Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening

Beleidsmatige risico's

Implementatie Omgevingswet (Ow) en de Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb)

Tijdige implementatie van de Ow en de Wkb in de VTH-keten is noodzakelijk zodat de dienstverlening niet in gevaar komt. Zie ook paragraaf 6.1.1.
Het risico om niet op tijd klaar te zijn voor de Omgevingswet valt uiteen in de volgende deelrisico’s:

  • Risico processen niet op orde (in- en externe samenwerking)
    Voor ingewikkelde initiatieven is een nieuwe vorm van vooroverleg binnen de interne en externe VTH-keten nodig (de Omgevingstafel). Dat moet om formele aanvragen binnen acht weken of sneller af te handelen. Onduidelijkheid over de nieuwe rollen en positionering van de Omgevingstafel, het ambtelijk opdrachtgeverschap en mandatering kan er toe leiden dat de integrale afweging meer tijd en inzet vraagt dan eigenlijk nodig is. Daardoor kunnen initiatieven (waar onder woningbouw) vertraging oplopen. Een andere mogelijkheid is dat initiatiefnemers direct een vergunning indienen zonder vooroverleg in de Omgevingstafel. Dat kan leiden tot meer afwijzingen, maar ook tot uitbetaling van een dwangsom. Het moeten uitbetalen van een dwangsom, kan als we de acht weken termijn niet halen.
  • Risico plaatsing medewerkers
    De Wkb richt zich in eerste instantie op eenvoudige bouwwerken. Het toezicht hierop gebeurt door private kwaliteitsborgers. Waar de gemeente vroeger een grotere rol had in het controleren van de veiligheid, is die in de nieuwe wet een stuk minder. De gemeente moet straks voordat het werk begint het rapport van de kwaliteitsborger goedkeuren, en achteraf de bouw goedkeuren of handhaven. De gemeente houdt, als bevoegd gezag een grote rol. Het toezicht op overige bouwwerken gebeurt nog steeds door de gemeente. De Wkb brengt ook nieuwe taken met zich mee, waarvoor we geen leges kunnen vragen. Onbekend is of er nog compensatie komt vanuit het Rijk voor de nieuwe taken. Deze nieuwe taken vragen ook om andere kennis en vaardigheden van personeel. Verschillen leiden tot frictiekosten.
  • Risico applicatie Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) niet klaar
    Doordat het omgevingsplan dat voortvloeit uit de Omgevingswet centraal staat , is het DSO belangrijk voor het slagen van de doelstellingen van deze wet. Als het DSO pas klaar is na het ingaan van de Omgevingswet, of bij de start niet alle noodzakelijke functionaliteiten biedt, is het risico dat:  
    - vergunningsaanvragen niet binnen acht weken na aanvraagdatum worden beschikt omdat het omgevingsplan te algemeen is om de aanvraag aan te toetsen,
    - maatwerk vergunningsaanvragen niet passen binnen de standaardprocessen waardoor het veranderde vergunningsproces niet (tijdig) kunnen automatiseren en
    - het moeilijker is om op bouwwerken te handhaven
  • Risico inwerkingtreding medio juli 2022
    Als de Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging voor het bouwen op 1 juli 2022 ingaan, zorgt dit in voor een risico voor het doorgaan van het reguliere werk. We moeten overschakelen op nieuwe processen en werkwijzen, maar we verwachten ook, kort voor 1 juli een flinke stijging van het aantal aanvragen. Bij de nieuwe werkwijze is er een kans op kinderziektes. Aan de andere kant moeten we nog zaken afhandelen volgens de oude wetgeving. Voor deze vergunningen geldt nog een fatale behandeltermijn van acht weken, met het risico op een vergunning van rechtswege, die in de zomervakantie afloopt.

Beheersmaatregel:

In aanloop naar de Omgevingswet en de wet Kwaliteitsborging voor het bouwen passen we het systeem en proces voor vergunningverlening aan. Ook voeren we de Omgevingstafel voor het vooroverleg in, zodat de termijn van acht weken haalbaar is.
De rollen en verantwoordelijkheden omschrijven we. Ook maken we afspraken met andere afdelingen, zodat we als dat nodig is, snel kunnen handelen. Daarnaast brengen we in kaart, waar nieuw beleid of het aanpassen van bestaand beleid nodig is.

De gemeente is richting de medewerkers duidelijk over het verandertraject en communiceert tijdig. Samen met de medewerkers werken we mijlpalen en planningen uit en kijken we welke opleidingen nodig zijn. Om het risico van het onvoldoende operationeel zijn te beheersen, werken we met een gezamenlijke projectaanpak, strakke planning, opleiding en strategische personeelsplanning.

Organisatie van verkiezingen

De organisatie van de verkiezingen heeft een grote impact op de dienstverlening aan inwoners en op het welzijn van medewerkers. Met name de afdeling Burgerzaken, die verantwoordelijk is voor de organisatie, voelt dat. Voor de organisatie van de verkiezingen (een vrijwel jaarlijks terugkerend project) is geen extra capaciteit beschikbaar.
De dienstverlening aan onze inwoners staat hierdoor gedurende langere periode onder druk.
Dit is te zien in langere wachttijden voor het maken een afspraak bij de balies van Burgerzaken. In de aanloop naar de verkiezingen, halen we soms de wettelijke termijnen niet.
Ook bij het Klant Contact Centrum neemt de drukte toe en dat is van invloed op de dienstverlening.

Om dit op te vangen is voor de verkiezingen tijdelijk ondersteuning nodig bij Burgerzaken. Behalve goede dienstverlening gaat het hier ook over goed werkgeverschap.

Beheersmaatregel:

Het is belangrijk om te zorgen dat de kennis, die nodig is voor de organisatie van de verkiezingen, niet verloren gaat. Om de beschreven risico’s op te vangen is er in aanloop naar de verkiezingen tijdelijk extra personeel nodig. Aangezien hiervoor geen extra middelen beschikbaar zijn wordt onderzoek gedaan naa andere ondersteuning. Zonder extra middelen lijkt het echter niet realistisch dat de dienstverlening van Burgerzaken, in aanloop naar de verkiezingen, op het gewenste niveau te houden.  

Deze pagina is gebouwd op 01/17/2022 16:42:18 met de export van 01/17/2022 16:33:46