Publiekrechtelijk
- Publiekrechtelijk Centraal Nautisch Beheer(Bedragen x €1.000)Centraal Nautisch BeheerRechtsvorm:
Gemeenschappelijke regeling - bedrijfsvoeringsorganisatie
Oprichtings-/publicatiedatum:18-03-1994Vestigingsplaats:AmsterdamToezichtsregime:middelOpenbaar belangHet Centraal Nautisch Beheer (CNB) heeft als doel het verkrijgen van eenheid in het beleid en de uitvoering van taken van gemeenten en het rijk die betrekking hebben op het scheepvaartverkeer binnen het Noordzeekanaalgebied. De regeling is ook bedoeld om een bijdrage te leveren aan het verbeteren van infrastructurele voorzieningen en de toegankelijkheid van de vaarweg.
Bestuurlijk belangWethouder Slegers is lid van het bestuur, plaatsvervanger wethouder Baerveldt
Stemverhouding: 15%Actualiteiten en risico'sAlgemeen beeld
Het Centraal Nautische Beheer draagt zorg voor de begeleiding van het scheepvaartverkeer in het Noordzeekanaalgebied en het toezicht op de verwijdering van scheepsafval en veiligheidsaspecten rondom het scheepvaartverkeer.
Actuele ontwikkelingen
- Coronapandemie: bij aanvang van de coronacrisis in 2020 is direct door het Havenbedrijf van Amsterdam een continuïteitsplan opgesteld om de continuïteit van de organisatie en de inzet van personeel daarbij te waarborgen. Dit plan heeft succesvol uitgepakt. Uitval van personeel is beperkt gebleven, waardoor de continuïteit niet onder druk is komen te staan. Wel zijn alleen de meest noodzakelijke inspecties op zee- en binnenvaartschepen uitgevoerd. De economische impact voor het Havengebied is wel enorm door de teruglopende opbrengsten. Hierdoor was het treffen van kostenbesparende maatregelen bij het Havenbedrijf van Amsterdam noodzakelijk. De verwachting is, dat de maatregelen in 2022 kunnen worden afgeschaald.
- Plan van aanpak omgang met fosfine: fosfine is een ontsmettingsmiddel, wat in scheepsladingen voor het bestrijden van ongedierte wordt gebruikt. Door een ongeval op een schip is dit plan opgesteld om een kader te hebben bij toekomstige ongevallen. Dit plan van aanpak is in het najaar 2021 door de colleges van Burgemeester en Wethouders in de CNB-gemeenten vastgesteld.
- Er is een nieuwe Europese richtlijn op gebied van verontreiniging door schepen. Hierdoor zal ook de Wet verontreiniging door schepen moeten worden aangepast, hetgeen ook weer gevolgen voor het Havenafvalstoffenplan heeft. Verwachting is, dat de wijziging en de daarop aan te passen Havenafstoffenplan in 2022 / 2023 zijn beslag gaat krijgen.
- In 2020 is het beleidskader voor het uitvoeren van havenveiligheidsbeoordelingen opgesteld. Deze is in 2021 uitgevoerd, ook in Zaanstad. De beleidsnotitie is vervolgens aan de bevindingen van de havenveiligheidsbeoordelingen getoetst en bijgesteld. De beleidsnotitie is vervolgens ter vaststelling aan de CNB-gemeenten aangeboden. In het najaar 2021 vindt besluitvorming hieromtrent plaats.
- Het CNB is betrokken bij een aantal infrastructurele ontwikkelingen in het Noordzeekanaalgebied, waaronder een oeververbinding voor het langzaam verkeer tussen Amsterdam-Centrum en Amsterdam-Noord en de realisering van de nieuwe zeesluis te IJmuiden.
- Er is een beperkte aanpassing van de Regionale Havenverordening nodig. Allereerst is de wijziging nodig om Plan van aanpak omgang met fosfine van een wettelijke basis te voorzien. Daarnaast zijn er een aantal omissies in de tekst van de huidige verordening geconstateerd, die aangepast moeten worden. De wijziging van de verordening zal in het najaar 2021 ter besluitvorming aan de Raad worden aangeboden.
- Er is een begin gemaakt met een toetsing van de Regionale Verordening aan de concept-omgevingsverordeningen van de CNB-gemeenten. Aan de hand van deze toetsing wordt in kaart gebracht, wat de gevolgen voor de Regionale Havenverordening zijn. Verwachting is, dat begin 2022 deze toetsing is afgerond.
- Krachtens de Regionale Havenverordening moeten bunkerlocaties voor conventionele brandstoffen en LNG op het grondgebied van de gemeenten worden aangewezen. Dit moet in alle CNB-gemeenten gebeuren. Planning is najaar 2021. Zaanstad zal daarbij geen LNG-bunkerlocaties aanwijzen. Voor het bunkeren van deze brandstof is in het Havengebied van Amsterdam een voorziening getroffen.
