Toelichting dat dit de jaarschijven 2022 - 2025 uit de voorjaarsnota betreft en dat de stand die hieruit voort is gekomen het vertrekpunt is geweest voor de mutaties in de begroting.
(bedragen x € 1.000) | |||||||
Autonome ontwikkelingen | |||||||
Prijs-, loon- en subsidieindexatie | |||||||
De salarissen worden netto met € 1,29 mln. geïndexeerd. Daarnaast worden de subsidies met netto € 1,79 mln. en de materiële kosten met netto € 0,34 mln. geïndexeerd. Voor 2021 en verder is een te lage loonindexatie toegepast door nagekomen mutaties op de salarisbegroting. Door middel van deze begrotingswijziging wordt deze indexatie alsnog toegepast (€ 0,07 mln.). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
07 | Bestuur en financiën | 3.403 | 0 | 3.403 | 3.322 | 3.310 | 3.301 |
98 | Kostenverdeling | 159 | 0 | 159 | 159 | 160 | 160 |
Subtotaal journaal | 3.562 | 0 | 3.562 | 3.481 | 3.469 | 3.461 | |
Vergoedingen raadsleden | |||||||
De vergoedingen voor raadsleden zijn aangepast conform de circulaire van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties d.d. 21 oktober 2020. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
07 | Bestuur en financiën | 77 | 0 | 77 | 77 | 77 | 77 |
Subtotaal journaal | 77 | 0 | 77 | 77 | 77 | 77 | |
Jeugd effect volume | |||||||
In de meerjarenprognose is rekening gehouden met 2,5% volume stijging vanaf 2022. Dit betekent een toename van € 1,06 mln. structurele lasten. In het gemeentefonds hebben we rekening gehouden met een stelpost volumegroei Wmo en jeugd van totaal € 1,47 mln. vanaf 2022 (structureel) waarvan € 0,8 mln. voor jeugd. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 1.065 | 0 | 1.065 | 1.065 | 1.065 | 1.065 |
Subtotaal journaal | 1.065 | 0 | 1.065 | 1.065 | 1.065 | 1.065 | |
Jeugd effect prijsindexatie | |||||||
De prijsindexatie die wij aan de aanbieders jeugd moeten compenseren is hoger dan de gemeentelijke prijsindex (€ 0,13 mln.). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 130 | 0 | 130 | 130 | 130 | 130 |
Subtotaal journaal | 130 | 0 | 130 | 130 | 130 | 130 | |
Financieel effect CAO salarisbegroting | |||||||
Vooruitlopend op de CAO die nog moet worden vastgesteld voor 2021, wordt hiervoor een stelpost opgenomen in de salarisbegroting. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
07 | Bestuur en financiën | 220 | 0 | 220 | 220 | 220 | 220 |
Subtotaal journaal | 220 | 0 | 220 | 220 | 220 | 220 | |
Concept-begroting 2022 Werkom (indexatie) | |||||||
Op basis van de concept-begroting 2022 van Werkom is de bijdrage aan Werkom hoger als gevolg van indexering van de salarissen, uitvoeringsbudgetten en ontwikkelbudgetten (€ 0,12 mln). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
02 | Werk, inkomen en economie | 119 | 0 | 119 | 119 | 119 | 119 |
Subtotaal journaal | 119 | 0 | 119 | 119 | 119 | 119 | |
Doorwerking septembercirculaire 2020 | |||||||
In deze mutatie wordt de septembercirculaire Gemeentefonds 2020 verwerkt. De financiële gevolgen van deze circulaire zijn nader toegelicht via een Raadsinformatiebrief (2020-23806). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 1.328 | 0 | 1.328 | 1.455 | 1.455 | 1.455 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | 18 | 0 | 18 | 0 | 0 | 0 |
04 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | 16 | 0 | 16 | 16 | 16 | 0 |
06 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | 34 | 0 | 34 | 35 | 35 | 28 |
07 | Bestuur en financiën | 0 | -1.669 | -1.669 | -2.356 | -3.081 | -3.078 |
Subtotaal journaal | 1.397 | -1.669 | -272 | -849 | -1.575 | -1.595 | |
Doorwerking decembercirculaire 2020 | |||||||
In deze mutatie wordt de decembercirculaire Gemeentefonds 2020 verwerkt. De financiële gevolgen van deze circulaire zijn nader toegelicht via een Raadsinformatiebrief (2021/1609). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | -2 | 0 | -2 | -2 | -2 | -2 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | 7 | 0 | 7 | 8 | 8 | 8 |
07 | Bestuur en financiën | 0 | -5 | -5 | -5 | -5 | -5 |
Subtotaal journaal | 5 | -5 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Actualisatie kapitaallasten | |||||||
Actualisatie van de kapitaallasten naar aanleiding van de Meerjaren Investerings Planning 2021. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | -56 | 0 | -56 | -55 | -54 | -53 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | -466 | 0 | -466 | -944 | -1.557 | -1.285 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | -357 | 0 | -357 | -4 | 70 | 71 |
06 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | 21 | 0 | 21 | 6 | 0 | 0 |
07 | Bestuur en financiën | 37 | 0 | 37 | 243 | 411 | 226 |
Subtotaal journaal | -821 | 0 | -821 | -753 | -1.130 | -1.041 | |
Verlaging rekenrente | |||||||
Door de aanhoudend dalende rente op de geld- en kapitaalmarkten wordt de interne rekenrente verlaagd van 1,75% naar 1,25% vanaf 2022. Hiermee worden de kapitaallasten in de begroting lager waardoor minder rente aan de tarieven voor afval, riolen en begraafplaatsen doorberekend zal worden. Dit heeft een neerwaarts effect op de tarieven voor de inwoners van Zaanstad. De gederfde baten in de begroting worden gecompenseerd door lagere financieringslasten.Daarnaast is er sprake van een additioneel voordeel op de financieringslasten ( -€ 0,24 mln. voor 2021 vanaf 2022 -€ 0,54 mln. structureel). Dit effect wordt veroorzaakt door een structurele onderuitputting van de investeringsplanning en door de aanhoudend dalende rente. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | -2 | 0 | -2 | -1 | -5 | -4 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | -1.030 | 0 | -1.030 | -1.175 | -1.259 | -1.384 |
04 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | -3 | 0 | -3 | -3 | -3 | -2 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | -1.703 | 0 | -1.703 | -1.843 | -1.918 | -2.005 |
06 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | -5 | 0 | -5 | -6 | -5 | -5 |
07 | Bestuur en financiën | 2.203 | 0 | 2.203 | 2.488 | 2.651 | 2.861 |
Subtotaal journaal | -540 | 0 | -540 | -540 | -540 | -540 | |
Herwaardering van personeel | |||||||
Er is sprake geweest van diverse functieherwaarderingen van de HR 21 functies in de tweede helft van 2020. Met deze wijziging wordt de formatie met ingang van 2021 structureel aangepast aan de veranderde bezetting. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
98 | Kostenverdeling | 113 | 0 | 113 | 113 | 113 | 113 |
Subtotaal journaal | 113 | 0 | 113 | 113 | 113 | 113 | |
Indexering gemeenschappelijke regeling omgevingsdienst | |||||||
Conform de uitgangspunten voor indexering van de gemeenschappelijke regelingen wordt een indexatie doorgevoerd. De indexatie betreft loon- en prijsontwikkeling 2022 en de structurele nacalculatie van indexatie over eerdere jaren (2018/2019). (€ 0,44 mln.) | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
