Publiekrechtelijk
- Publiekrechtelijk Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied(Bedragen x €1.000)Omgevingsdienst NoordzeekanaalgebiedRechtsvorm:
Gemeenschappelijke regeling - openbaar lichaam
Oprichtings-/publicatiedatum:17 december 2015Vestigingsplaats:ZaandamToezichtsregime:hoogOpenbaar belangDe regeling wordt getroffen ter ondersteuning van de colleges bij de uitvoering van hun taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in het bijzonder, alsmede de taken op het terrein van vergunningverlening, handhaving en toezicht op grond van de in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten. Voorts wordt de regeling getroffen ter behartiging van de taken voortvloeiend uit het Besluit risico's zware ongevallen 1999
Bestuurlijk belangWethouder Krieger is lid van het Algemeen Bestuur, plaatsvervanging door wethouder Breunesse
Stemverhouding: 9,8%Actualiteiten en risico'sOntwikkelingen
De inhoudelijke activiteiten van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied liggen voor een groot deel vast vanuit wet- en regelgeving en beleidsdoelstellingen van de opdrachtgevers. Er is sprake van een verhoogde aandacht en inzet op intensieve handhaving en bestuurlijke gevoelige dossiers. De opdrachten nemen in volume en complexiteit toe. Het aantal bedrijven dat de ODNZKG in portefeuille heeft is gestegen en de steeds verdergaande wetgeving vraagt om een intensivering van kennis en kwantiteit.
Het aantal Wob-verzoeken, de complexiteit en daarmee de inspanningen daarvoor zijn het afgelopen jaar explosief gestegen. Handhaving in de bouw noopt soms tot tijdelijke stilleggingen.
Corona effecten
De werkwijze voor het uitvoeren van toezicht en handhaving zijn door Corona aangepast. Dat betekent dat controles zo veel mogelijk digitaal of administratief uitgevoerd worden waar dat mogelijk is. Per werkveld is een aangepaste werkwijze opgesteld met instructies wanneer op locatie wordt gecontroleerd en wanneer een video- of administratieve controle wordt uitgevoerd. De risico’s voor de veiligheid en gezondheid van mens en milieu zijn ook hier altijd leidend. Vanwege de preventieve werking is de OD NZKG wel zoveel mogelijk zichtbaar aanwezig in het gebied door rond te rijden.
Omgevingswet
Bij opstellen van de Meerjarenbegroting 2022-2025 is de OD NZKG uitgegaan van een ingangsdatum van de Omgevingswet van 1 januari 2022. Inmiddels is deze datum uitgesteld tot 1 juli 2022.
De invoering van de Omgevingswet heeft een grote impact. De ODNZKG denkt met de opdrachtgevers mee over omgevingsvisies, omgevingsplannen, omgevingsverordening en legesverordeningen. De Omgevingswet is een complexe stelselherziening met als gevolg dat alle gemeenten, provincies en waterschappen en omgevingsdiensten moeten wennen aan de nieuwe regelgeving en wijze van werken. In 2021 en 2022 zal er nog veel verduidelijking in de wet- en regelgeving plaatsvinden en worden de nieuwe gemeentelijke omgevingsplannen fasegewijs ingevoerd. Deze complexiteit in combinatie met het vervullen van een nieuwe rol doet een groot beroep op de medewerkers. Daarom is er de komende jaren extra aandacht voor het opdoen van kennis en het ontwikkelen van competenties en vaardigheden.
De mogelijke effecten van taakwijzigingen en – verschuivingen als gevolg van de Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging bouw zijn nog niet bekend. Omwille van de bedrijfscontinuïteit streeft de ODNZKG naar financiële stabiliteit in 2022.
Met de opdrachtgevers wordt in 2021 besproken hoe dit vorm moet krijgen bij een gewijzigd takenpakket per 2022. Voor de implementatie van de Omgevingswet is er een reserve op de begroting van de OD NZKG. Deze reserve wordt nu niet in 2021 maar in 2022 aangesproken.
Asbesttaken
In het gewijzigde Besluit omgevingsrecht is de uitvoering van de VTH-taken bij asbest en sloop onderdeel van het basistakenpakket geworden en daarmee bij de omgevingsdiensten belegd. De OD overlegt met haar opdrachtgevers over een efficiënte overdracht van deze taak van de gemeenten naar de OD. Na de vertraging in het maken van afspraken over de overdracht van deze taak start de OD NZKG in 2022 met de uitvoering om ervaring op te doen. De financiële consequenties van de overdracht van taken op het gebied van asbest en sloop zullen in 2021 in beeld worden gebracht
Ondermijning
De problematiek van ondermijning groeit. Dit raakt ook de VTH-taken van de OD NZKG. De OD voert met partners acties uit met als doel het terugdringen van milieucriminaliteit. In het kader van Gebiedsaanpak en Ondermijning wordt nauw samengewerkt met gemeenten, provincie, politie, douane, RIEC (Regionaal Informatie- en Expertise Centrum), Belastingdienst, Inspectie SZW en NVWA. Het doel is om deze samenwerking verder op te bouwen en de maatschappij weerbaarder te maken door als één overheid ondermijning tegen te gaan.
Naast de bestaande, veelal gebiedsgerichte aanpak, waarbij bedrijventerreinen gezamenlijk en integraal worden aangepakt (data-uitwisseling,analyses en controles) om illegale activiteiten op te sporen, zal de OD NZKG in 2021 een (bedrijfsafval)ketenaanpak verder ontwikkelen. Dit wordt in de gehele regio ingegeven door knelpunten (illegale activiteiten) in de afvalwereld en ambities in het kader van de circulaire economie.
