Toezicht houden op de naleving van regels en het terugdringen van overtredingen

Zorgen voor een schone, hele en veilige woon- en leefomgeving (Handhavingsprogramma)

Prestatie 6.2.1 Zorgen voor een schone, hele en veilige woon- en leefomgeving (Handhavingsprogramma)

Handhaven is het optreden bij overtredingen van wet- en regelgeving, gericht op het vergroten van veiligheid en verminderen van overlast. Toezichthouders constateren overtredingen zelf ter plaatse, of omdat bewoners een melding of handhavingsverzoek doen. Bij constatering van een overtreding moet de gemeente handhavend optreden, afhankelijk van de aard van de overtreding. Uitgangspunt is dat de gemeente zoekt naar een passende oplossing in overleg met alle betrokkenen en binnen de kaders die wet- en regelgeving biedt. Op deze wijze voorkomt Zaanstad onnodige juridische procedures.

De inwoners van Zaanstad hebben een belangrijke rol bij handhaving en toezicht. Via meldingen en de ‘Slim Melden App’ kunnen zij problemen aan ons laten weten. Daarnaast kunnen bewoners in hun buurt een rol spelen bij het voorkomen van (lichtere vormen van) overlast.
Het zo snel mogelijk en goed reageren op klachten en meldingen zorgt ervoor dat wij veel zaken telefonisch kunnen afhandelen. Overlast kan via zaanstad.nl digitaal worden gemeld. Bij noodsituaties (bijvoorbeeld gevaar voor letsel) kunnen inwoners 14075 bellen. Ook buiten kantoor-uren pakken we noodsituaties op.
Door toezicht en handhaving probeert de gemeente het aantal overtredingen door inwoners en bedrijven te verminderen. Samen met de inwoners en bedrijven zoekt de gemeente naar passende oplossingen om deze op te lossen.
Om boetes voor overlast te voorkomen geven we informatie via onder andere zaanstad.nl en social media. Denk hierbij bijvoorbeeld aan informatie over regels voor het plaatsen van een caravan, container of bootje, enz. Voor de zichtbaarheid en om het naleven van de regels positief te beïnvloeden, zijn de boa’s een keer per maand in een wijk in Zaanstad aanwezig. Zo kunnen zij ook van bewoners horen of zij nog iets kunnen doen. Bewoners kunnen ook langskomen om hun meldingen door te geven.
Het Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) geeft jaarlijks op basis van een risicoanalyse een overzicht van de inzet op alle toezichts-en handhavingstaken. Dat is op het gebied van kinderopvang, horeca, milieu, ruimtelijke ordening, (bestaande) bouw, monumenten, brandveiligheid, openbare ruimte en openbaar water.
De gemeente maakt een sterke vuist in de aanpak van ondermijning. Het gaat hierbij onder andere om gebiedsgerichte aanpak, het sluiten van drugspanden en het uitvoeren van een Bibobtoets bij de aanvraag van een vergunning om witwassen tegen te gaan.

De gemeente krijgt €43 miljoen uit het Volkshuisvestingsfonds van het ministerie van Binnenlandse Zaken (BZK). Met deze bijdrage kan Zaanstad versneld investeren in een aantal kwetsbare wijken in Zaandam Oost, te weten de vijf wijken Zaandam Zuid, Poelenburg, Peldersveld/Hoornseveld, Rosmolenwijk en Kogerveldwijk. We werken een voorstel uit voor de inzet van handhaving.

Half juni 2021 startte het team wijkgerichte overlast. Het team richt zich op diverse vormen van woonfraude in vier wijken. Het team wijkgerichte gaat samenwerken met het nog op te zetten interventieteam. Half 2022 moet dit goed op poten staan. Het interventieteam bestaat uit onder ander de Belastingdienst, ISZW (Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid) en de gemeente. Dit team richt zich op onderwerpen die gaan over de leefbaarheid in de wijk en georganiseerde misdaad.

In 2022 is het team Poelenburg volledig in de wijk Poelenburg werkzaam. De werkzaamheden van dit team richten zich op de diverse leefbaarheidsissues in de wijk Poelenburg. Dagelijks is het team aanwezig in de wijk. Het vormt daarmee een aanspreekpunt voor inwoners/bedrijven en organisaties. Door nauw contact met de programmanager en korte lijnen met interne en externe collega’s en inwoners/organisaties in de wijk, kunnen ze snel en effectief handelen.

Door toezicht en handhaving probeert de gemeente het aantal overtredingen op en rond het water te verminderen. Dat is nodig voor een veilige en snelle doorvaart van de scheepvaart. Waar mogelijk zoeken we naar passende oplossingen voor gemaakte overtredingen op het water.  