04 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | 44 | 0 | 44 | 44 | 44 | 44 |
Subtotaal journaal | 44 | 0 | 44 | 44 | 44 | 44 | |
Indexatie gemeenschappelijke regeling VRZW | |||||||
Voor de Gemeenschappelijke regeling VRZW worden hogere indexeringslasten opgenomen doordat de gemeentelijke index lager (1,43%) is dan de VRZW (2,2%). Dit betekent een extra last van € 0,1 mln. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
06 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | 97 | 0 | 97 | 97 | 97 | 97 |
Subtotaal journaal | 97 | 0 | 97 | 97 | 97 | 97 | |
Prijseffecten Algemene Uitkering | |||||||
Vooruitlopend op de meicirculaire 2021 zijn de verwachte prijseffecten verwerkt (-€ 3,54 mln.) | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
07 | Bestuur en financiën | 0 | -3.542 | -3.542 | -3.549 | -3.590 | -3.572 |
Subtotaal journaal | 0 | -3.542 | -3.542 | -3.549 | -3.590 | -3.572 | |
Subtotaal Autonome ontwikkelingen | 5.467 | -5.216 | 251 | -346 | -1.501 | -1.423 | |
Begrotingsbijstellingen | |||||||
Ontwikkelingen BUIG | |||||||
Wij stellen de budgetten voor bijstandsuitkeringen en loonkostensubsidies in 2021 bij aan de meest recente prognoses (-€ 9,29 mln).Wij verlagen de raming voor de rijksbijdrage BUIG op basis van het nader voorlopig budget 2021 (€ 8,33 mln).Van het verschil reserveren wij in 2021 € 0,86 mln voor de kosten van de activering van het uitkeringsbestand in 2022. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
02 | Werk, inkomen en economie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Reserve sport | |||||||
In 2021 en 2022 worden kosten gemaakt voor de realisatie van Sportpark Hoornse veld (€ 0,23 mln.). Dit betreffen kosten, die conform de regelgeving niet gedekt kunnen worden uit het investeringsbudget. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | 70 | -70 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 70 | -70 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lokaal sportakkoord 2021 en 2022 | |||||||
In de zomer van 2018 heeft het ministerie van VWS samen met het sportbedrijf, gemeenten en maatschappelijk betrokken partners het Nationaal Sportakkoord gesloten, met als doel om zoveel mogelijk mensen met plezier te laten sporten en bewegen. Zaanstad heeft een lokaal sportakkoord opgesteld en afgesloten. Daarvoor wordt (uitvoerings)budget ontvangen en besteed (€ 0,95 mln. in 2020 en € 0,16 mln. voor 2021 en € 0,08 mln. voor 2022). De bedragen voor 2021 en 2022 worden bij de voorjaarsnota verwerkt. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | 100 | -100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 100 | -100 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Armoede agenda 2021 | |||||||
Wij zetten de reserve schulden en armoede (-€ 0,26 mln) in om de aanpak op schulden, zoals vastgesteld in de Armoede Agenda, uit te voeren (€ 0,26 mln). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
02 | Werk, inkomen en economie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Actualisatie erfpacht | |||||||
Vanwege de lage rentestand verwacht de gemeente op langere termijn lagere erfpacht canon inkomsten (€ 0,17 mln.). Tegenlijkertijd betaalt de gemeente ook minder rente (€ -0,17 mln.). Daaraast verwacht de gemeente vanwege nieuwe erfpacht contracten meer canon inkomsten (€ 0,09 mln.). Tegelijk heeft de gemeente meer kosten voor beheer van grond (€ 0,03 mln.). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 27 | 84 | 111 | 111 | 111 | 111 |
07 | Bestuur en financiën | -174 | 0 | -174 | -174 | -174 | -174 |
Subtotaal journaal | -147 | 84 | -63 | -63 | -63 | -63 | |
Tijdelijke huisvesting Zaanl lyceum en verbouwing ISK | |||||||
In het onderwijshuisvestingplan (OHP) is door OVO tijdelijke huisvesting aangevraagd. Deze staat in de investeringsbegroting. Bij nader inzien blijkt het om huurvergoeding te gaan en niet om een investering. Daarnaast staat de verbouwing van Trias om het ISK (Internationale Schakel Klas) in te huizen (€ 0,4 mln.). Het ISK maakte eerder gebruik van een gehuurd pand. Deze huurlasten vallen vrij. De effecten van wijzigingen van de investeringen zijn opgenomen bij de begrotingswijziging actualisatie kapitaallasten. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Naar een actief uitkeringsbestand | |||||||
Wij stellen voor de structurele aanpak voor de activering van het uitkeringsbestand voort te zetten na 2021 (€ 0,4 mln. per jaar). Wij betalen de kosten binnen de participatiebegroting en uit ESF-subsidies. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
02 | Werk, inkomen en economie | 863 | -863 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 863 | -863 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Meerkosten Triple Helix | |||||||
De realisatie van de nieuwe technieklocatie als onderdeel van de Techlands wordt geconfronteerd met meerkosten (€ 0,25 mln.). Dit wordt veroorzaakt door:- de opdracht aan de kwartiermaker te verlengen;- extra lasten om de instroom in de zorg te versterken;- hogere saneringskosten bij het bouwrijp maken van de grond;- een vergoeding voor gederfde inkomsten en de gemaakte juridische kosten aan de exploitant van de wasboxen.De financiele dekking van deze extra lasten bestaat uit:- incidentele verlaging formatie Netwerken & netwerken (- € 0,08 mln.);- MRA-subsidie aan te vragen (- € 0,05 mln.);- onttrekking Werkgelegenheidsreserve (- € 0,04 mln.);- programmabudget Economisch beleid (- € 0,08 mln.). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
02 | Werk, inkomen en economie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijstelling begroting GR GGD Zaanstad Waterland | |||||||
Aan de hand van de door het Algemeen bestuur goedgekeurde kadernota 2022 wordt het budget van de GGD verhoogd met € 0,35 mln vanaf 2022. Deze verhoging betreft volksgezond (40%) en jeugdgezondheid (60%). Naast een nieuw project voor suïcidepreventie betreft dit bedrijfsvoering en correctie voor de loonindex die conform CAO hoger is dan de standaardindexatie van de gemeentebegroting.Deze laatste bijstelling met betrekking tot loonindexatie heeft de laatste jaren onvoldoende plaatsgevonden bij de opstelling van de gemeentebegroting. Als gevolg hiervan dient op basis van de door het AB goedgekeurde begrotingen van voorgaande jaren nog een structurele correctie van € 0,12 mln. plaats te vinden met ingang van 2021.Er wordt een voorstel uitgewerkt hoe binnen het budget voor de GGD middelen vrijgemaakt kunnen worden om dekking te vinden voor de stijging van de gemeentelijke bijdrage aan de GGD (€ 0,3 mln.). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | -37 | 0 | -37 | -37 | -37 | -37 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | 215 | 0 | 215 | 215 | 215 | 215 |