Risicoprofiel
Het risicoprofiel van de gemeenschappelijke regeling Centraal Nautisch Beheer Noordzeekanaalgebied is "gemiddeld" laag. Financieel draagt de gemeente Zaanstad nauwelijks bij in de gemeenschappelijke regeling. Het Havenbedrijf Amsterdam NV draagt het exploitatiesaldo. Zaanstad heeft 15% van de stemmen in het Algemeen Bestuur.
Financiële positie
In de opzet van de Gemeenschappelijke regeling CNB draagt het Havenbedrijf van Amsterdam NV het exploitatiesaldo. Er zijn per balansdatum geen activa en passiva: daarom is er geen balans is opgenomen in de jaarrekening CNB. Zaanstad draagt jaarlijks via een vaste bijdrage (€ 11.000,--) aan de uitvoering van verscheidenen taken van het CNB bij .
Risico's
Havenbedrijf Amsterdam NV hanteert een systeem van risicomanagement gebaseerd op Enterprise Risk Management (COSO-ERM). Risico’s op verschillende deelgebieden zijn geïnventariseerd en geclassificeerd op basis van kans en mogelijke impact. Periodiek wordt deze inventarisatie herhaald om gewijzigde of nieuwe risico’s tijdig te kunnen onderkennen.
Beheersmaatregelen
Vanuit de verbonden partij zelf. Het CNB heeft geen eigen weerstandsvermogen. De publieke taakuitoefening is door het CNB gemandateerd aan de Havenmeester Amsterdam van Havenbedrijf Amsterdam NV. De governance-regels waaraan Havenbedrijf Amsterdam NV moet voldoen, onder andere die van solvabiliteit en liquiditeit, waarborgen dat onverwachte financiële tegenvallers de publieke taakuitoefening niet in gevaar brengen. Naar de aard van de werkzaamheden is Divisie Havenmeester van het Havenbedrijf Amsterdam NV ingericht op het beheersen van mogelijke risico’s aan de hand van de vijf productlijnen in het havenmeesterproces.
Beheersmaatregelen lopen uiteen van:
- goed opgeleid personeel (regelmatige oefening en bijscholing, eigen simulator);
- up-to-date-systemen en technische infrastructuur tot heldere processen & procedurebeschrijvingen met duidelijke bevelstructuur;
- het onderhouden van nauwe contacten met belangrijke externe belanghebbenden zoals Rijkswaterstaat;
- periodieke evaluatie of de bestaande beheersmaatregelen nog afdoende zijn en of aanvullende maatregelen nodig zijn.
Vanuit gemeente Zaanstad:
- Begroting en jaarrekening van de afgelopen drie jaren zijn beschikbaar.
- Zaanstad neemt deel aan het Algemeen bestuur van CNB. Minimaal twee keer per jaar is er een bestuursvergadering. De vaststelling van de begroting en jaarrekening vindt plaats in het Algemeen bestuur CNB. Alvorens de jaarstukken ter vaststelling voor te leggen, kunnen de gemeenteraden jaarlijks een zienswijze geven op de jaarstukken.
- Zaanstad participeert in het Beleidsoverleg van het CNB. Dat komt elke twee maanden bij elkaar.
- Voorstellen van Verbonden Partijen tot aanpassing van de statuten en gemeentelijke deelname worden altijd besproken met sector Strategie en Control
middel - Publiekrechtelijk Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland(Bedragen x €1.000)Veiligheidsregio Zaanstreek WaterlandRechtsvorm:
Gemeenschappelijke regeling - openbaar lichaam
Oprichtings-/publicatiedatum:26 januari 2017Vestigingsplaats:ZaandamToezichtsregime:hoogOpenbaar belangDoor intergemeentelijke samenwerking uitvoering geven aan:
a. het inventariseren van risico’s van branden, rampen en crises;
b. het adviseren van het bevoegd gezag over risico’s van branden, rampen en crises in de bij of krachtens de wet aangewezen gevallen alsmede in de gevallen die in het beleidsplan zijn bepaald;
c. het adviseren van het college van B&W over de taak, bedoeld in artikel 3, eerste lid
d. het voorbereiden op de bestrijding van branden en het organiseren van de rampenbestrijding en de crisisbeheersing;
e. het instellen en in stand houden van een brandweer;
f. het instellen en in stand houden van een GHOR;
g. het voorzien in de meldkamerfunctie;
h. het aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel;
i. het inrichten en in stand houden van de informatievoorziening binnen de diensten van de veiligheidsregio en tussen deze diensten en de andere diensten en organisaties die betrokken zijn bij de onder d, e, f, en g genoemde taken.
