Tarieven rechten en bestemmingsheffingen
Leges
De Leges Verordening bestaat uit drie hoofdstukken. Binnen hoofdstuk 1 en 2 is kruissubsidiëring mogelijk en mag de opbrengst maximaal 100% kostendekkend zijn. Voor hoofdstuk 3 geldt een kostendekkendheid van 100% binnen de paragraaf. De kostendekkendheid wordt onder de 100% gehouden omdat bij overschrijding het risico bestaat dat de Verordening door de rechter (deels) onverbindend wordt verklaard.
Hoofdstuk 1
De producten in hoofdstuk 1 bestaan voor 95% uit diensten die geleverd worden aan individuele inwoners zoals informatie uit het Gemeentearchief, paspoorten, identiteitskaarten, rijbewijzen en huwelijksvoltrekkingen. Ongeveer 5% van de diensten wordt geleverd aan (kleine) ondernemers zoals standplaatsen en vergunningen Winkeltijdenwet.
Conform het financieel kader zijn de legestarieven voor 2022 geïndexeerd met 1,4%.
Verdeling van kosten en dekking volgens model
Bedragen x € 1.000 | |
Taakveld | |
---|---|
8.3 Wonen en bouwen | 267 |
0.2 Burgerzaken | 1.323 |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 36 |
2.4 Economische havens en waterwegen | 2 |
2.3 Recreatieve havens | 2 |
0.4 Overhead | 712 |
Totaal | 2.342 |
Bedragen x € 1.000 | |
Dekking volgens model | |
---|---|
Kosten taakveld(en) incl. (omslag)rente | 1.630 |
Inkomsten taakvelden, excl. Heffingen | 0 |
Netto kosten taakveld | 1.630 |
Toe te rekenen kosten: | |
Overhead incl. (omslag)rente | 712 |
BTW | 0 |
Totale kosten | 2.342 |
Opbrengst heffingen | 2.280 |
Dekking | 97,3% |
Hoofdstuk 2
De producten in hoofdstuk 2 betreffen met name de dienstverlening voor het verlenen van omgevingsvergunningen op het gebied van bouwen (bijna 95%). Daarnaast betreft het vergunningaanvragen voor sloop, asbestverwijdering, het maken van een uitrit, kap en monumenten.
Conform het financieel kader zijn de legestarieven voor 2022 geïndexeerd met 1,4%.
Verdeling van kosten en dekking volgens model:
Bedragen x € 1.000 | |
Taakveld | |
---|---|
8.3 Wonen en bouwen | 2.184 |
0.2 Burgerzaken | 1.357 |
0.4 Overhead | 1.887 |
8.2 Grondexploitatie | 101 |
2.1 Verkeer en vervoer | 16 |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 17 |
7.4 Milieubeheer | 74 |
3.1 Economische ontwikkeling | 5 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 6 |
5.5 Cultureel erfgoed | 19 |
0.64 Belastingen overig | 125 |
Totaal | 5.791 |
Bedragen x € 1.000 | |
Dekking volgens model | |
---|---|
Kosten taakveld(en) incl. (omslag)rente | 3.779 |
Inkomsten taakvelden, excl. Heffingen | 0 |
Netto kosten taakveld | 3.779 |
Toe te rekenen kosten: | |
Overhead incl. (omslag)rente | 1.887 |
BTW | 125 |
Totale kosten | 5.791 |
Opbrengst heffingen | 5.791 |
Dekking | 100% |
Hoofdstuk 3
Binnen hoofdstuk 3 worden vrijwel alle diensten geleverd aan (kleine) ondernemers zoals horeca-exploitatievergunningen en evenementenvergunningen (buurtfeesten, kleine braderieën, Koningsdag, muziekfestivals e.d.). Deze vergunningen dragen bij aan een prettig leef- en vestigingsklimaat in onze stad en de regionale en landelijke promotie van Zaanstad.
De raad heeft bij vaststelling van de begroting 2022 motie 14 aangenomen. Hierin wordt het college opgedragen de leges op kleine evenementen niet te verhogen tot 100% maar te houden op 33% + indexering. Kostendekking ad. € 52.000 vindt plaats uit het budget Vitale Stad. Dit zal financieel technisch in de Voorjaarsnota 2022 verwerkt worden (in de voorliggende begroting dus nog niet). In tegenstelling tot 2021 blijven de overige tarieven in dit hoofdstuk gehandhaafd op 100% kostendekkend.
