Zaanstad is goed verbonden met de regio en heeft een goede verkeersdoorstroming

Het verbeteren van de bereikbaarheid, parkeren en verkeersveiligheid

Prestatie 5.2.1 Het verbeteren van de bereikbaarheid, parkeren en verkeersveiligheid

Door de sterke groei van de stad komt de bereikbaarheid onder druk te staan (zie ook programma 4). Zaanstad streeft naar een aantrekkelijk vestigingsklimaat. Een goed bereikbare stad met een goede bereikbaarheid over land en over water. Een stad die goed is verbonden met de regio en die een verkeersveilig en goed werkend verkeersnetwerk heeft voor alle modaliteiten zoals openbaar vervoer, auto en fiets. De duurzaamheidstransitie en stedelijke verdichting hebben grote gevolgen voor mobiliteit en parkeren.

De zes opgaven uit de Omgevingsvisie vragen om een nieuwe visie op mobiliteit in Zaanstad. Hoe zorg je dat de stad bereikbaar is, maar ook leefbaar, duurzaam en aantrekkelijk? Dit vraagt om betere verbindingen voor fietsers en voetgangers en slimme oplossingen voor parkeren en stallen. Daarbij is oog nodig voor de wijk, de gemeente als geheel én voor de regio.

In 2021 is het Zaans Mobiliteitsplan (ZMP) vastgesteld. Dit plan is het kader voor alle mobiliteit in Zaanstad; personen en goederen, rijdend en geparkeerd/gestald. Het Zaans Mobiliteitsplan is de basis voor het nog te maken uitvoeringsplan ZMP. Dit beleid is ook de kapstok voor verdere beleidsontwikkeling, bijvoorbeeld als het gaat om parkeerbeleid.

De Parkeernota uit 2016 is verouderd en voldoet niet meer aan deze tijd. Deze passen we aan. We zijn hiermee gestart nadat de gemeenteraad het Zaanse Mobiliteitsplan heeft vastgesteld. Een belangrijk onderdeel hiervan is dat parkeren op een goede manier wordt meegenomen bij alle gebiedsontwikkelingen.

Activiteiten

Verbeteren aansluiting met de regio

Veel grote projecten komen in een volgende fase. Zo is het project AVANT (Thorbeckeweg) nu in de realisatiefase. De geplande oplevering van dit project is 2025. De voorkeursvariant voor het project Guisweg, dat in 2021 door de raad is vastgesteld, werken we verder uit. Verder blijven we ons inzetten om samen met partners zo snel mogelijk de verbinding A8-A9 te realiseren. Daarbij gaan we ervan uit dat we in 2025 kunnen beginnen met de aanleg.
Op de aansluiting A7 - Bernhardplein verlagen we de maximumsnelheid. Dit gedeelte van de weg wordt een stadsstraat. We gaan in 2022 ook de infrastructuur in Westerkoog aanpassen. Dat doen we, zodat we de openstelling van de busbrug ‘De Binding’ kunnen verruimen.

Parkeernota

Diverse ontwikkelingen in de stad (verstedelijking, duurzaamheid) maken het nodig om het parkeerbeleid aan te passen.

Verbeteren verkeersveiligheid

Het verbeteren van de verkeersveiligheid blijft belangrijk, zowel als het gaat om. gedragsbeïnvloeding als om fysieke ingrepen. We werken aan een plan om de verkeersveiligheid te vergoten. Dat hopen we dit jaar nog te kunnen laten vaststellen. Ook betrekken we belanghebbenden bij de aanpak van onveilige situaties.

Onderzoek HOV ZaanIJCorridor (Zaanstad – Amsterdam-Noord)

De ontwikkelingen in Zaanstad (bijvoorbeeld Achtersluispolder en Kogerveld) en Amsterdam-Noord vragen om een aanpassing van het openbaar vervoer. Samen met Vervoerregio Amsterdam, provincie Noord-Holland en gemeente Amsterdam werken we een aantal varianten uit. Daaruit maken we een keuze.

Aanbesteding openbaar vervoer

Vanwege de coronapandemie heeft de Vervoerregio de aanbesteding van het OV in de Zaanstreek met anderhalf jaar uitgesteld. Het doel is om dit in december 2023 af te ronden.

Lasten & baten

bedragen x € 1.000

Lasten

2.445

100,0 %

Baten

5.225

100,0 %

Deze pagina is gebouwd op 01/17/2022 16:42:18 met de export van 01/17/2022 16:33:46