Zaanstad heeft een authentiek en interessant verhaal te vertellen aan zowel onze inwoners als bezoekers. Het grote aantal unieke locaties en gebouwen getuigt van de bijzondere geschiedenis van de streek. De belangrijkste trekpleisters hierbij zijn de Zaanse Schans, het centrum van Zaandam, het Hembrugterrein en de zaanbocht in Wormerveer. Het zijn gebieden in de stad waar aanbod, bereikbaarheid en promotie samenvallen. Het aanbod van toeristische trekpleisters in Zaanstad moet groter worden en meer verspreid door de stad. |
---|
Toerisme staat niet op zich. Het is een samenwerking van verschillende sectoren en partijen. Deze samenwerking is belangrijk om te herstellen van de coronapandemie. De toeristische sector is hierdoor zwaar getroffen. De komende jaren staan dan ook in het teken van werken aan herstel. De toeristische visie 2021-2025 zet hierbij in op:
De verwachting is dat het nog een paar jaar duurt, voordat het aantal toeristen weer volledig op peil is. Dit geeft de mogelijkheid om hierop bij te sturen. Dit doen we samen met beleidsvelden zoals Cultuur, Erfgoed en de Horecasector. Belangrijk is dat we elkaar hierin goed en op reguliere basis weten te vinden. Spreiding, diversiteit en ruimte voor nieuwe initiatieven zijn daarbij van belang. De basis van bewegwijzering en informatieborden zijn op orde en houden we bij. Mochten faciliteiten in de openbare ruimte veranderen, dan spelen we daarop in. |
---|
Activiteiten
Opzetten toeristische overlegstructuur
We gaan in 2022 regelmatig overleggen met (toeristische) ondernemers, Stichting Marketing Zaanstreek, Laag Holland, de gemeente en andere belanghebbenden, om verbanden te leggen en de mogelijkheden van de regio te versterken. |
---|
Uitbreiden fiets- en wandelroutes
De afwisseling van de streek willen we laten zien, door verschillende fiets– en wandelroutes toe te voegen. De bewegwijzering en basisfaciliteiten zoals een schone, toegankelijke openbare ruimte zijn op orde en houden we actief bij. |
---|
Actualiseren marketing en promotie
De nieuwe toeristische visie geeft aanleiding om de marketing en promotie tegen het licht te houden met Stichting Marketing Zaanstreek en Laag Holland zetten we acties op met de al beschikbare campagnemiddelen. Daarbij willen we graag weten wie onze doelgroepen zijn en hoe we deze kunnen verleiden om de streek te bezoeken. |
---|