Verdeling van kosten en dekking volgens model:
Bedragen x € 1.000 | |
Taakveld | |
---|---|
0.2 Burgerzaken | 461 |
0.4 Overhead | 288 |
Totaal | 749 |
Bedragen x € 1.000 | |
Dekking volgens model | |
---|---|
Kosten taakveld(en) incl. (omslag)rente | 461 |
Inkomsten taakvelden, excl. Heffingen | 0 |
Netto kosten taakveld | 461 |
Toe te rekenen kosten: | |
Overhead incl. (omslag)rente | 288 |
BTW | 0 |
Totale kosten | 749 |
Opbrengst heffingen | 732 |
Dekking | 97,7% |
Rioolheffing
Het tarief Rioolheffing volgt het gemeentelijk uitgangspunt van indexering van het tarief, maar de Zaanse inwoner krijgt een deel van de rioolheffing als korting terug, waarmee de aanslag in 2022 voor de Zaanse inwoner gelijk blijft aan de aanslag uit 2019 (€ 284,41). De gegeven korting wordt onttrokken aan de egalisatievoorziening riolen.
Verdeling van kosten en dekking volgens model:
Bedragen x € 1.000 | |
Taakveld | |
---|---|
7.2 Riolering | 18.141 |
6.3 Inkomensregelingen | 1.575 |
0.64 Belastingen overig | 878 |
0.4 Overhead | 1.362 |
2.1 Verkeer en vervoer | 265 |
8.3 Wonen en bouwen | 740 |
Totaal | 22.961 |
Bedragen x € 1.000 | |
Dekking volgens model | |
---|---|
Kosten taakveld(en) incl. (omslag)rente | 20.972 |
Inkomsten taakvelden, excl. Heffingen | 0 |
Netto kosten taakveld | 20.972 |
Toe te rekenen kosten: | |
Overhead incl. (omslag)rente | 1.362 |
BTW | 627 |
Totale kosten | 22.961 |
Opbrengst heffingen* | 22.374 |
Dekking | 97,4% |
* inclusief onttrekking aan reserve en rijksuitkering slappe bodem
In 2014 heeft het Rijk de gemeenten met hogere onderhoudslasten als gevolg van een ‘slappe bodem’ (veengrond) financieel gecompenseerd. Zaanstad ontvangt hiervoor jaarlijks € 587.000 via de Algemene Uitkering. Deze uitkering wordt gebruikt voor de dekking van het rioolbeheer.
Afvalstoffenheffing
Het tarief Afvalstoffenheffing stijgt met 0,5%, ofwel € 1,69, tot een totaal bedrag van € 338,69. Daarmee stijgt het tarief minder dan de gehanteerde prijsindex. Voor de egalisatievoorziening betekent dit dat deze aangroeit met ruim € 600.000 in 2022. Hiermee houden we rekening met verwachte nadelen over 2021 en de volatiliteit van de verwerkingsmarkt alsmede voor kleine overige tegenvallers. Daarbij accepteren we een licht, maar acceptabel risico indien de resultaten van zowel 2021 als 2022 maximaal tegenvallen. Na de forse tariefstijging voor 2021, blijft hiermee de stijging van het tarief 2022 beperkt tot het minimum.
De raad heeft bij vaststelling van de begroting 2022 amendement D aangenomen. Hiermee wordt de wekelijkse zomerroute voor GFT gehandhaafd. De extra lasten ad. € 160.000 worden gedekt door een onttrekking aan de algemene reserve.
Verdeling van kosten en dekking volgens model:
Bedragen x € 1.000 | |
Taakveld | |
---|---|
6.3 Inkomensregelingen | 1.795 |
7.3 Afval | 19.450 |
7.4 Milieubeheer | 363 |
2.1 Verkeer en vervoer | 920 |
0.64 Belastingen overig | 1.716 |
0.4 Overhead | 893 |
Totaal | 25.137 |
Bedragen x € 1.000 | |
Dekking volgens model | |
---|---|
Kosten taakveld(en) incl. (omslag)rente | 23.030 |
Inkomsten taakvelden, excl. Heffingen | 334 |
Netto kosten taakveld | 22.696 |
Toe te rekenen kosten: | |
Overhead incl. (omslag)rente | 893 |
BTW | 1.547 |
Totale kosten | 25.137 |
Opbrengst heffingen | 24.977 |
Dekking | 99,4% |
Begraafrechten
Begraafplaatsen moeten worden beheerd door middel van een kostendekkende exploitatie. Door een aantal oorzaken lukt dat niet meer, waarvan de belangrijkste is het teruglopend aantal begrafenissen door de groei van het aantal crematies. Het structurele tekort op de exploitatie bedraagt ongeveer € 140.000 per jaar. Tot en met 2021 kon dit worden gedekt vanuit de egalisatievoorziening begraafplaatsen. Voor 2022 is dat niet meer mogelijk met als gevolg een stijging van de tarieven in 2022 met 16,4%.
