Handhaven is het optreden bij overtredingen van wet- en regelgeving, gericht op het vergroten van veiligheid en verminderen van overlast. Toezichthouders constateren overtredingen zelf ter plaatse, of omdat bewoners een melding of handhavingsverzoek doen. Bij constatering van een overtreding moet de gemeente handhavend optreden, afhankelijk van de aard van de overtreding. Uitgangspunt is dat de gemeente zoekt naar een passende oplossing in overleg met alle betrokkenen en binnen de kaders die wet- en regelgeving biedt. Op deze wijze voorkomt Zaanstad onnodige juridische procedures. |
---|
De inwoners van Zaanstad hebben een belangrijke rol bij handhaving en toezicht. Via meldingen en de ‘Slim Melden App’ kunnen zij problemen aan ons laten weten. Daarnaast kunnen bewoners in hun buurt een rol spelen bij het voorkomen van (lichtere vormen van) overlast. De gemeente krijgt €43 miljoen uit het Volkshuisvestingsfonds van het ministerie van Binnenlandse Zaken (BZK). Met deze bijdrage kan Zaanstad versneld investeren in een aantal kwetsbare wijken in Zaandam Oost, te weten de vijf wijken Zaandam Zuid, Poelenburg, Peldersveld/Hoornseveld, Rosmolenwijk en Kogerveldwijk. We werken een voorstel uit voor de inzet van handhaving. Half juni 2021 startte het team wijkgerichte overlast. Het team richt zich op diverse vormen van woonfraude in vier wijken. Het team wijkgerichte gaat samenwerken met het nog op te zetten interventieteam. Half 2022 moet dit goed op poten staan. Het interventieteam bestaat uit onder ander de Belastingdienst, ISZW (Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid) en de gemeente. Dit team richt zich op onderwerpen die gaan over de leefbaarheid in de wijk en georganiseerde misdaad. In 2022 is het team Poelenburg volledig in de wijk Poelenburg werkzaam. De werkzaamheden van dit team richten zich op de diverse leefbaarheidsissues in de wijk Poelenburg. Dagelijks is het team aanwezig in de wijk. Het vormt daarmee een aanspreekpunt voor inwoners/bedrijven en organisaties. Door nauw contact met de programmanager en korte lijnen met interne en externe collega’s en inwoners/organisaties in de wijk, kunnen ze snel en effectief handelen. Door toezicht en handhaving probeert de gemeente het aantal overtredingen op en rond het water te verminderen. Dat is nodig voor een veilige en snelle doorvaart van de scheepvaart. Waar mogelijk zoeken we naar passende oplossingen voor gemaakte overtredingen op het water. |
---|
Activiteiten
Daadkrachtig optreden bij overtredingen
Het optreden van boa’s op straat, toezichthouders in de wijk, op het water en voor de kinderopvang dient duidelijk te zijn. Het moet gericht zijn op een oplossing, maar daadkrachtig als iets echt niet mag, kan, of gevaarlijk is. Door die duidelijkheid te geven weten bewoners beter waar ze aan toe zijn en ontstaat er sneller een positieve gedragsverandering op straat. |
---|
Eenvoudig kunnen doen van meldingen en adequaat afhandelen
Bewoners en ondernemers moeten makkelijk een melding kunnen doen. We proberen zo snel mogelijk contact te leggen legt met de melder en duidelijkheid te geven aan de melder over de afhandeling (of, hoe, wanneer). |
---|
Wijkgerichte aanpak
Het team wijkgerichte overlast richt zich op verschillende vormen van woonfraude. De volgende resultaten verwachten we met het structurele team wijkgerichte overlast te bereiken:
|
---|
Digitale handhaving parkeerbelasting
De handhaving van parkeerbelasting vindt vanaf 1 januari 2022 alleen maar digitaal (met een scanauto) plaats. |
---|
Preventief handhaven overlast jongeren op en rondom het water
Jongeren in de gemeente Zaanstad zorgen regelmatig voor overlast op het water. Jongeren varen niet alleen te hard, ook zwemmen zij waar dat niet toegestaan is en maken zij zich schuldig aan meer vormen van ‘vaaroverlast.’ De gemeente Zaanstad krijgt daarnaast ook regelmatig meldingen van geluidsoverlast, milieuvervuiling en brandstichting. Hierbij brengen zij schade toe aan de natuur, de oevers en bijvoorbeeld de drijvende nesten van dieren. Normaal gesproken krijgen jongeren die zich schuldig maken aan ‘vaaroverlast’ een boete. We doen nu een proef. We bieden overtreders van 12 tot 18 jaar een Halt-traject aan. Het doel is jongeren bewust te maken van de (nautische)gevaren die hun gedrag veroorzaakt. Wij zijn ervan overtuigd dat bewustzijn en bewustwording bijdragen aan minder overlast. |
---|
Registratie kleine recreatieboten
We willen in 2022 een elektronische registratie invoeren voor kleine recreatievaartuigen. Wij bereiden nu een voorstel voor. |
---|
Bedienen bruggen en sluizen
We hebben geleerd van eerdere brugincidenten. |
---|