Paragrafen

Lokale heffingen

Tarieven rechten en bestemmingsheffingen

Leges

De Leges Verordening bestaat uit drie hoofdstukken. Binnen hoofdstuk 1 en 2 is kruissubsidiëring mogelijk en mag de opbrengst maximaal 100% kostendekkend zijn. Voor hoofdstuk 3 geldt een kostendekkendheid van 100% binnen de paragraaf. De kostendekkendheid wordt onder de 100% gehouden omdat bij overschrijding het risico bestaat dat de Verordening door de rechter (deels) onverbindend wordt verklaard.

Hoofdstuk 1

De producten in hoofdstuk 1 bestaan voor 95% uit diensten die geleverd worden aan individuele inwoners zoals informatie uit het Gemeentearchief, paspoorten, identiteitskaarten, rijbewijzen en huwelijksvoltrekkingen. Ongeveer 5% van de diensten wordt geleverd aan (kleine) ondernemers zoals standplaatsen en vergunningen Winkeltijdenwet.

Conform het financieel kader zijn de legestarieven voor 2022 geïndexeerd met 1,4%.

Verdeling van kosten en dekking volgens model

Bedragen x € 1.000

 Taakveld

8.3 Wonen en bouwen

267

0.2 Burgerzaken

1.323

5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie

36

2.4 Economische havens en waterwegen

2

2.3 Recreatieve havens

2

0.4 Overhead

712

Totaal

2.342

Bedragen x € 1.000

Dekking volgens model

Kosten taakveld(en) incl. (omslag)rente

1.630

Inkomsten taakvelden, excl. Heffingen

0

Netto kosten taakveld

1.630

Toe te rekenen kosten:

Overhead incl. (omslag)rente

712

BTW

0

Totale kosten

2.342

Opbrengst heffingen

2.280

Dekking

97,3%

Hoofdstuk 2

De producten in hoofdstuk 2 betreffen met name de dienstverlening voor het verlenen van omgevingsvergunningen op het gebied van bouwen (bijna 95%). Daarnaast betreft het vergunningaanvragen voor sloop, asbestverwijdering, het maken van een uitrit, kap en monumenten.

Conform het financieel kader zijn de legestarieven voor 2022 geïndexeerd met 1,4%.

Verdeling van kosten en dekking volgens model:

Bedragen x € 1.000

Taakveld

8.3 Wonen en bouwen

2.184

0.2 Burgerzaken

1.357

0.4 Overhead

1.887

8.2 Grondexploitatie

101

2.1 Verkeer en vervoer

16

3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur

17

7.4 Milieubeheer

74

3.1 Economische ontwikkeling

5

5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie

6

5.5 Cultureel erfgoed

19

0.64 Belastingen overig

125

Totaal

5.791

Bedragen x € 1.000

Dekking volgens model

Kosten taakveld(en) incl. (omslag)rente

3.779

Inkomsten taakvelden, excl. Heffingen

0

Netto kosten taakveld

3.779

Toe te rekenen kosten:

Overhead incl. (omslag)rente

1.887

BTW

125

Totale kosten

5.791

Opbrengst heffingen

5.791

Dekking

100%

Hoofdstuk 3

Binnen hoofdstuk 3 worden vrijwel alle diensten geleverd aan (kleine) ondernemers zoals horeca-exploitatievergunningen en evenementenvergunningen (buurtfeesten, kleine braderieën, Koningsdag, muziekfestivals e.d.). Deze vergunningen dragen bij aan een prettig leef- en vestigingsklimaat in onze stad en de regionale en landelijke promotie van Zaanstad.

De raad heeft bij vaststelling van de begroting 2022 motie 14 aangenomen. Hierin wordt het college opgedragen de leges op kleine evenementen niet te verhogen tot 100% maar te houden op 33% + indexering. Kostendekking ad. € 52.000 vindt plaats uit het budget Vitale Stad. Dit zal financieel technisch in de Voorjaarsnota 2022 verwerkt worden (in de voorliggende begroting dus nog niet). In tegenstelling tot 2021 blijven de overige tarieven in dit hoofdstuk gehandhaafd op 100% kostendekkend.