Subtotaal journaal | 178 | 0 | 178 | 178 | 178 | 178 | |
Bijstelling reserve bodembeheer | |||||||
De uitgaven die ten laste worden gebracht aan de reserve bodembeheer worden bijgesteld (wijziging in 2021: € 0,98 mln. onttrekking en € 0,19 mln. lagere storting) om aan te sluiten bij de herfasering van de verschillende projecten. Bij de voorjaarsnota 2020 was een stelpost rijksbijdrage opgenomen. Deze bijdrage is in deze wijziging aangepast op basis van de meest recente informatie van de VNG (€ 0,19 mln.). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
04 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | -2.083 | 2.083 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | -2.083 | 2.083 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
MAAK algemeen | |||||||
Verschuivingen binnen het budget Maak algemeen met als doel een betere programmasturing. Het restant uit de reserve huisvestingsverordening wordt in 2021 ingezet om de werkzaamheden af te ronden (€ 0,14 mln.).In de Voorjaarsnota 2019 heeft de raad budget beschikbaar gesteld voor de actualisatie van de regelgeving op het gebied van woonschepen. Het maken van de Woonschepenverordening heeft vertraging opgelopen. Hiervoor wordt voorgesteld om in 2021 € 0,03mln. te onttrekken aan de reserve. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
04 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Taakstelling Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland (VRZW) | |||||||
De taakstelling die in 2019 aan de VRZW is opgelegd, wordt gedeeltelijk niet gehaald (2021: € 0,06 mln. 2022 e.v. € 0,23 mln). Daarnaast is de huurovereenkomst aangaande het pand aan het Prins Bernardplein verlengd. In deze overeenkomst is een kostprijs dekkende huursom afgesproken met ingang van het jaar 2022 (€ 0,05 mln.). Voor de jaren 2021 en 2022 worden deze lasten gedekt uit het voordelig rekeningresultaat van de VRZW. (2021: -€ 0,45 mln. 2022: -€ 0,30 mln.). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
06 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | 284 | -300 | -16 | 284 | 284 | 284 |
Subtotaal journaal | 284 | -300 | -16 | 284 | 284 | 284 | |
Corona: Tijdelijke Ondersteuningsregeling Zelfstandige Ondernemers | |||||||
De gemeente voert de Tijdelijke Ondersteuningsregeling Zelfstandige Ondernemers uit (hierna Tozo). De Tozo vangt een deel van het verlies aan inkomen op voor zelfstandige ondernemers. Zaanstad voert de Tozo uit voor Zaanstad zelf en voor de OVER-gemeenten. In deze wijziging gaat het om Tozo 3 en Tozo 4.We verwachten aan uitkeringen levensonderhoud € 9,00 mln uit te geven. We nemen een budget op voor de uitvoering van de Tozo en voor kredietbeheer. In 2021 voeren we ook rechtmatigheidscontroles op de Tozo uit (€ 1,33 mln). De kosten van de uitkeringen levensonderhoud betalen we uit de rijksbijdrage Tozo (-€ 9,00 mln). We ontvangen een rijksbijdrage voor de Zaanse uitvoeringskosten van Tozo. De kosten van de rechtmatigheidscontroles en het kredietbeheer betalen wij uit geld dat wij in 2020 daarvoor hebben gekregen (-€ 1,31 mln). De uitvoeringskosten voor de OVER-gemeenten brengen we bij de OVER-gemeenten in rekening (-€ 0,02 mln). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
98 | Kostenverdeling | 428 | -428 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 428 | -428 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Actualisatie vastgoed | |||||||
De kosten en opbrengsten van vastgoed zijn geactualiseerd. Voor 2021 zijn meer opbrengsten begroot (€ 0,33 mln.). Hiervan is een deel (€ 0,27 mln.) grondverkoop, waar ook eenmalige lasten (van € 0,27 mln.) tegenover staan. Daarnaast is er een subsidie begroot waardoor zowel de baten als de lasten met € 0,08 mln. zijn verhoogd. Vanaf 2022 en verder zijn de inkomsten met € 0,12 mln. verhoogd. Dit heeft voornamelijk te maken met inkomsten vanwege investering in brandweer vastgoed. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 10 | -122 | -112 | -112 | -112 | -112 |
Subtotaal journaal | 10 | -122 | -112 | -112 | -112 | -112 | |
IKC uitwerking | |||||||
Bij IHP projecten is verhuur aan kinderopvangorganisaties geraamd. Deels had dit betrekking op peuterspelen. Deze laatste ruimten worden als onderwijsvoorziening aangemerkt en in medegebruik gegeven door het schoolbestuur. Het totale financiële effect (€ 0,14 mln. in 2021 en 2022, structureel vanaf 2023 € 0,19 mln.) wordt gedekt uit het financiële voordeel bij de actualisatie kapitaallasten. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | -19 | 210 | 191 | 246 | 243 | 241 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 25 | -74 | -49 | -49 | -49 | -49 |
Subtotaal journaal | 6 | 135 | 141 | 197 | 194 | 192 | |
Aanpassing budgetten binnen het programma Werk, inkomen en economie | |||||||
Begroten van de toegekende subsidie en uitgaven voor de Europese school (€ 0,09 mln). De subsidie dekt een deel van de gemaake kosten in 2020 en 2021 die betrekking hebben op het bidproces om de Europese school in Zaanstad te vestigen. De subsidiebeschikking is in 2021 herzien omdat de periode van het bidproces is verlengd. De subsidieverantwoording in 2021 zal resulteren in een toename van het besteedbare budget door de gemaakte kosten in 2020. Omdat nog niet duidelijk is wanneer het bidproces is afgelopen ligt het in de lijn der verwachting dat de extra gecreerde budgetruime besteed gaat worden.Aanvullend zijn diverse budgetten aangepast om de begroting beter te laten aansluiten met de realisatie (€ 0,2 mln. aanpassing baten en lasten). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
02 | Werk, inkomen en economie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Jeugd Specialistische jeugdhulp | |||||||
