De gemeente Zaanstad stelt steeds meer producten en diensten digitaal beschikbaar via Zaanstad.nl. Zo kunnen inwoners, ondernemers en instellingen snel en makkelijk zelf hun zaken regelen. In deze collegeperiode wordt verder gewerkt aan zowel een goede digitale informatievoorziening via de website als dienstverlening voor ouderen of niet-digitaal vaardigen en minder geletterden. Waar mogelijk zullen processen worden gedigitaliseerd. |
---|
De in 2020 vastgestelde visie op dienstverlening heeft als uitgangspunt, 'behouden wat goed is en verbeteren wat nodig is'. Deze visie sluit aan bij de uitgangspunten van 'Bereikbaar Bestuur'.
Organisatie van de verkiezingen De organisatie van de verkiezing geeft te veel druk op onze organisatie. De dienstverlening aan onze inwoners staat hierdoor voor een langere periode onder druk. Dit blijkt onder andere uit de langere wachttijden voor het maken van een afspraak bij de balie van de afdeling Burgerzaken. Wij kunnen soms wettelijke termijnen niet halen in de periode voor de verkiezingen. Ook bij het Klant Contact Centrum (KCC) staat de dienstverlening in een verkiezingsperiode onder druk. Artikel J 4 van de Kieswet veranderde op 1 januari 2019. De wet voor 2019 eiste dat in ieder geval 25% van de stemlokalen toegankelijk moet zijn, voor kiezers met een lichamelijke beperking. De verandering per 2019 houdt in dat alle stemlokalen toegankelijk moeten zijn. Als het college van burgemeesters en wethouders daar niet aan kan voldoen, moet het de raad daarover informeren. Dit is een ‘pas toe of leg uit ‘-bepaling en zorgt ervoor dat het doel 100% is. Hiervoor zijn geen extra middelen beschikbaar gesteld. Binnen de bestaande middelen is een toegankelijkheid van ongeveer 60% van de stembureaus haalbaar. De verwachting is dat op 1 juli 2022 de Omgevingswet (verder: Ow) en de Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) ingaan. Deze wetten leiden tot grote veranderingen:
Het jaar 2021 staat in het teken van voorbereiding. De eerste maanden van 2022 gebruiken we voor het doen van de laatste aanpassingen en oefenen. Via een communicatiecampagne gaan we inwoners en bedrijven goed informeren over de veranderingen en wat dit voor hen betekent. De kwaliteit van de dienstverlening, het verbeteren daarvan en maatwerk leveren als dat nodig is heeft altijd onze aandacht. We gaan in 2022 met de volgende activiteiten aan de slag. Deze activiteiten zijn gericht op maatwerk, communicatie en dienstverlening. |
---|
Activiteiten
Maatwerk
We zetten een Teletolk in voor een betere bereikbaarheid voor dove en slechthorende mensen De Teletolk is een proef. Daarnaast doen we ervaring op met beeldbellen. Hiermee proberen we het aantal reisbewegingen naar het stadhuis voor onze inwoner te verminderen. Verder is er aandacht voor de dienstverlening aan MKB-ers. We onderzoeken hoe de dienstverlening beter kan aansluiten op de wensen van ondernemers. |
---|
Communicatie
Het meerjarige programma Helder!Zaans draagt bij aan heldere en begrijpelijke communicatie. Brieven moeten voor iedereen leesbaar en te begrijpen zijn. In het najaar volgt een (tussen)evaluatie. We gaan eind 2022 helemaal werken volgens de regels van Helder! Zaans. |
---|
Digitalisering
We gaan in 2022 verder met op het verbeteren van toegankelijkheid en begrijpelijkheid van informatie via de website. |
---|
Bereikbaarheid meldkamer
In 2021 is gestart met een proef , waarbij medewerkers van het KCC en Straattoezicht bereikbaar zijn tijdens de werktijden van de afdeling Straattoezicht. Voordeel is dat de beller een medewerker aan de lijn krijgt die ter zake kundig is, de melding direct aan de medewerkers op straat kan doorgeven en de melder gelijk een reactie krijgt. Als de evaluatie positief uitvalt, voeren we dit in. |
---|
Voorbereiding implementatie Ow en Wkb
We gaan door met het voorbereiden van de implementatie van de nieuwe wetgevingen die medio 2022 ingaan. |
---|
Omgevingsvergunning binnen 8 weken
We zetten op een aantal varianten in: |
---|
Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) – Eén digitaal loket voor de fysieke leefomgeving
Het DSO is een landelijke digitale voorziening. Het is een digitaal loket, waar initiatiefnemers, overheden en belanghebbenden snel moeten kunnen zien wat is toegestaan in de fysieke leefomgeving. Zij kunnen hier ook vergunningen aanvragen en meldingen doen. Het is voor een aanvrager van een omgevingsvergunning voldoende om één aanvraag bij één loket te doen. Hij krijgt van één bevoegd gezag toestemming. |
---|
Wegwijzer omgevingsvergunning
We passen de informatie op www.zaanstad.nl aan. In de Handreiking participatie geven wij suggesties over de participatie bij plannen. We wijzen ontwikkelaars er nadrukkelijk op dat participatie bijdraagt aan de kwaliteit van het plan. Het vergroot het draagvlak bij de omwonenden en kan juridische procedures voorkomen. Als participatie ontbreekt of als er sprake is van een magere uitvoering, mag de gemeente de vergunning niet weigeren. |
---|