Optimale ontwikkeling voor kinderen en jongeren

Kansen voor ieder kind door goed onderwijs

Prestatie 1.1.1 Kansen voor ieder kind door goed onderwijs

Alle kinderen volgen onderwijs met als doel dat zij hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen. Voor een deel van de kinderen geldt dat zij extra aandacht nodig hebben. We zoeken die kinderen actief op en daarin werken we samen met kinderopvangorganisaties en de onderwijsbesturen. Die samenwerking is vastgelegd in de Onderwijsagenda Zaanstreek, gespecificeerd in acht ontwikkelthema’s die bij elkaar betrekking hebben op de hele schoolloopbaan van kinderen en jongeren, vanaf de voorschoolse fase tot aan de eerste echte baan of een studie in het hoger onderwijs (zie ook programma 2).

Zaanstad blijft inzetten op gelijke kansen in het onderwijs voor iedereen. We investeren het meest op die plekken waar dat het hardst nodig is. Taalontwikkeling en het tegengaan van taalachterstanden is ons speerpunt. Het Onderwijsachterstandenbeleid (OAB) heeft hierbij een belangrijke rol. De afgelopen jaren hebben we veel ervaring opgedaan in het Pact Poelenburg-Peldersveld. Deze ervaringen nemen we mee in het reguliere onderwijsbeleid.

Corona heeft grote invloed gehad op de jeugd. Het kabinet heeft het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) in het leven geroepen. Dit is bedoeld om de achterstanden die in het onderwijs zijn ontstaan in te lopen. De gemeente heeft hierin een rol met aanvullende interventies op de plannen van het onderwijs. Zaanstad ontwikkelt de plannen samen met de (onderwijs)partners. Bovendien kiest Zaanstad ervoor om de invulling van het NPO te benaderen vanuit een integrale visie op alle steunpakketten die het rijk beschikbaar stelt ten behoeve van jeugd na Corona.

Activiteiten

Uitvoering onderwijsagenda 2019 -2022 Zaanstreek

In de Zaanstreek werken we samen met het onderwijs aan de onderwijsagenda. Taal is hierin ons speerpunt. Ook blijven we inzetten op de acht ontwikkelthema’s. Deze thema’s gaan over de schoolloopbaan van kinderen en jongeren:
1.   Doorontwikkeling van integrale kindcentra
2.   Onderwijsachterstandenbeleid
3.   Meer leerlingen in havo en vwo
4.   Onderwijs en economische ontwikkeling
5.   Onderwijs en zorg
6.   Gezonde levensstijl en gezonde school
7.   Veiligheid in en om de school
8.   Betrokken samenleving en burgerverantwoordelijkheid

Invoering VVE en OAB beleid 2020-2024

Meer leerkrachten VVE krijgen scholing in 2022. Dit geeft hen meer handvatten om kinderen in groep 1 en 2 een breed aanbod te geven. De kinderopvangorganisaties die VVE bieden, werken vanaf 1 januari 2022 met een Pedagogisch beleidsmedewerker/coach Voorschoolse Educatie. Voor de coaching van deze professionals maken zij gebruik van een stedelijk ambitiekader. Dit kader is in 2021 samen opgesteld.
De toeleiding tot het voorschoolse aanbod krijgt in 2022 extra aandacht. Tijdens de COVID- pandemie is het bereik afgenomen. Daarom is het belangrijk om hier op in te zetten. De VVE-monitor biedt de GGD voldoende inzicht hierin.  
In Poelenburg en Peldersveld gebruiken we een systematisch toeleidingsprogramma zodat het bereik van de voorschoolse voorzieningen stijgt, en de betrokkenheid van ouders toeneemt.

Voorkomen van schooluitval door Leerplicht, RMC (regionale meld- en coördinatiefunctie) en het Jongerenloket

Met het onderwijs werken Leerplicht, RMC en het Jongerenloket aan het voorkomen van schooluitval en het begeleiden van jongeren in een kwetsbare positie. Het komende jaar zetten we verder in op de momenten dat jongeren de overstap maken van het VO naar het MBO en van het MBO naar werk. We trekken zoveel mogelijk samen op in de regio Zaanstreek-Waterland.

Nieuwe verordening en beleidsregels leerlingenvervoer

In 2021 is een nieuwe verordening voor leerlingenvervoer vastgesteld. We zetten steviger in op het stimuleren van de eigen kracht van ouders en de zelfredzaamheid van de leerling. Dit doen we om de bewegingsvrijheid en ontwikkeling van kinderen te stimuleren. Ook willen we zorgen dat de kosten voor leerlingenvervoer niet meer stijgen. Sinds het schooljaar 2020-2021 zijn onder andere intake-gesprekken, het beschikbaar stellen van andere mogelijkheden van vervoer– zoals e-bikes – en inzet van OV-coaches om leerlingen en ouders te ondersteunen ingevoerd. In 2022 is dit de reguliere werkwijze.

Aannamebeleid PO-scholen

We ronden in 2022 een nieuw aannamebeleid voor PO-scholen af. Met ingang van het schooljaar 2022-2023 gaan we hiermee aan de slag.

Nationaal Programma Onderwijs

In 2022 en 2023 geeft Zaanstad (samen met onze partners) uitvoering aan het Nationaal Programma Onderwijs na Corona. Hiermee gaan we de achterstanden en vertragingen tegen die jeugdigen hebben opgelopen door de (maatregelen rondom) Corona.

Lasten & baten

bedragen x € 1.000

Lasten

16.687

25,3 %

Baten

11.448

98,1 %

Deze pagina is gebouwd op 01/17/2022 16:42:18 met de export van 01/17/2022 16:33:46