De kosten binnen de specialistische jeugdhulp stijgen in 2021 e.v. (2021: € 2,6 mln., 2022 en verder: ca. € 4,6 mln.)- Als gevolg van corona duren trajecten langer en zien we een toename in aanmeldingen, met name bij de GGz (vooral segment B). Ook zien we een toename bij de landelijk ingekochte zorg (hoog-specialistisch). De oplopende zorgzwaarte draagt tevens bij aan de kostenstijging. - Bij de doelgroep ‘het Jonge Kind’ zijn de regionale normbudgetten verhoogd voor capaciteitsuitbreiding als gevolg van de lange wachtlijsten en -tijden. In 2021 is het besluit genomen € 0,11 mln. van de reserve transformatieplan jeugd aan te wenden als dekking voor de specialistische jeugdhulp en uitbreiding capaciteit ‘Het Jonge Kind’ (B&W besluit 2021/1525).- Het sturen op verwijzingen naar segment C zorgt er mede voor dat verwijzers de PGB-route meer gebruiken. Daarnaast is er meer hulp vanuit segment B ingezet. - Voor de gecertificeerde instellingen (GI) is de begroting aangepast op een tweetal posten: trajecten buiten de regio die voor de rekening van Zaanstad komen en het consulteren van GI’s vanuit het jeugdteam om gezinnen goed te kunnen ondersteunen. Hiernaast is de kostprijs van één GI naar boven bijgesteld voor 2021 om zo de gezinsbegeleiding te kunnen blijven uitvoeren. Deze GI komt anders in ernstige financiële problemen.- Als gevolg van het toenemende deel dat het Jeugdteam besteedt aan zaken waarbij veel regie gevraagd wordt, is er steeds minder tijd voor zelf hulpverlenen en neemt het aantal verwijzingen vanuit het Jeugdteam naar specialistische hulp ook toe.Sinds 2018 wordt ingezet op verschillende maatregelen. Hoewel nog niet alle maatregelen zijn doorgevoerd, zien we ook het beperkt bereik en effectiviteit er van in. De sturing op de jeugdhulp door gemeenten is beperkt door de Jeugdwet zelf (inrichting en open eind) en autonome maatschappelijke ontwikkelingen.Het uitgangspunt voor de berekening van het risico is realistisch begroten, dus autonome groei en prijsindex worden meegenomen bij de voorjaarsnota. Met name in de groei zit veel onzekerheid. Dit wordt veroorzaakt door een toenemende vraag aan jeugdhulp door corona en het wel of niet handhaven van de budgetplafonds voor de specialistische jeugdhulp.Op de begroting jeugd rust nog steeds een structurele taakstelling ad -/- € 2,2 mln. vanaf 2022. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 4.678 | 72 | 4.750 | 4.600 | 4.600 | 4.600 |
Subtotaal journaal | 4.678 | 72 | 4.750 | 4.600 | 4.600 | 4.600 | |
Frictiekosten invoeren omgevingswet | |||||||
Met het inwerkingtreden van de Omgevingswet zullen er taken en werkzaamheden wijzigen/ vervallen/ bijkomen. De verwachting is dat als gevolg hiervan extra kosten gemaakt worden voor het herplaatsen en bijscholen van medewerkers. (2022: € 0,08 mln.). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
98 | Kostenverdeling | 80 | 0 | 80 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 80 | 0 | 80 | 0 | 0 | 0 | |
Bijstelling Lokaal onderwijsbeleid en peuterspeelzalen | |||||||
Uitvoering van het meerjarig programma Onderwijs Achterstanden Beleid (OAB) wordt bekostigd door rijksmiddelen en vindt daarom voor gemeente Zaanstad budgetneutraal plaats. Binnen dit programma wordt de begroting door de stuurgroep jaarlijks bijgesteld. Als gevolg van corona is in 2020 minder uitgegeven. Hierdoor zijn in de komende jaren de uitgaven en de inkomsten verhoogd met gemiddeld € 0,9 mln. per jaar.De begroting Onderwijs Achterstanden Beleid betreft met name verschuiving en toename in de kosten als gevolg van actualisatie van beleid. Deze mutaties worden gedekt uit de vierjarige rijksmiddelen hiervoor.Als gevolg van onduidelijkheden bij het begrotingsproces van het OAB in het verleden zijn bij de begroting van 2019 en van 2020 de inkomsten OAB niet geheel juist verwerkt. Dit wordt in de huidige begroting gecorrigeerd door een verlaging van de baten OAB met ingang van 2021. Dit betreft een verlaging met € 0,05 mln. in 2021 tot en met 2023, het structurele effect is vanaf 2024 € 0,02 mln.Op basis van de realisaties van afgelopen jaren en de afgegeven beschikkingen kunnen de budgetten voor indicatiestellingen en peuterspelen verlaagd worden, vooral op de korte termijn. Dit betreft een verlaging van in totaal € 0,14 mln. in 2021 tot aflopend € 0,02 mln. structureel met ingang van 2024. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 694 | -662 | 33 | 31 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 694 | -662 | 33 | 31 | 0 | 0 | |
Regiodeal ZaanIJ | |||||||
Rijk en regio werken aan meer werk, beter onderwijs en een groene en veilige leefomgeving in de regio ZaanIJ. De aanpak hiervoor staat in de Regio Deal ZaanIJ.De gemeente Zaanstad voert de functie uit van kassier van de Regiodeal.De begrote lasten van de Regiodeal betreffen € 6,55 mln. De kosten worden gedekt door een onttrekking aan de reserve Regiodeal ZaanIJ. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 800 | 0 | 800 | 700 | 400 | 0 |
02 | Werk, inkomen en economie | 0 | -1.700 | -1.700 | -2.520 | -700 | 0 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | 0 | 0 | 0 | 1.500 | 300 | 0 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 700 | 0 | 700 | 320 | 0 | 0 |
06 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | 200 | 0 | 200 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 1.700 | -1.700 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Actualisatie budgetten bedrijfsvoering | |||||||
Binnen bedrijfsvoering doet zich een aantal knelpunten voor als gevolg van onder andere hogere kosten voor inhuur als gevolg van langdurig zieken, waardoor een aantal taakstellingen niet kan worden gecompenseerd. Daarnaast is er sprake van extra benodigde juridische capaciteit als gevolg van een aantal beleidsintensiveringen en de daarop binnenkomende bezwaren. Om dekking te vinden voor deze knelpunten en voor het nadeel (€ 0,19 mln.) van inhuur als gevolg van ziekte bij belastingen, welke eveneens onder programma Burger en Financien valt, wordt een aantal oplossingsrichtingen voorgesteld. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
07 | Bestuur en financiën | -208 | 158 | -50 | 0 | 0 | 0 |
99 | Hulpkostenplaatsen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | -208 | 158 | -50 | 0 | 0 | 0 | |
Aanpassing afschrijvingstermijn onderwijshuisvesting | |||||||
Een aantal investeringen bij onderwijshuisvesting zijn administratief verwerkt met een te lange afschrijvingstermijn (40 jaar in plaats van 20 jaar). Dat betekent dat de afgelopen jaren te weinig is afgeschreven op deze investeringen. Met deze mutatie worden de afschrijvingen gecorrigeerd (Zie RIB 2021/1961). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | 205 | 0 | 205 | 200 | 194 | 189 |
07 | Bestuur en financiën | 62 | 0 | 62 | 67 | 72 | 76 |
Subtotaal journaal | 267 | 0 | 267 | 267 | 266 | 266 | |
Wijziging MPG 21.1 | |||||||
Deze wijziging is de cijfermatige verwerking van het Meerjaren Perspectief Grondzaken (MPG) 21.1. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
04 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | -4.614 | 5.634 | 1.020 | 0 | 0 | 0 |
07 | Bestuur en financiën | 0 | -1.020 | -1.020 | 0 | 0 | 0 |
99 | Hulpkostenplaatsen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | -4.614 | 4.614 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Actualisatie IHP 21.1 | |||||||
