Terugdringen van langdurige armoede

Inkomensverstrekking voor wie dat nodig heeft

Prestatie 2.5.2 Inkomensverstrekking voor wie dat nodig heeft

Een bijstandsuitkering is een noodzakelijke voorziening in het systeem van sociale voorzieningen. Het vangnet zorgt ervoor dat iedere inwoner van Zaanstad in zijn levensonderhoud kan voorzien, als hij of zij door omstandigheden daartoe niet in staat is. Om de werking van het vangnet duurzaam te garanderen, is het belangrijk dat inwoners snel duidelijkheid krijgen of ze recht hebben op een voorziening. Tegelijkertijd moeten zij weten dat zij die niet langer krijgen dan nodig is.

Om er voor te zorgen dat we aan inwoners snel de juiste uitkering toekennen is het nodig, dat vanaf het eerste contact met de inwoner het proces snel en goed verloopt. Daarbij mogen we de menselijke maat niet uit het oog verliezen. Aan de ene kant is het belangrijk dat de gemeente op tijd de juiste informatie van de inwoner krijgt. Dat is nodig om het recht op een uitkering en de hoogte daarvan vast te kunnen stellen. Aan de andere kant is het nodig dat de inwoner weet wat hij van de gemeente kan verwachten. Ook moet de inwoner weten wat zijn rechten en plichten zijn.

Activiteiten

Evalueren gezamenlijke eerste gesprek

Bij het eerste gesprek voor het aanvragen van een uitkering zijn behalve de inwoner, ook een medewerker van het Sociaal Wijkteam en een medewerker van de afdeling Uitkeringen aanwezig. Wij gaan kijken hoe we deze gesprekken nog kunnen verbeteren.

Aanvraag en afhandeling bijzondere bijstand

Bij de verlening van bijzondere bijstand staat centraal dat we maatwerk verlenen, om hogere kosten in de toekomst zo veel mogelijk te voorkomen. Het gaat hier niet alleen om het vaststellen van de financiële positie van de inwoner, maar ook het beoordelen of de te vergoede kosten voor bijzondere bijstand in aanmerking komen. Daarbij moeten we rekening houden met de omstandigheden van persoon en gezin. Ook bij dit proces gaan we:

  • nog meer maatwerk bieden;
  • goed contact onderhouden met de inwoner;
  • beter sturen op de afhandelingstermijn.

Spoedzaken willen we zo snel mogelijk oppakken en afhandelen, zonder de afhandelingstermijn van zaken die minder haast hebben op te laten lopen.

Optimaliseren keten Bbz

De procedure van aanvraag tot verstrekking van een uitkering levensonderhoud of bedrijfskrediet aan zelfstandigen gaan we verbeteren. Dit begint bij het digitaliseren van het aanvraagproces. Bij de afhandeling van een Bbz-uitkering zijn meerdere partijen betrokken. De samenwerking tussen deze partijen gaan wij onderzoeken en als dat mogelijk is verbeteren. Het doel is om de dienstverlening naar de inwoners te verbeteren.

Lasten & baten

bedragen x € 1.000

Lasten

71.864

86,8 %

Baten

67.252

99,6 %

Deze pagina is gebouwd op 01/17/2022 16:42:18 met de export van 01/17/2022 16:33:46