden de ambtelijke capaciteit in 2022 tijdelijk uit voor deze aanpak (€ 0,37 mln).Wij dekken de kosten uit de algemene reserve (-€ 0,37 mln). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
07 | Bestuur en financiën | 0 | -375 | -375 | 0 | 0 | 0 |
98 | Kostenverdeling | 375 | 0 | 375 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 375 | -375 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Amendement J: Afschaffen watertoeristenbelasting | |||||||
De gemeenteraad heeft bij de vaststelling van de begroting 2022 amendement J aangenomen. Dit betreft het afschaffen van de watertoeristenbelasting. Hierdoor worden de baten structureel met € 0,04 mln. verlaagd. Daarnaast worden de lasten structureel met € 0,03 verlaagd. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
07 | Bestuur en financiën | 0 | 42 | 42 | 42 | 42 | 42 |
98 | Kostenverdeling | -30 | 0 | -30 | -30 | -30 | -30 |
Subtotaal journaal | -30 | 42 | 12 | 12 | 12 | 12 | |
Amendement D: Zomerroute GFT | |||||||
De gemeenteraad heeft bij de vaststelling van de begroting 2022 amendement D aangenomen. Hiermee wordt de wekelijkse zomerroute voor GFT afval gehandhaaft. De extra lasten van € 0,16 mln. wordt gedekt door een onttrekking uit de algemene reserve. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 160 | 0 | 160 | 0 | 0 | 0 |
07 | Bestuur en financiën | 0 | -160 | -160 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 160 | -160 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Amendement K: Tarieven begraafplaatsen | |||||||
De gemeenteraad heeft bij de vaststelling van de begroting 2022 amendement K aangenomen. Hiermee is er incidenteel budget beschikbaar gesteld (€ 0,14 mln.) waardoor de stijging van de tarieven voor begraafplaatsen beperkt wordt tot de prijsindexatie van 1,4%. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 0 | 138 | 138 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 138 | 138 | 0 | 0 | 0 | |
Subtotaal Begrotingsbijstellingen | -10.929 | 21.037 | 10.107 | -63 | -422 | 614 | |
Reeds genomen raadsbesluiten | |||||||
IHP VO voorbereidingsbudget geherfaseerd | |||||||
Bij de Voorjaarsnota 2021-2025 is voor het IHP VO een voorbereidingsbudget opgenomen in 2027 (€ 0,1 mln.). In het besluit over het IHP (2020/30065) is echter een deel van het budget in 2026 begroot ( € 0,05 mln). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subtotaal Reeds genomen raadsbesluiten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | -7.180 | 6.241 | -939 | -1.364 | 1.325 | -3.248 |