Er zijn 2 ontwikkelingen in de actualisatie van het IHP PO Integraal huisvestingsplan primair onderwijs):1. Huurinkomsten:In nieuw te bouwen scholen is vaak sprake van te verhuren ruimten aan kinderopvangorganisaties. Omdat er sprake is van herfasering van 2 scholen, waar ruimte verhuurd wordt, zullen ook de toekomstige huurinkomsten en eigenaarslasten geherfaseerd worden. Het gaat om MFA Rosmolen Noord en Het Palet (Populierenweg).Tevens wordt de school in Kogerveld in de actualisatie IHP 21.1. opgenomen. Omdat hier ook sprake is van verhuur worden huurinkomsten geraamd. Dit project is nog in de beginfase. De toekomstige huurinkomsten zijn gelijk gesteld aan de te dekken kapitaallasten.2.Boekwaarden:Omdat het cultuur historisch onderzoek nog niet is afgerond, is er nog geen besluit genomen over nieuwbouw of renovatie bij de projecten H.Gorter Doniastraat en Rosmolen Noord.Aangezien het huidige kader uitgaat van nieuwbouw worden de af te boeken boekwaarden in 2022 respectievelijk 2023 (€ 0,41 mln.) opgevoerd.Bij renovatie is geen sprake van afboeking, maar een kortere een afschrijvingstermijn (20 jaar) dan bij nieuwbouw (40 jaar). Een en ander is ook aangekondigd in de RIB over de extra afschrijving boekwaarden bij onderwijshuisvesting. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | 115 | 0 | 115 | 301 | 25 | 25 |
Subtotaal journaal | 115 | 0 | 115 | 301 | 25 | 25 | |
Corona: Beheer en onderhoud sportparken | |||||||
Als gevolg van corona is het gebruik van de sportparken in 2021 vrijwel stil komen te liggen. Daardoor zijn ook de inkomsten van de sportverenigingen grotendeels weggevallen. Sponsoren zitten zelf in zwaar weer, het organiseren van activiteiten is onmogelijk en er zijn geen barinkomsten. Het gevolg is dat vertraging is opgetreden in de gesprekken over de verdeling van de kosten voor onderhoud van de parken tussen de gemeente en verenigingen. Nieuwe afspraken zijn noodzakelijk omdat de huidige verdeling niet toekomstbestendig is. Inmiddels zijn de achterstanden in onderhoud als gevolg van corona opgelopen. De verwachting is dat afspraken op zijn vroegst vanaf 2023 effect zullen hebben. Daarom stelt het college voor om in 2022 eenmalig een bedrag van € 0,15 miljoen uit de coronareserve beschikbaar te stellen om het noodzakelijk onderhoud te kunnen garanderen. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | 185 | -33 | 152 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 185 | -33 | 152 | 0 | 0 | 0 | |
Capaciteituitbreiding afdeling Ingenieursbureau | |||||||
Door een toename van het aantal infrastructurele projecten, neemt ook de hoeveelheid werk structureel toe bij het ingenieursbureau.Met de toekenning van deze formatie wordt de huidige omvang aan externen geleidelijk afgebouwd en vervangen door interne medewerkers. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
98 | Kostenverdeling | 838 | -838 | 0 | 0 | 0 | 0 |
99 | Hulpkostenplaatsen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 838 | -838 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Omgevingsplannen impact Omgevingswet | |||||||
Voor de implementatie van het omgevingsplan in relatie tot de Omgevingswet is € 0,2 mln. in 2021 en € 0,15 mln. in 2022 nodig. Dit heeft vooral betrekking op werkzaamheden en projecten om de actualisering voor de bestaande gebieden uit te kunnen voeren en te kunnen voldoen aan de wettelijke taak (de omgevingswet).De inkomsten worden verhoogd (€ 0,05 mln.) doordat de plankosten en de uren (voor de omgevingsplanprocedure) worden doorbelast aan de ontwikkelaars. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
98 | Kostenverdeling | 150 | -50 | 100 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 150 | -50 | 100 | 0 | 0 | 0 | |
Vennootschapsbelasting reclamebaten | |||||||
Sinds 2016 is de vennootschapsbelasting (Vpb) voor gemeenten ingevoerd voor ondernemingsactiviteiten. In 2020 is door de belastingdienst het standpunt ingenomen dat met ingang van 2016 ook de inkomsten uit reclamebelasting (abri's) onder de Vpb moeten vallen. Volgens de belastingdienst gaat het om een afzonderlijke activiteit waarover Vpb moet worden afgedragen. Via deze begrotingswijziging wordt structureel € 0,20 mln. af te dragen Vpb begroot, zijnde 25% van de baten uit reclamebelasting. Omdat deze baten gewoonlijk aan het investeringsfonds worden toegevoegd wordt de toevoeging aan dit fonds structureel met € 0,20 mln. verlaagd. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
07 | Bestuur en financiën | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Schoonhouden openbare ruimte | |||||||
De kosten voor het schoonhouden van de straten en daarmee de riolen is structureel hoger dan nu begroot (€ 0,14 mln.). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Jeugdprojecten Pact Poelenburg | |||||||
Het budget voor huiswerkbegeleiding kan voor twee jaar worden verlaagd. De reden hiervan is dat ZAAM middelen vanuit de Gelijke Kansen Alliantie inbrengt ter bekostiging van huiswerkbegeleiding (€ 0,07 mln per jaar voor 2021 en 2022). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | -70 | 0 | -70 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | -70 | 0 | -70 | 0 | 0 | 0 | |
Vermakelijkheidsretributie | |||||||
De baten Vermakelijkheidsretributie worden structureel naar beneden bijgesteld (€ 0,46 mln.). Gebleken is dat voor dit deel geen kosten zijn toe te rekenen. Hiermee wordt voldaan aan het uitgangspunt dat er niet meer mag worden geïnd dan dat de gemeente uitgeeft. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
07 | Bestuur en financiën | 0 | 457 | 457 | 457 | 457 | 457 |
Subtotaal journaal | 0 | 457 | 457 | 457 | 457 | 457 | |
Baten parkeerbelasting scannen kentekens | |||||||
Zaanstad start met het in gebruik nemen van een scanvoertuig voor de controle parkeerbelasting. Als gevolg van deze in gebruik name is de verwachting dat de betalingsbereidheid zal toenemen en daarmee de baten parkeerbelasting zullen stijgen (-€ 0,1 mln.). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 0 | -100 | -100 | -100 | -100 | -100 |
Subtotaal journaal | 0 | -100 | -100 | -100 | -100 | -100 | |
Corona: Bijzondere bijstand | |||||||
Als gevolg van de corona crisis verwachtten wij een stijging van het aantal aanvragen voor bijzondere bijstand. De kosten van de bijzondere bijstand hebben wij verbonden aan de ontwikkeling van de kosten van de bijstand. Deze kosten zijn dan 7% van de kosten van de bijstand. Wij hadden daarom voor 2021 een extra budget van € 0,95 mln opgenomen, en voor 2022 een extra budget van € 1,35 mln. We verwachten nu een minder snelle stijging van de instroom in de bijstand omdat het Rijk de crisismaatregelen heeft verlengd. We hebben het budget bijzonder bijstand daarom verlaagd in 2021 (-€ 0,69 mln) en 2022 (-€ 1,35 mln). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
