Zaanstad is in ontwikkeling. Projectontwikkelaars willen aan de slag. Ondernemers zoeken geschikte locaties of willen hun bedrijfsvoering veranderen. Ook maatschappelijke initiatieven hebben ruimte nodig. Er komen steeds meer bezoekers. Hoe gaan we slim om met de beschikbare ruimte en hoe blijven we bereikbaar? De gemeente stelt de integrale kaders gericht op omgevingskwaliteit en heeft daarmee een belangrijke rol in het bepalen van de randvoorwaarden bij ontwikkelingen. Met het oog op de toekomst sluiten we daarbij meer aan bij de kwaliteiten van het gebied en betrekken we huidige en toekomstige gebruikers al vroeg in het proces. |
---|
Het werken aan de gezonde en veilige fysieke leefomgeving staat in de Omgevingswet centraal. De voorbereiding op de Omgevingswet is in volle gang. |
---|
Activiteiten
Vaststellen van de Omgevingsvisie 1.0 met het oog op de integrale samenhang (fase 3)
De Omgevingsvisie wordt in fases opgesteld langs zes strategische opgaven: verstedelijking, duurzaamheid, gezondheid, kansengelijkheid, veiligheid en economie. De gebiedsuitwerkingen van MAAK.Zaanstad (APS) en de ruimtelijke kernkwaliteiten zijn onderdeel van de Omgevingsvisie. De participatieaanpak van de Omgevingsvisie is gericht op een brede integrale belangenafweging, waarbij de gebruikers van nu en die van 2040 op verschillende manieren worden betrokken. In 2021 vindt de informele consultatie van alle ketenpartners, bestuur en raad plaats. In 2022 wordt iedereen uitgenodigd om op de ontwerp Omgevingsvisie te reageren. Na de consultatie wordt de Omgevingsvisie voorgelegd aan de raad ter vaststelling. |
---|
Bestemmingsplannen opstellen in de geest van de Omgevingswet
Bestemmingsplannen worden in de geest van de Omgevingswet opgesteld, zoals bij bestemmingsplannen in gebiedsontwikkeling waaronder Hembrug, Menaba, Paltrok en Centrum Westerkoog. Bij actualisering van het gebied, zoals Noorderveen wordt nadrukkelijk gebied en gebruiker centraal gesteld en wordt bekeken waar de (on)mogelijkheden liggen en leggen dit ook duidelijk terug. Ook al is de Omgevingswet uitgesteld, de omslag van bestemmingsplan naar omgevingsplan gaat onverminderd door. Er wordt uitvoering gegeven aan de transitiestrategie, dat zijn in de eerste plaats voorbereidende werkzaamheden om stap voor stap te komen tot een omgevingsplan. Bij de basis van het omgevingsplan staan gebied en gebruiker centraal, participatie vindt aan de voorkant plaats en de opgaven uit de Omgevingsvisie zijn uitgewerkt in het plan. Nieuwe elementen als milieu en APV regels krijgen een plek in het omgevingsplan. Op 1 juli 2022 wordt van rechtswege gewerkt met een tijdelijk omgevingsplan. In dit (tijdelijke) omgevingsplan zijn alle huidige planologische plannen opgenomen. De bruidsschatregels vanuit het rijk zijn ook onderdeel van het tijdelijke omgevingsplan. |
---|
Gebiedsgericht beleid en de Zaanse verordening als basis voor omgevingsplannen
Beleid moet integraal en gebiedsgericht zijn om als basis te dienen voor het omgevingsplan. We bereiden ons voor om vanaf juli 2022 ieder omgevingsplan volgens de nieuwe wetgeving te kunnen uitwerken. Daarom worden de lokale verordeningen voor de fysieke leefomgeving al vertaald in een Zaanse omgevingsverordening. De eerste tranche van de verordening voor de fysieke leefomgeving is reeds in werking. De volgende tranche wordt in 2020 vastgesteld ten behoeve van de inwerkingtreding per 2022. |
---|
Invulling en advisering rond leefomgevingskwaliteit
Het Zaanse erfgoed en monumenten ( eigenlijk breder: de identiteit van de Zaanstreek) zijn een belangrijk onderdeel van de ruimtelijke kwaliteit van de stad. Ook externe organisaties zoals vereniging Zaans Erfgoed en Stichting Babel zijn om advies gevraagd. |
---|
Zaanse belangen in regionale samenwerking borgen.
Provinciale en landelijke wet- en regelgeving bepalen deels de ontwikkelmogelijkheden van Zaanstad. Afspraken in het samenwerkingsverband van de Metropoolregio Amsterdam hebben eveneens invloed op hoe de toekomst van Zaanstad vorm krijgt. De Zaanse belangen inbrengen bij deze regionale opgaven zoals de verstedelijkingsstrategie MRA, de ruimtelijk economische agenda voor de MR en verschillende lobbytrajecten naar Rijk, provincie en Europa is dan ook cruciaal. |
---|
Onderzoek en instrumentarium voor integrale afweging en monitoring
Om de groei van de stad te faciliteren is onderzoek ten behoeve van de integrale afweging wettelijk vereist. De Milieueffectrapportage (MER), de Ladder van duurzame verstedelijking, het Programma Aanpak Stikstof (PAS), de provinciale Klimaat Stress Test (voorgesteld) zijn een verplicht onderdeel van die zorgvuldige afweging. Het monitoren en interpreteren van gegevens vormt de basis. |
---|