Verdeling van kosten en dekking volgens model:

Bedragen x € 1.000

Taakveld

0.2 Burgerzaken

461

0.4 Overhead

288

Totaal

749

Bedragen x € 1.000

Dekking volgens model

Kosten taakveld(en) incl. (omslag)rente

461

Inkomsten taakvelden, excl. Heffingen

0

Netto kosten taakveld

461

Toe te rekenen kosten:

Overhead incl. (omslag)rente

288

BTW

0

Totale kosten

749

Opbrengst heffingen

732

Dekking

97,7%

Rioolheffing

Het tarief Rioolheffing volgt het gemeentelijk uitgangspunt van indexering van het tarief, maar de Zaanse inwoner krijgt een deel van de rioolheffing als korting terug, waarmee de aanslag in 2022 voor de Zaanse inwoner gelijk blijft aan de aanslag uit 2019 (€ 284,41). De gegeven korting wordt onttrokken aan de egalisatievoorziening riolen.

Verdeling van kosten en dekking volgens model:

Bedragen x € 1.000

Taakveld

7.2 Riolering

18.141

6.3 Inkomensregelingen

1.575

0.64 Belastingen overig

878

0.4 Overhead

1.362

2.1 Verkeer en vervoer

265

8.3 Wonen en bouwen

740

Totaal

22.961

Bedragen x € 1.000

Dekking volgens model

Kosten taakveld(en) incl. (omslag)rente

20.972

Inkomsten taakvelden, excl. Heffingen

0

Netto kosten taakveld

20.972

Toe te rekenen kosten:

Overhead incl. (omslag)rente

1.362

BTW

627

Totale kosten

22.961

Opbrengst heffingen*

22.374

Dekking

97,4%

* inclusief onttrekking aan reserve en rijksuitkering slappe bodem

In 2014 heeft het Rijk de gemeenten met hogere onderhoudslasten als gevolg van een ‘slappe bodem’ (veengrond) financieel gecompenseerd. Zaanstad ontvangt hiervoor jaarlijks € 587.000 via de Algemene Uitkering. Deze uitkering wordt gebruikt voor de dekking van het rioolbeheer.

Afvalstoffenheffing

Het tarief Afvalstoffenheffing stijgt met 0,5%, ofwel € 1,69, tot een totaal bedrag van € 338,69. Daarmee stijgt het tarief minder dan de gehanteerde prijsindex. Voor de egalisatievoorziening betekent dit dat deze aangroeit met ruim € 600.000 in 2022. Hiermee houden we rekening met verwachte nadelen over 2021 en de volatiliteit van de verwerkingsmarkt alsmede voor kleine overige tegenvallers. Daarbij accepteren we een licht, maar acceptabel risico indien de resultaten van zowel 2021 als 2022 maximaal tegenvallen. Na de forse tariefstijging voor 2021, blijft hiermee de stijging van het tarief 2022 beperkt tot het minimum.

De raad heeft bij vaststelling van de begroting 2022 amendement D aangenomen. Hiermee wordt de wekelijkse zomerroute voor GFT gehandhaafd. De extra lasten ad. € 160.000 worden gedekt door een onttrekking aan de algemene reserve.

Verdeling van kosten en dekking volgens model:

Bedragen x € 1.000

Taakveld

6.3 Inkomensregelingen

1.795

7.3 Afval

19.450

7.4 Milieubeheer

363

2.1 Verkeer en vervoer

920

0.64 Belastingen overig

1.716

0.4 Overhead

893

Totaal

25.137

Bedragen x € 1.000

Dekking volgens model

Kosten taakveld(en) incl. (omslag)rente

23.030

Inkomsten taakvelden, excl. Heffingen

334

Netto kosten taakveld

22.696

Toe te rekenen kosten:

Overhead incl. (omslag)rente

893

BTW

1.547

Totale kosten

25.137

Opbrengst heffingen

24.977

Dekking

99,4%

Begraafrechten

Begraafplaatsen moeten worden beheerd door middel van een kostendekkende exploitatie. Door een aantal oorzaken lukt dat niet meer, waarvan de belangrijkste is het teruglopend aantal begrafenissen door de groei van het aantal crematies. Het structurele tekort op de exploitatie bedraagt ongeveer € 140.000 per jaar. Tot en met 2021 kon dit worden gedekt vanuit de egalisatievoorziening begraafplaatsen. Voor 2022 is dat niet meer mogelijk met als gevolg een stijging van de tarieven in 2022 met 16,4%.