02 | Werk, inkomen en economie | -1.350 | 0 | -1.350 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | -1.350 | 0 | -1.350 | 0 | 0 | 0 | |
Dekking programmamanager infrastructurele werken | |||||||
Voor het aanstellen van een programmanager voor ‘grote infrastructurele werken’ schaal 14 is in totaal € 0,13 mln benodigd. Voor een een bedrag van € 0,1 mln. is reeds dekking gevonden, het restant van € 0,03 mln. wordt gedekt door het verlagen van de dotatie aan het investeringsfonds. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
07 | Bestuur en financiën | -25 | 0 | -25 | -25 | -25 | -25 |
98 | Kostenverdeling | 25 | 0 | 25 | 25 | 25 | 25 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Actualisatie Investeringsfonds | |||||||
De ramingen van de projecten die gedekt worden uit het Investeringsfonds zijn geactualiseerd. In de paragraaf investeringen worden de projecten toegelicht en staat de tabel met de meerjarige raming. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
04 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | -100 | 0 | -100 | 100 | 0 | 0 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 5.421 | 0 | 5.421 | 0 | 0 | 0 |
07 | Bestuur en financiën | -1.285 | -4.036 | -5.321 | -100 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 4.036 | -4.036 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Exploitatie oefengebouw Prins Bernard Plein | |||||||
De VRZW verzorgt de exploitatie van het oefengebouw gelegen aan het Prins Bernard Plein. De verwachting is dat, na verrekening van kosten, deze exploitatie jaarlijks (vanaf 2022) een voordelig resultaat oplevert (- € 0,08 mln.). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
06 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | 0 | -80 | -80 | -80 | -80 | -80 |
Subtotaal journaal | 0 | -80 | -80 | -80 | -80 | -80 | |
Actualisatie bestemmingsreserve afschrijvingslasten | |||||||
De planning van de projecten in het Investeringsfonds zijn geactualiseerd. Door herfasering van projecten waarvan de afschrijvingslasten uit deze reserve worden gedekt wijzigt ook de benodigde onttrekking uit de reserve. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
07 | Bestuur en financiën | 0 | 61 | 61 | 110 | 175 | 175 |
Subtotaal journaal | 0 | 61 | 61 | 110 | 175 | 175 | |
Kostenverdeling | |||||||
Met deze begrotingswijziging worden de apparaatsbaten en -lasten op de juiste wijze toegerekend aan de prestaties | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 73 | -192 | -120 | -115 | -116 | -133 |
02 | Werk, inkomen en economie | 215 | -216 | -1 | 2 | -19 | -23 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | 183 | -51 | 132 | 123 | 112 | 73 |
04 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | 719 | -240 | 480 | 389 | 335 | 335 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 1.111 | -678 | 433 | 433 | 418 | 418 |
06 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | 594 | 0 | 594 | 448 | 449 | 449 |
07 | Bestuur en financiën | 485 | -73 | 413 | 393 | 393 | 389 |
98 | Kostenverdeling | -3.380 | 1.450 | -1.930 | -1.672 | -1.571 | -1.506 |
99 | Hulpkostenplaatsen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Budget slim investeren inzetten voor tekort jeugd | |||||||
Het budget slim investeren is gericht op de opgaven binnen de 3D’s met focus op maatschappelijk rendement, waarbij het grootste gedeelte van de middelen naar Jeugd en Wmo gerelateerde investeringen gaat. Hierdoor kan versterkt in worden gezet op de transformatie en wordt voorkomen dat beperkingen in het systeem de vernieuwing stagneren.In verband met de tekorten in de zorgkosten wordt het budget slim investeren alleen ingezet voor de maatregelen in het kader van het terugdringen van de zorgkosten. In slim investeren zit een bedrag van € 0,6 mln. in 2022 waar geen verplichtingen voor aangegaan zijn. Dit bedrag wordt incidenteel in 2022 ingezet voor het tekort op jeugd. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | -600 | 0 | -600 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | -600 | 0 | -600 | 0 | 0 | 0 | |
Ontwikkeling WSW-bestand | |||||||
De uitstroom uit het bestand van de voormalige Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) is hoger dan waar het Rijk rekening mee houdt (-€ 0,40 mln). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
02 | Werk, inkomen en economie | -384 | 0 | -384 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | -384 | 0 | -384 | 0 | 0 | 0 | |
Integrale veiligheid bruggen | |||||||
Ter verbetering van de veiligheid van de beweegbare bruggen is er structureel extra budget nodig voor het onderhoud van de reeds aangebrachte extra voorzieningen als camera’s (€ 0,03 mln.) en gele vlakken (€ 0,02 mln.). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 50 | 0 | 50 | 50 | 50 | 50 |
Subtotaal journaal | 50 | 0 | 50 | 50 | 50 | 50 | |
Corona: Aanpassing algemene uitkering | |||||||
De aangekondigde financiële compensatie van het Rijk wordt begroot conform de coronarapportage. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
07 | Bestuur en financiën | 0 | 1.350 | 1.350 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 1.350 | 1.350 | 0 | 0 | 0 | |
Corona: Reserve mutatie 2022 | |||||||
Het college stelt voor om de incidentele kosten (€ 0,15 mln.) voor het beheer sportparken in 2022 te dekken uit de coronareserve. Dit wordt in de eerstvolgende coronarapportage verwerkt. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
07 | Bestuur en financiën | 0 | -152 | -152 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | -152 | -152 | 0 | 0 | 0 | |
Gemeentefonds | |||||||
De opgenomen stelpost voor Wmo (€ 1,2 mln.) en volumegroei Wmo en Jeugd (€ 1,48 mln.) in het gemeentefonds vervallen. Vooruitlopend op de uitkomst van het AEF rapport wordt een baten van € 3,7 mln. structureel opgenomen. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
07 | Bestuur en financiën | 0 | -3.965 | -3.965 | -3.965 | -3.965 | -3.965 |
Subtotaal journaal | 0 | -3.965 | -3.965 | -3.965 | -3.965 | -3.965 | |
Effect Abonnementstarief op WMO 2e lijns zorg | |||||||
In de meerjarenbegroting 2021 was een structurele stijging van de Wmo uitgaven opgenomen van € 1,2 miljoen als gevolg van de invoering van het abonnementstarief. Deze stijging doet zich in 2021 nog niet geheel voor (- € 0,7 mln.). Meerjarig, vanaf 2022, wordt een nog iets sterekere stijging verwacht en worden de uitgaven met € 0,1 mln. omhoog bijgesteld. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 109 | 0 | 109 | 109 | 109 | 109 |
Subtotaal journaal | 109 | 0 | 109 | 109 | 109 | 109 | |
Volumestijging 2e lijns WMO | |||||||