Activiteiten

Daadkrachtig optreden bij overtredingen

Het optreden van boa’s op straat, toezichthouders in de wijk, op het water en voor de kinderopvang dient duidelijk te zijn. Het moet gericht zijn op een oplossing, maar daadkrachtig als iets echt niet mag, kan, of gevaarlijk is. Door die duidelijkheid te geven weten bewoners beter waar ze aan toe zijn en ontstaat er sneller een positieve gedragsverandering op straat.
Waar mogelijk zoeken we een passende oplossing zonder dat een juridische procedure nodig is. Als een situatie illegaal is en ook niet te legaliseren is, dan voorkomt een duidelijk en formeel optreden dat het eindigt in slepende discussies. Zowel bewoners als ondernemers willen niet lang in onzekerheid blijven.

Eenvoudig kunnen doen van meldingen en adequaat afhandelen

Bewoners en ondernemers moeten makkelijk een melding kunnen doen. We proberen zo snel mogelijk contact te leggen legt met de melder en duidelijkheid te geven aan de melder over de afhandeling (of, hoe, wanneer).

Wijkgerichte aanpak

Het team wijkgerichte overlast richt zich op verschillende vormen van woonfraude. De volgende resultaten verwachten we met het structurele team wijkgerichte overlast te bereiken:

  • Aanpak van overbewoning, illegale onderverhuur, illegale bewoning. En/of aanpak van vervallen panden die mogelijk gevaar opleveren voor bewoners en omwonenden
  • Beter zicht krijgen waar een hennepkwekerij is.  
  • Inzicht krijgen in de problematiek in de wijk en het aanpakken daarvan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan netwerken van personen en bedrijven, woningen, horeca en andere plaatsen die op straatniveau in beeld komen vanwege drugshandel.
  • Aanpak van verbouwingen op vreemde plekken en/of vreemde tijden. Het gaat dan om het mogelijk realiseren van illegale woonruimte of het aanleggen van een hennepkwekerij.  
  • Aanpak van bedrijven met opvallend weinig klanten die wel blijven bestaan of dienen als criminele ontmoetingsplaats.
  • Aanpak van woningen met veel aanloop, waarbij de klantenstroom de indruk wekt dat het kan gaan om prostitutie of drugshandel.
  • Aanpakken van zorgbureaus dat klanten huisvest onder slechte omstandigheden
  • Aanpak van plaatsen waar je illegaal kan gokken.
  • Aanpakken van Illegale autohandel.

Digitale handhaving parkeerbelasting

De handhaving van parkeerbelasting vindt vanaf 1 januari 2022 alleen maar digitaal (met een scanauto) plaats.

Preventief handhaven overlast jongeren op en rondom het water

Jongeren in de gemeente Zaanstad zorgen regelmatig voor overlast op het water. Jongeren varen niet alleen te hard, ook zwemmen zij waar dat niet toegestaan is en maken zij zich schuldig aan meer vormen van ‘vaaroverlast.’ De gemeente Zaanstad krijgt daarnaast ook regelmatig meldingen van geluidsoverlast, milieuvervuiling en brandstichting. Hierbij brengen zij schade toe aan de natuur, de oevers en bijvoorbeeld de drijvende nesten van dieren. Normaal gesproken krijgen jongeren die zich schuldig maken aan ‘vaaroverlast’ een boete. We doen nu een proef. We bieden overtreders van 12 tot 18 jaar een Halt-traject aan. Het doel is jongeren bewust te maken van de (nautische)gevaren die hun gedrag veroorzaakt. Wij zijn ervan overtuigd dat bewustzijn en bewustwording bijdragen aan minder overlast.

Registratie kleine recreatieboten

We willen in 2022 een elektronische registratie invoeren voor kleine recreatievaartuigen. Wij bereiden nu een voorstel voor.  
Registratie van kleine recreatieboten is een middel om effectief en efficiënt overlast tegen te gaan van snelvaren, het illegaal bezetten van ligplaatsen en gezonken bootjes. De kosten hiervan zijn voorde eigenaar.

Bedienen bruggen en sluizen

We hebben geleerd van eerdere brugincidenten.
We bedienen de bruggen en sluizen, zodat het scheepvaartverkeer vlot en veilig kan doorvaren over de Zaan en de Nauernasche Vaart. We houden natuurlijk ook rekening met de verkeerssituatie op de weg (zie ook programma 5). Elk jaar openen we de bruggen zo’n 50.000 keer.
In de eerste helft van 2022 voeren we de eerste audit uit op de governance/aanpak van het Integrale Veiligheidsscan team. De resultaten hiervan delen we in het najaar van 2022 met de raad. Zie ook programma 5.

Lasten & baten

bedragen x € 1.000

Lasten

8.247

84,9 %

Baten

1.781

100,0 %

Deze pagina is gebouwd op 01/17/2022 16:42:18 met de export van 01/17/2022 16:33:46