Bestuurlijk belangBurgemeester Hamming is voorzitter van het AB Vervanging wethouder Krieger
Stemverhouding: 12,8%Actualiteiten en risico'sOntwikkelingen
- Corona & de VrZW
Komende jaren zal onder meer in het teken staan van het omgaan en opvangen van de gevolgen van COVID-19. Dit houdt in dat prioriteit zal worden gegeven aan het investeren op de veerkracht van de samenleving en het herstel.
- Energietransitie
VrZW is in dit kader bezig met het in kaart brengen van de risico’s van de energietransitie voor de fysieke veiligheid, het actief zoeken van de verbinding hieromtrent met gemeenten, omgevingsdiensten en andere partijen binnen dit werkveld en het implementeren van veiligheidsmaatregelen. In praktische zin blijft VrZW bezig haar organisatie inrichten van lineair gebruik van producten naar een steeds meer circulair gebruik. Deze overgang naar verduurzaming van processen biedt eveneens volop kansen voor innovatie, maar is ook kostbaar.
- Traject taakdifferentiatie brandweervrijwilligers vertraagd
De brandweer in Nederland bestaat nog steeds uit een combinatie van vrijwilligers en beroepsmatige medewerkers die allen dezelfde opleiding hebben gevolgd en dezelfde taken uitvoeren. Deze vorm van vrijwilligheid blijkt echter in strijd met Europese wet- en regelgeving. Op landelijk niveau wordt op dit moment in opdracht van het Veiligheidsberaad naar een oplossing gezocht voor voornoemde problematiek: “de toekomstige inrichting van vrijwilligheid bij de brandweer”. Een mogelijkheid is het aanbrengen van onderscheid tussen vrijwillig en beroepspersoneel, de zogeheten Taakdifferentiatie Brandweer. Dit heeft gevolgen voor de inzet van vrijwilligers binnen VrZW. Vrijwilligers zijn een groot en belangrijk onderdeel van de organisatie en essentieel voor de uitvoering van onze wettelijke brandweertaken. In 2021 zal de denkrichting van het Veiligheidsberaad worden uitgewerkt en in besluitvorming worden gebracht.
De focus van dit traject ligt in eeste instantie op de consignering en kazernering van vrijwilligers en voorlopig nog niet op de taakdifferentiatie zelf. De eerste bouwsteen van dit traject gaat dus over de verplichte beschikbaarheid. Vrijwilligers die op vrijwillige basis werken kunnen niet meer worden verplicht om taken uit te voeren en beschikbaar te zijn op een bepaald moment. Het gaat bijvoorbeeld om het buiten werktijd verplicht oproepbaar zijn voor spoedgevallen en verplichte aanwezigheid op de kazerne, wat nu de normale gang van zaken is. Dit anders inrichten is al een uitdaging op zich. Het hele verhaal rondom taakdifferentiatie zelf komt daarna pas.
- Invoering Omgevingswet
In principe treedt de nieuwe Omgevingswet in werking in 2022. Met deze wet wil de overheid regels voor ruimtelijke ontwikkeling vereenvoudigen en samenvoegen. Indien er geen vertraging ontstaat in dit traject door de vorming van het nieuwe kabinet, zal vanuit VrZW komende periode in ieder geval actief de samenwerking worden gezocht met de partners en wel specifiek de gemeenten, waardoor (her)kenbaarheid van elkaars producten en werkprocessen ontstaat. Ook de gebruikte informatiesystemen vragen om aanpassing.
- Evaluatie wet veiligheidsregio’s
De Evaluatiecommissie Wet Veiligheidsregio’s heeft in opdracht van de Minister van J&V de effecten van de Wet Veiligheidsregio’s geëvalueerd en het eindrapport op 4 december 2020 opgeleverd c.q. gepubliceerd. Richtinggevende adviezen vanuit de commissie en de reactie van het kabinet op dit rapport liggen met name op het vlak van grenzeloze samenwerking met alle betrokken crisispartners, kennisontwikkeling, het gezamenlijk opstellen van kwaliteitsnormen en het lerend vermogen. Dit laatste houdt onder meer in dat het van groot belang is gezamenlijk te evalueren en leren van een incident of crisis en vanuit de eigen verantwoordelijkheid opgavegericht samen te werken. Het kabinet zal het evaluatierapport met uitgangspunten vervolgens gebruiken voor de totstandkoming van een integraal wettelijk kader waarin crisisbeheersing en de brandweerzorg beiden een eigenstandige positie krijgen toebedeeld. De gevolgen van de aanpassingen in de wet worden in 2022 verder opgepakt ter implementatie.