De raad heeft bij vaststelling van de begroting 2022 amendement K aangenomen. Hiermee wordt de tariefstelling beperkt tot 1,4%. Bij de voorjaarsnota 2022 zal naar een structurele dekking gezocht worden om ook na 2022 de stijging van de tarieven te beperken tot de prijsindexatie voor de komende jaren.
Verdeling van kosten en dekking volgens model:
Bedragen x € 1.000 | |
Taakveld | |
---|---|
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | 701 |
0.64 Belastingen overig | 67 |
0.4 Overhead | 308 |
Totaal | 1.076 |
Bedragen x € 1.000 | |
Dekking volgens model | |
---|---|
Kosten taakveld(en) incl. (omslag)rente | 768 |
Inkomsten taakvelden, excl. Heffingen | 0 |
Netto kosten taakveld | 768 |
Toe te rekenen kosten: | |
Overhead incl. (omslag)rente | 308 |
BTW | |
Totale kosten | 1.076 |
Opbrengst heffingen | 939 |
Dekking | 87,2% |
Marktgelden
De kosten zijn ten opzichte van 2021 gedaald. Het aantal m2 is gelijk gebleven. Hierdoor kan het tarief dalen van € 0,73 in 2021 naar € 0,66 in 2022. Afgelopen jaar is onderzoek gedaan naar de mogelijkheden voor tariefdifferentiatie. Het voorstel om het tarief te differentiëren naar food en non-food en daarmee non-food te stimuleren, wordt door de marktcommissie niet wenselijk geacht omdat er nog ‘haken en ogen’ aan zitten en zij liever differentiëren naar stroomgebruik. Voor differentiatie naar stroomgebruik is echter nader onderzoek noodzakelijk.
Verdeling van kosten en dekking volgens model:
Bedragen x € 1.000 | |
Taakveld | |
---|---|
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 152 |
0.4 Overhead | 54 |
0.64 Belastingen overig | 12 |
Totaal | 218 |
Bedragen x € 1.000 | |
Dekking volgens model | |
---|---|
Kosten taakveld(en) incl. (omslag)rente | 152 |
Inkomsten taakvelden, excl. Heffingen | 0 |
Netto kosten taakveld | 152 |
Toe te rekenen kosten: | |
Overhead incl. (omslag)rente | 54 |
BTW | 12 |
Totale kosten | 218 |
Opbrengst heffingen | 218 |
Dekking | 99,7% |
Zeehavengeld
Gemeente Zaanstad stemt op basis van Europese regelgeving (anti-concurrentiebeding ten aanzien van andere lidstaten), jaarlijks de tarieven af op die van de gemeente Amsterdam. De tarieven van Amsterdam worden pas in januari bekend. De tariefstelling van de Zaanse Verordening Zeehavengeld wordt hierdoor - zoals elk jaar - later aan de raad voorgelegd. Voor de Begroting 2022 is vooralsnog uitgegaan van het indexeringspercentage van 1,4%.
Vermakelijkhedenretributie (vmr)
De inwerkingtreding van de Vermakelijkhedenretributie (VMR) is vanaf 2019 verschillende malen uitgesteld, in afwachting van een door de stakeholders Zaanse Schans aan te leveren alternatief exploitatiemodel (toegangskaart). Uitgangspunt voor een nieuwe toegangskaart blijft, dat deze kostendekkend is voor de voorzieningen die de gemeente heeft getroffen ten behoeve van de Zaanse Schans. Bij het nog niet aanleveren van een alternatief exploitatiemodel, is de VMR op 1 februari 2021 alsnog in werking getreden.
Het jaar 2022 zal een uitzonderlijk jaar worden, waarin het toeristisch bezoek aan de Zaanse Schans zich zal moeten herstellen na de corona pandemie. Het aantal bezoekers is hierdoor lastig in te schatten. Daarom wordt uitgegaan van het gerealiseerde aantal bezoekers in 2019, met een tariefstelling van € 0,25 per betalende bezoeker.