De totale verwachte volumegroei geeft een kostenstijging van € 1,3 mln. structureel vanaf 2022. Dit betreft de gemiddelde trendmatige stijging van 2,5% ten opzichte van de prognose van 2021 plus een extra stijging van 2,5%. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 1.275 | 0 | 1.275 | 1.275 | 1.275 | 1.275 |
Subtotaal journaal | 1.275 | 0 | 1.275 | 1.275 | 1.275 | 1.275 | |
Diverse overige verschillen 2e lijns WMO | |||||||
Specialistische ondersteuning betreft de maatwerkvoorziening WMO. Dit is een open einde regeling. Jaarlijks wordt de begroting hiervan bijgesteld aan de hand van de realisatie in het verleden. Naast de wijzigingen als gevolg van de taakstellingen, de prijs- en volumewijzigingen resteert nog een nadelige mutatie van € 0,3 mln. in 2021 en een voordelige mutatie van € 0,6 mln. vanaf 2022.De belangrijkste oorzaak van het nadeel in 2021 is de extra volumegroei (€ 0,4 mln.) op begeleiding en verstrekkingen. Voor een deel is dekking gevonden binnen de onderbesteding op mantelzorgondersteuning (€ 0,1 mln.) of worden maatregelen getroffen (€ 0,1 mln.) maar er resteert alsnog een nadeel van € 0,3 mln.In 2022 wordt op beschermd wonen een voordeel verwacht als gevolg van een aanbesteding in 2021. Daarnaast is de prijsindexatie aan de aanbieders in 2022 -0,02% negatief. Deze mutatie moet echter in samenhang met de nadelige mutatie volumestijging Wmo gezien worden. Per saldo resteert een tekort van € 0,9 mln. Dit is, net zoals in 2021, voornamelijk het gevolg van volumegroei op begeleiding en verstrekkingen. Hiervoor zijn diverse maatregelen getroffen (€ 0,5 mln) en wordt het stuurbudget (€ 0,4 mln) ingezet. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | -838 | 198 | -640 | -637 | -637 | -637 |
Subtotaal journaal | -838 | 198 | -640 | -637 | -637 | -637 | |
Extra middelen veldwerker in Veldpark | |||||||
Om verdere escalatie van de problematiek rond de overlastgevende groep in het Burgemeester 't Veldpark te voorkomen, wordt structureel budget vrijgemaakt voor de inzet van de veldwerker van het Leger des Heils. De inzet van deze veldwerker wordt vanaf medio 2021 structureel gedekt in de begroting (€ 0,02 mln. in 2021 en € 0,04 mln. vanaf 2022). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 40 | 0 | 40 | 40 | 40 | 40 |
Subtotaal journaal | 40 | 0 | 40 | 40 | 40 | 40 | |
Subtotaal Begrotingsbijstellingen | 5.862 | -4.286 | 1.577 | 2.942 | 2.695 | 2.692 | |
Budgetneutrale wijzigingen | |||||||
Programma organisatie Pact Poelenbug | |||||||
In de begroting 2020 is extra geld beschikbaar gesteld voor het Pact Poelenburg en Peldersveld. Hierin was ook een programmamanager en medewerker communicatie (0,23 mln) opgenomen. Via deze wijziging wordt de stelpost omgezet in formatie (-0,23 mln). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | -200 | 0 | -200 | -200 | -200 | -200 |
98 | Kostenverdeling | 200 | 0 | 200 | 200 | 200 | 200 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Donorregistratie | |||||||
De uitvoering van de Donorwet is belegd bij burgerzaken. Het daarvoor beschikbare budget (-€ 0,05 mln.) wordt omgezet in capaciteit (€ 0,05 mln.). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
98 | Kostenverdeling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Dienstverlening aan OVER-gemeenten | |||||||
De gemeente Zaanstad voert taken uit voor de OVER-gemeente op het gebied van de bijstand. In deze wijziging zetten wij de bijdrage van de OVER-gemeenten nu op één plek in de begroting. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
02 | Werk, inkomen en economie | 0 | -107 | -107 | -107 | -107 | -107 |
07 | Bestuur en financiën | 0 | 107 | 107 | 107 | 107 | 107 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Herwaardering functies gebruikstoezicht | |||||||
Binnen gebruikstoezicht heeft een herwaardering plaatsgevonden voor 2 functies. De extra lasten (€ 0,03 mln.) die dit met zich meebrengt worden deels (-€ 0,02 mln.) gedekt uit het capaciteitsbudget van de afdeling en deels (-€ 0,01 mln.) uit materieel budget. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
06 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | -8 | 0 | -8 | -8 | -8 | -8 |
98 | Kostenverdeling | 8 | 0 | 8 | 8 | 8 | 8 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Inhuur expertise straattoezicht | |||||||
Het budget voor de inhuur van externe expertise voor de fiscale parkeercontrole, wordt overgezet naar het capaciteitsbudget van de straattoezicht. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | -226 | 0 | -226 | -226 | -226 | -226 |
98 | Kostenverdeling | 226 | 0 | 226 | 226 | 226 | 226 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Administratieve ondersteuning Straattoezicht | |||||||
De administratieve ondersteuning voor Straattoezicht wordt uitgebreid (€ 0,17 mln.). De administratieve taken zijn substantieel toegenomen als gevolg van groei van de stad en daarmee het werkaanbod. Dekking is gevonden binnen de opbrengsten van betaald parkeren. Als gevolg van het invoeren van het scannen van kentekens bij betaald parkeren worden hogere baten verwacht (-€ 0,17 mln.). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 0 | -173 | -173 | -173 | -173 | -173 |
98 | Kostenverdeling | 173 | 0 | 173 | 173 | 173 | 173 |
Subtotaal journaal | 173 | -173 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Data analist Straattoezicht | |||||||
Er wordt een data analist aangesteld (€ 0,09 mln.). Met de inzet van deze analist kunnen de BOA's, op basis van signalen en meldingen, gerichter ingezet worden. Dekking komt uit de opbrengsten afvalhandhaving ( -€ 0,06 mln.) en opbrengsten wegslepen (-€ 0,03 mln.). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
06 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | 0 | -88 | -88 | -88 | -88 | -88 |
98 | Kostenverdeling | 88 | 0 | 88 | 88 | 88 | 88 |
Subtotaal journaal | 88 | -88 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Team Arbeidsparticipatie | |||||||
Het budget voor het team arbeidsparticipatie zetten wij structureel om naar capaciteit (€ 0,31 mln.). Het gaat om medewerkers arbeidsparticipatie die het project ZaanStart begeleiden. Zaanstart is een integrale aanpak voor mensen met een lange afstand tot de arbeidsmarkt. Zij doen aanvullend werk in de openbare ruimte van de gemeente Zaanstad. Ze ontwikkelen op die manier werknemersvaardigheden en krijgen weer vertrouwen in hun eigen toekomst. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
02 | Werk, inkomen en economie | -309 | 0 | -309 | -309 | -309 | -309 |
98 | Kostenverdeling | 309 | 0 | 309 | 309 | 309 | 309 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Juridische advisering Sport | |||||||