- Huisvesting Prins Bernardplein
De Veiligheidsregio ZW huurt het pand op het Prins Bernardplein te Zaandam van de gemeente Zaanstad. In 2020 heeft het bestuur van de Veiligheidsregio en het college van B&W van gemeente Zaanstad de intentie uitgesproken tot een langdurig verblijf van de VrZW op de locatie Prins Bernardplein. De nieuwe huurovereenkomst is gereed en wordt in 2021 ondertekend. De overeenkomst gaat in per 1-1-2021.
Financiën
De begroting van VrZW bedraagt in 2022 € 33,3 miljoen. Het budget van VrZW wordt gevormd door de bijdrage van het Rijk in de Brede doeluitkering Rampen (BDUR) en de bijdragen van de gemeenten.
In de kaderbrief 2022 is besloten tot een verhoging van de gemeentelijke bijdrage (€ 112.000) ter dekking van de hogere huurkosten van de het pand op de Prins Bernhardplein in Zaanstad. Deze huurverhoging is het gevolg van een verbouwing van de werkplaatsen. Deze verbouwing wordt gefinancierd door gemeente Zaanstad (eigenaar pand) en doorbelast aan de Veiligheidsregio.
Vanwege de herindeling van de gemeenten Beemster en Purmerend (per 1-1 -2022) is de bijdrage van de gemeente Beemster vanaf 2022 samengevoegd met die van gemeente Purmerend.
Reactie zienswijze
Gemeente Zaanstad heeft een positieve zienswijze gegeven op de begroting, de begroting is in juli conform vastgesteld in het Algemeen Bestuur. De vraag van gemeente Zaanstad “In hoeverre begroot de VrZW structureel te hoog, en kan de gemeentelijke bijdrage naar beneden bijgesteld worden? wordt als volgt beantwoord:
Nee, er is geen sprake van structurele meevallers of onderbestedingen. De gemeentelijke bijdrage is al lager als gevolg van de eerder doorgevoerde structurele bezuinigingen. Dit terwijl het aantal inwoners met 3% is gestegen. Verdere verlaging van de begroting heeft als risico dat de kwaliteit van de dienstverlening lager wordt. De huidige werkwzijze geeft bovendien meer financiële rust.
Risico's
- De dubbele rol van de gemeente Zaanstad in het Algemeen Bestuur in de rol van voorzitterschap en de rol van vertegenwoordiging van Gemeente Zaanstad kan leiden tot conflicterende belangen.
- Onvoldoende sturing op de exploitatie van de restcapaciteit van het oefencentrum voor commerciële activiteiten. De Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland is verantwoordelijk voor de uitvoering van de exploitatie van het oefencentrum, Gemeente Zaanstad kan hier beperkt op sturen, maar is wel financieel verantwoordelijk
Beheersmaatregelen
- In samenwerking met de andere gemeenten in Zaanstreek-Waterland wordt het proces om te komen tot een integraal (ambtelijk) advies aan de burgemeesters in het veiligheidsbestuur op belangrijke financiële / beleidsvraagstukken gemonitord.
- De gemeenteraad wordt jaarlijks de mogelijkheid gegeven haar zienswijze te geven inzake de (meerjaren)programmabegroting van de VrZW. Daarnaast is de VrZW transparant met haar overige P&C producten zoals de bestuursrapportages en de jaarrekening.
hoog - Publiekrechtelijk Gezamenlijke ombudsman metropool Amsterdam(Bedragen x €1.000)Gezamenlijke ombudsman metropool AmsterdamRechtsvorm:
Gemeenschappelijke regeling - gemeenschappelijk orgaan
Oprichtings-/publicatiedatum:7 februari 2017Vestigingsplaats:AmsterdamToezichtsregime:middelOpenbaar belangDeze regeling is aangegaan om op een effectieve en efficiënte wijze vorm en inhoud te geven aan de door de Gemeentewet aan de raad gegeven mogelijkheid om voor de behandeling van verzoekschriften een gezamenlijke ombudsman in te stellen. Het betreft een gemeenschappelijk orgaan.
Bestuurlijk belangDe gemeente Amsterdam krijgt mandaat om jaarlijks de begroting en jaarrekening van de ombudsman voor het volgende kalenderjaar vast te stellen. De ombudsman voert ten minste jaarlijks overleg met een vertegenwoordiging van de raden.
Stemverhouding: nvtActualiteiten en risico's***wordt nog verder aangevuld
De huidige Ombudsman, Arre Zuurmond, heeft met ingang van 1 September 2021 zijn ontslag ingediend. Op grond van artikel 16 lid 2 Gemeenschappelijke regeling ombudsman metropool Amsterdam doet het presidium van de gemeenteraad van Amsterdam een voordracht voor benoeming van een nieuwe Ombudsman. . Het presidium van Amsterdam draagt de heer Munish Ramlal voor ter benoeming tot
nieuwe Ombudsman. Gemeente Zaanstad heeft hier in juli 2021 mee ingestemd.
middel