Een aantrekkelijke stad voor ondernemen

Meer ruimte voor ondernemerschap en werkgelegenheid

Prestatie 2.1.1 Meer ruimte voor ondernemerschap en werkgelegenheid

Van oudsher is de maakindustrie in de Zaanstreek van groot economisch belang. Ontwikkelingen in deze sector, zoals de snel voortschrijdende innovatie en het zogenaamde ‘reshoring’ (de terugkeer van een deel van de maakindustrie vanuit de lagelonenlanden naar Europa) bieden kansen voor Zaanstad die passen binnen de duurzame ambities en het creëren van werkgelegenheid. Dat geldt ook voor minder theoretisch geschoolden die goed opgeleid worden tot vakman of vakvrouw middels een “Hogeschool voor de Handen”. In het ondersteunen van reeds aanwezige ondernemingen en het werven van nieuwe bedrijven zal de maakindustrie daarom een belangrijk speerpunt vormen.

Ondernemers zorgen voor economische waarde en werkgelegenheid. Bedrijven hebben behoefte aan ruimte om te ondernemen, goede bereikbaarheid, lage regeldruk en goede gemeentelijke dienstverlening. Het creëren van randvoorwaarden voor een gunstig vestigingsklimaat resulteert in het aantrekken van nieuwe bedrijvigheid. Om een van de mkb-vriendelijkste gemeenten van Nederland te worden, creëert de gemeente ruimte en faciliteert zowel grote gevestigde als kleine startende bedrijven bij de vestiging, verplaatsing en uitbreiding van hun activiteiten.

Zaanstad blijft ruimte geven voor een goed vestigingsklimaat, zodat hier de werkgelegenheid kan groeien. Bedrijven in onder andere de horeca en het toerisme zijn aan het herstellen van corona en kunnen weer personeel aannemen. Andere bedrijven merken minder van de corona-effecten. Zij groeien, waardoor de werkgelegenheid stijgt. De gemeente helpt de ondernemers in deze crisistijd zoveel mogelijk.

Met de strategie bedrijventerreinen en de kantorenstrategie gaan we aan de slag. Met deze beide strategieën geeft Zaanstad in de komende jaren ruimte voor vestiging van nieuwe bedrijven. In de vier MAAK.gebieden is continue aandacht om te zorgen dat de groei van de werkgelegenheid gelijke tred houdt, met het bouwen van meer en nieuwe woningen.

Voor het uitbreken van de coronacrisis was al een verschuiving van fysiek naar online winkelen te zien. Dat merkt de detailhandel. Tijdens de coronacrisis is deze trend nog verder versterkt. In 2020-2021 kende de Zaanstreek landelijk gezien zelfs de sterkste groei van het aantal webshops. Aan de andere kant  is het fysieke winkellandschap steeds meer onder druk komen te staan. In het centrum van Zaanstad staat 18 procent leeg(bron: Provincie Noord-Holland, mei 2021). De te verwachten leegstand van 30 tot 40 % in de winkelcentra lijkt realiteit te worden. Dit betekent dat de gemeente een actievere en aanjagende rol moet pakken. Het Plan van Aanpak leegstand is recent aangenomen. Behalve de aanpak van de leegstand in het centrum van Zaandam krijgt ook het vestigingsklimaat in de detailhandelsgebieden Zaanbocht en Krommenie aandacht. De intentieovereenkomstovereenkomst die we in 2020 met de verenigde industrie (Zaanstad Maakstad) afsluiten, krijgt in 2021 een vervolg in de samenwerkingsovereenkomst Industrie.
De (economische) positionering van Zaanstad in het Noordzeekanaal gebied is van groot belang, voor de invulling van de Verstedelijkingsstrategie en de Omgevingsvisie. Ook maken we een nieuwe economische visie Zaanstad. Hierin beschrijven we hoe we ook op de middellange termijn versterking van het vestigingsklimaat en de groei van de wekgelegenheid kunnen realiseren.

Activiteiten

Intensiveren samenwerking gemeente, UWV en onderwijs

We gaan meer samenwerken met het UWV en het onderwijs. Dat doen we zodat leerlingen uit bijvoorbeeld een horeca- of toerismeopleiding ook snel gekoppeld kunnen worden aan werk. Ook zetten we in op de her- en bijscholing voor alle leeftijdsgroepen. Dat doen we omdat inwoners dan tussen banen kunnen wisselen of in aanmerking komen voor een baan.

Uitvoeren Strategie Werklocaties (=Strategie Bedrijventerreinen en Kantorenstrategie)

Op de bedrijventerreinen starten we met de aanpak van de intensivering en verduurzaming van de bedrijventerreinen en met de verplaatsingsaanpak. De kantorenstrategie brengt een deel van haar uitvoering onder bij de gebiedsontwikkelingen MAAK.Midden, MAAK.Centrum en MAAK.Zuid. Voor het aantrekken van nieuwe bedrijven zijn meer mensen nodig. Daarom is het een verzoek gedaan voor 80.000 euro.

Toekomstbestendige Detailhandel en Welvarende Stadscentra

We zetten binnen de drie aangewezen kernen Stadshart, Krommenie en Wormerveer (de ‘hoofdwinkelcentra’) in op compacte winkelcentra, waar ondernemers hun bedrijf tot bloei kunnen laten komen. Om leegstand te voorkomen gaan we aan de slag met:

  • met marketing en communicatie van de hoofdwinkelcentra;
  • voorkomen dat op plaatsen te veel dezelfde type winkels komen. Dat doen we door onderzoek te doen naar en in te spelen op huidige winkeltrends;
  • samenwerking met belangrijke partijen in de hoofdwinkelcentra, zoals ondernemersverenigingen, ondernemers en vastgoedeigenaren;
  • blijven werken aan voorzieningen zoals schone en veilige winkelstraten en een goede bereikbaarheid.

Uitvoeren samenwerkingsovereenkomst met de Industrie (vereniging Zaanstad Maakstad)

In de samenwerkingsovereenkomst Gemeente – Zaanstad Maakstad beschrijven we:

  • wat de Industrie in Zaanstad en de gezamenlijke overheden gaan doen om de klimaatdoelstelling van Parijs te halen en per 2030 55% minder CO2 uit te stoten;
  • hoe bedrijfsleven, onderwijs en de gemeente samenwerken aan het versterking van de arbeidsmarkt (Techlands en het platform “Netwerken werkt”);
  • hoe we samenwerken met de Zaanse Industrie in de verdergaande verstedelijking van Zaanstad.

Opstellen visie Noordzeekanaalgebied

Zaanstad maakt voor het Noordzeekanaalgebied (als NOVI-gebied) een nieuwe visie. Dit document is een belangrijk handvat voor de MRA Verstedelijkingsstrategie en de Omgevingsvisie.

Lasten & baten

bedragen x € 1.000

Lasten

1.974

95,2 %

Baten

93

100,0 %

Deze pagina is gebouwd op 01/17/2022 16:42:18 met de export van 01/17/2022 16:33:46