De raad heeft bij vaststelling van de begroting 2022 amendement K aangenomen. Hiermee wordt de tariefstelling beperkt tot 1,4%. Bij de voorjaarsnota 2022 zal naar een structurele dekking gezocht worden om ook na 2022 de stijging van de tarieven te beperken tot de prijsindexatie voor de komende jaren.

Verdeling van kosten en dekking volgens model:

Bedragen x € 1.000

 Taakveld

7.5 Begraafplaatsen en crematoria

701

0.64 Belastingen overig

67

0.4 Overhead

308

Totaal

1.076

Bedragen x € 1.000

Dekking volgens model

Kosten taakveld(en) incl. (omslag)rente

768

Inkomsten taakvelden, excl. Heffingen

0

Netto kosten taakveld

768

Toe te rekenen kosten:

Overhead incl. (omslag)rente

308

BTW

Totale kosten

1.076

Opbrengst heffingen

939

Dekking

87,2%

Marktgelden

De kosten zijn ten opzichte van 2021 gedaald. Het aantal m2 is gelijk gebleven. Hierdoor kan het tarief dalen van € 0,73 in 2021 naar € 0,66 in 2022. Afgelopen jaar is onderzoek gedaan naar de mogelijkheden voor tariefdifferentiatie. Het voorstel om het tarief te differentiëren naar food en non-food en daarmee non-food te stimuleren, wordt door de marktcommissie niet wenselijk geacht omdat er nog ‘haken en ogen’ aan zitten en zij liever differentiëren naar stroomgebruik. Voor differentiatie naar stroomgebruik is echter nader onderzoek noodzakelijk.

Verdeling van kosten en dekking volgens model:

Bedragen x € 1.000

Taakveld

3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen

152

0.4 Overhead

54

0.64 Belastingen overig

12

Totaal

218

Bedragen x € 1.000

Dekking volgens model

Kosten taakveld(en) incl. (omslag)rente

152

Inkomsten taakvelden, excl. Heffingen

0

Netto kosten taakveld

152

Toe te rekenen kosten:

Overhead incl. (omslag)rente

54

BTW

12

Totale kosten

218

Opbrengst heffingen

218

Dekking

99,7%

Zeehavengeld

Gemeente Zaanstad stemt op basis van Europese regelgeving (anti-concurrentiebeding ten aanzien van andere lidstaten), jaarlijks de tarieven af op die van de gemeente Amsterdam. De tarieven van Amsterdam worden pas in januari bekend. De tariefstelling van de Zaanse Verordening Zeehavengeld wordt hierdoor - zoals elk jaar - later aan de raad voorgelegd. Voor de Begroting 2022 is vooralsnog uitgegaan van het indexeringspercentage van 1,4%.

Vermakelijkhedenretributie (vmr)

De inwerkingtreding van de Vermakelijkhedenretributie (VMR) is vanaf 2019 verschillende malen uitgesteld, in afwachting van een door de stakeholders Zaanse Schans aan te leveren alternatief exploitatiemodel (toegangskaart). Uitgangspunt voor een nieuwe toegangskaart blijft, dat deze kostendekkend is voor de voorzieningen die de gemeente heeft getroffen ten behoeve van de Zaanse Schans. Bij het nog niet aanleveren van een alternatief exploitatiemodel, is de VMR op 1 februari 2021 alsnog in werking getreden.

Het jaar 2022 zal een uitzonderlijk jaar worden, waarin het toeristisch bezoek aan de Zaanse Schans zich zal moeten herstellen na de corona pandemie. Het aantal bezoekers is hierdoor lastig in te schatten. Daarom wordt uitgegaan van het gerealiseerde aantal bezoekers in 2019, met een tariefstelling van € 0,25 per betalende bezoeker.   

Deze pagina is gebouwd op 01/17/2022 16:42:18 met de export van 01/17/2022 16:33:46