Het voorstel is om de juridische ondersteuning voor sport uit te besteden (€ 0,02 mln). De dekking betreft formatiebudget (-€ 0,02 mln). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | 21 | 0 | 21 | 21 | 21 | 21 |
98 | Kostenverdeling | -21 | 0 | -21 | -21 | -21 | -21 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Actualisatie huisvestingskosten | |||||||
De onderhoudslasten voor het stadhuis (€ 0,16 mln. in 2021, € 0,06 mln. structureel vanaf 2022) en de Slachthuisstraat (€ 0,04 mln. structureel vanaf 2021) zijn hoger dan begroot. Tegelijk is de dekking voor bedrijfsvoering subsidie SPUK hoger dan begroot. Het verschil tussen de meerkosten en de subsidie wordt gedekt vanuit de vastgoedbegroting. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | -41 | 0 | -41 | -41 | -41 | -41 |
07 | Bestuur en financiën | 101 | -60 | 41 | 41 | 41 | 41 |
Subtotaal journaal | 60 | -60 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Projectleider Kansrijke start | |||||||
Wij stellen voor het project Kansrijke Start een tijdelijke projectleider aan. Binnen de bestaande ambtelijke capaciteit is hiervoor geen ruimte (€ 0,06 mln).We stellen voor om de kosten te dekken uit het projectbudget voor Kansrijke Start (-€ 0,06 mln). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | -64 | 0 | -64 | -64 | -64 | 0 |
98 | Kostenverdeling | 64 | 0 | 64 | 64 | 64 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Projectleider Back on Track | |||||||
Bij openbare orde en veiligheid wordt een projectleider voor het project Back On Track aangesteld (€ 0,08 mln.).De dekking komt uit een rijksbijdrage (-€ 0,08 mln.). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
06 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | 0 | -79 | -79 | 0 | 0 | 0 |
98 | Kostenverdeling | 79 | 0 | 79 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 79 | -79 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Capaciteit Maatschappelijk Domein | |||||||
Wij verwerken met deze wijziging een reeks administratieve wijzigingen binnen de capaciteit van het Maatschappelijk Domein. Het gaat om verschuiving van formatie tussen afdelingen, vervanging bij zwangerschap en administratieve correcties. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
98 | Kostenverdeling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Capaciteitsuitbreiding duurzaamheid | |||||||
In deze begrotingswijziging worden de aanpassingen gedaan op het gebied van capaciteit binnen stedelijke ontwikkeling. Het structuele budget duurzaamheid wordt omgezet naar structurele formatie. Hierdoor kunnen de beleidsdoelen rondom duurzaamheid gerealiseerd en geborgd worden. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
02 | Werk, inkomen en economie | -302 | 0 | -302 | -302 | -200 | -200 |
98 | Kostenverdeling | 302 | 0 | 302 | 302 | 200 | 200 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programmateam Organisatie Ontwikkeling | |||||||
Ter dekking van het programmateam Organisatie Ontwikkeling binnen programma Bestuur en Financiën wordt 0,3 fte schaal 13 (of een equivalent daarvan) overgeheveld vanuit Stedelijke Ontwikkeling en 1 fte schaal 13 vanuit Maatschappelijke Ontwikkeling. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
07 | Bestuur en financiën | 149 | 0 | 149 | 149 | 149 | 149 |
98 | Kostenverdeling | -149 | 0 | -149 | -149 | -149 | -149 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Inhuur Expertise Openbare Orde Veiligheid | |||||||
Dit betreft een technische wijziging.Het budget inhuur externe expertise voor de inzet op Top-075 problematiek wordt overgebracht naar het capaciteitsbudget. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
06 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | -170 | 0 | -170 | -170 | -170 | -170 |
98 | Kostenverdeling | 170 | 0 | 170 | 170 | 170 | 170 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Kosten integrale veiligheid bruggen | |||||||
Het budget (€ 0,02 mln.) aangaande de integrale veiligheid bruggen wordt met ingang van 2021 overgeheveld van het programma veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening naar het programma buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 17 | 0 | 17 | 17 | 17 | 17 |
06 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | -17 | 0 | -17 | -17 | -17 | -17 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Kansrijke Start potentiële ouders | |||||||
Zaanstad werkt samen met andere partners toe naar een effectievere preventie van ongewenste zwangerschappen. De visie van de coalitie is dat inwoners naar eigen tevredenheid keuzes maken of zij al dan niet zwanger willen worden en een kind willen krijgen. En als zij (nog) geen kind willen, zich goed beschermen. De financiering komt van ZONMW. In periode 2021 t/m 2025 ontvangen we in totaal € 0,45 mln. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 90 | -90 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 90 | -90 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Budgetoverhevelingen onderhoud fietsenstalling Ebbenhout en openbare toiletten | |||||||
Het betreft een budgetneutrale wijziging inzake het onderhoud van de fietsenstalling en het schoonmaken van openbare toiletten. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie capaciteitsbudget stedelijke projecten | |||||||
De grote bouwopgave waar we voor staan gaat resulteren in een toename van aanvullende opdrachten waardoor de taakstelling ingevuld kan worden. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
98 | Kostenverdeling | 134 | -134 | 0 | 0 | 0 | 0 |
99 | Hulpkostenplaatsen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 134 | -134 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Verdeling taakstelling 2e lijns ondersteuning WMO | |||||||
De structureel begrote taakstelling WMO van € 1,0 mln. op de 2e lijns voorzieningen van de WMO is conform besloten in de najaarsnota verlaagd met de extra bijdrage uit het gemeentefonds voor Beschermd Wonen die voortvloeide uit de septembercirculaire 2020. De resterende taakstelling uit het budget à € 0,6 mln. wordt in mindering gebracht op de budgetten van de voorzieningen.De gemeente heeft maatregelen genomen c.q. in voorbereiding om de wijkteams in staat te stellen die verlaging ook echt te realiseren. Vooralsnog is de verlaging naar verhouding toegepast. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2022 | Baten 2022 | Saldo 2022 | Saldo 2023 | Saldo 2024 | Saldo 2025 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | -26 | 26 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | -26 | 26 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subtotaal Budgetneutrale wijzigingen | 599 | -599 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | 11.928 | -10.100 | 1.828 | 2.596 | 1.194 | 1.270 |