Terugdringen van langdurige armoede

Meer inwoners hebben handelingsperspectief en zijn financieel zelfredzaam

Prestatie 2.5.1 Meer inwoners hebben handelingsperspectief en zijn financieel zelfredzaam

Samen met bewoners, organisaties, ondernemers en initiatiefnemers in de wijk werken we aan het voorkomen, terugdringen of stabiliseren van armoede in de Zaanse huishoudens. Hierbij staat de inwoner en zijn leefwereld centraal. In deze opgave ligt de nadruk op preventie van armoede, aanpak van schulden, het activeren naar werk en bieden van gerichte ondersteuning waar dat nodig is.

Het is belangrijk dat onze inwoners geen grote geldproblemen hebben. We hebben daarvoor een nieuwe aanpak geschreven. De wijkteams en onze partners in de stad kennen deze ook. We willen ze graag maatwerk bieden en persoonlijk contact met ze hebben.  

We helpen inwoners zo vroeg mogelijk, om schulden te voorkomen. Hiertoe hebben we een systeem waarin signalen van o.a. het energiebedrijf, het waterleidingbedrijf, de zorgverzekeraar, woningcorporaties bij elkaar komen. Op basis daarvan nemen we zo snel mogelijk contact op met inwoners om ze te helpen. Zo voorkomen we dat schulden stijgen.

Vanwege corona is de vraag naar ondersteuning door ondernemers/zelfstandigen gestegen. We verwachten dat dit nog stijgt, als de coronaregelingen stoppen. We willen hen zo goed mogelijk bereiken en hulp bieden.

Activiteiten

De methode Saenbility/ Get a grip

De methode Saenbility / Get a grip is al standaard in 2/3e van de wijkteams. Dit jaar voeren we deze methode in allee wijkteams in. Deze methode zorgt dat mensen in hun eigen kracht worden gezet wat maakt dat minder mensen terugvallen.

Implementeren van brede inzet Vroegsignalering

We zijn eerder een proef gestart om inwoners die een huurschuld hebben of in de bronheffing zitten, meteen te benaderen. Dit gaat om mensen die een achterstand op de premie van de zorgverzekering hebben van meer dan zes maanden. Deze achterstand komt dan bij het CAK terecht, Daar bovenop komt een maandelijkse boete. We zijn aangesloten bij het landelijk convenant Vroegsignalering. Het doel hiervan is om signalen van meerdere partijen als het gaat om schulden zo vroeg mogelijk door te geven. Dit gaat in 2022 in.

Professionaliseren van schulddienstverlening aan ondernemers

Ondernemers en ZZP’ers hebben over het algemeen een financieel ingewikkeldere situatie dan iemand in loondienst. Daar zijn ook meerdere ondersteuningspartners bij betrokken. Ondernemers zien de gemeente niet als eerste logische plek om hulp te vragen. In onze communicatiekanalen hebben we veel aandacht voor deze doelgroep. Zie ook de verdere uitwerking hiervan bij prestatie 2.5.2.

Versterken het Zaanse armoedenetwerk Wind in de Zeilen

Zaanstad kent veel organisaties en initiatieven om iets tegen armoede onder de inwoners te doen. We bouwen een netwerk op met als doel te zorgen voor een formeel en informeel netwerk, waar de partijen ervaringen en adviezen delen. Hierin zetten we samen stappen tegen armoede en sociale uitsluiting.

Onderzoek naar stadpas voor minima

Een stadspas is een mogelijkheid om wat extra’s te bieden voor inwoners met een laag inkomen. Bijvoorbeeld op het gebied van sport en cultuur. Ook kan de stadspas dienen als inkomensbewijs waardoor minima niet bij elk loket opnieuw de financiële situatie uit de doeken hoeft te doen. In andere steden waar al met een stadspas wordt gewerkt is de participatiegraad van minima gegroeid. Er is een onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van een stadspas voor minima, waarna de raad heeft ingestemd het adviesscenario verder uit te werken. Eind 2021 volgt besluitvorming.

Financiële educatie voor scholieren

Scholieren op het MBO en VMBO krijgen de komende zes jaar financiële educatie. We bereiden de jongeren voor op hun financiële verantwoordelijkheid, die zij wettelijk hebben na hun18e verjaardag. Dit voorkomt dat jongeren in de schulden komen na hun 18e verjaardag. Zij hebben dan ook meer kans om hun schoolcarrière af te maken en passend werk te vinden.

Lasten & baten

bedragen x € 1.000

Lasten

10.907

13,2 %

Baten

296

0,4 %

Deze pagina is gebouwd op 01/17/2022 16:42:18 met de export van 01/17/2022 16:33:46