Arbeidsmarkt en inhuur
De krapte op de arbeidsmarkt en voor sommige functies beperkte beschikbaarheid van inhuurkrachten, kunnen gevolgen hebben voor het realiseren van de productie- en kwaliteitsafspraken. Dit wordt nog eens versterkt door de extra capaciteit en de specifieke expertise die nodig zijn voor onder andere de implementatie van de Omgevingswet en de uitvoering van het Klimaatakkoord. Dit vraagt om nieuwe kennis en nieuwe specialisaties, bijvoorbeeld voor natuur, water, circulair, digitalisering. Het niet realiseren van productieafspraken leidt tot lagere inkomsten. Dat kan gevolgen hebben voor de dekkingsbijdrage van de overheadkosten. Beheersmaatregelen: De OD NZKG werkt met een flexibele schil van personeel die wordt afgebouwd als het nodig is. De OD NZKG zet extra in op arbeidsmarktcommunicatie en werkt samen met wervingsbureaus en de gemeente Amsterdam. Innovatie op het vlak van digitalisering en data-analyse wordt ingezet om zo efficiënt mogelijk te werken. Daarnaast wordt strategische personeelsplanning ingezet en worden medewerkers zelf opgeleid waaronder trainees, opleidingstrajecten voor zij instromers en training on the job constructies.
Financiën
Jaarrekening 2020
Het jaar 2020 is afgesloten met een positief saldo van € 194.000. Het resultaat zal als volgt worden bestemd:
- Terugbetaling inrichtingskosten aan de founding fathers:
Bij de oprichting van de Omgevingsdienst is op basis van het bedrijfsplan afgesproken dat bij voldoende weerstandsvermogen, een positief rekeningresultaat gebruikt zou worden voor het terugbetalen van de oprichting- en inrichtingskosten aan de founding fathers. In 2016, 2017 en 2019 zijn de oprichtingskosten en een deel van de inrichtingskosten terugbetaald. Van de inrichtingskosten resteert nog een bedrag van € 143.636. Voorgesteld wordt om dit bedrag terug te betalen uit het rekeningresultaat 2020. Daarmee zijn de initiële oprichtingskosten en inrichtingskosten ad € 2.875.000 volledig terugbetaald. Voor de terugbetaling worden de destijds toegepaste verdeelsleutels gebruikt. Voor gemeente Zaanstad is dit een bedrag van € 5.745.
- Reservering Omgevingswet:
Het resterende bedrag ad € 50.376 wordt toegevoegd aan de reserve Omgevingswet. De reserve per stand ultimo 2020 wordt in 2021 volledig ingezet. Gezien het feit dat 2022 een overgangsjaar wordt, is naar verwachting nog extra geld nodig voor opleidingen en afrondende projectkosten.
Begroting 2022-2025
Als gevolg van de invoering van de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging Bouw wijzigen de producten en kengetallen die de OD NZKG hanteert voor haar opdrachtgevers. Omdat dit in 2021 en 2022 nog de nodige uitwerking en afstemming met de opdrachtgevers vraagt, wordt de begroting 2022 zoveel mogelijk gebaseerd op de begroting 2021, met slechts de volgende inhoudelijke wijzigingen:
- de effecten van de verschuiving van bodemtaken van provincie naar gemeenten;
- voor de bouwtaken de effecten van de eerste fase van de Wet kwaliteitsborging voor 2022;
- volume-wijzigingen in de uitvoeringsovereenkomsten 2021;
- tariefswijzigingen volgens de kaderbrief 2022 (o.a. de loon- en prijsindexatie).
Zaanstad is momenteel al bevoegd gezag op gebied van bodemtaken. Het verschuiven van bodemtaken van provincie naar Zaanstad is daarmee niet aan de orde. Wel zullen door de Omgevingswet op kleinere schaal wijzigingen in bodemtaken tussen gemeente en OD gaan plaatsvinden. De meerjarenbegroting laat een stijgende financiële bijdrage voor Zaanstad en andere regiogemeenten zien, onder andere als gevolg van loon- en prijscompensatie, voor de komende jaren. Deze kosten zijn exclusief de kosten voor de nog over te dragen taken in het kader van de Omgevingswet en overdracht van asbesttaken. Zaanstad heeft met name verplichte basistaken overgedragen aan de OD. Het terugdringen van kosten door terugnemen van niet verplicht bij de OD belegde plustaken is dus voor Zaanstad niet aan de orde. De overige taken die Zaanstad bij de OD heeft belegd (zoals milieuadvies voor MAAK gebieden) worden bekostigd uit projecten.
Risico's
De noodzakelijke weerstandscapaciteit van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied wordt bepaald door kwantificering van de gewogen risico’s. Deze risico’s zijn: veranderende wetgeving primair proces, personele consequenties t.g.v. kwaliteitsborging bouw en PGF bedrijfsvoeringsrisico’s.
Op basis van de risico-inventarisatie in relatie tot de weerstandscapaciteit is het weerstandsvermogen vanaf 2020 1,1 - 1,4. Dit valt binnen de bestuurlijk vastgestelde norm (1-1,5) en is daarmee voldoende.
Beheersmaatregelen
Om risico’s op te kunnen vangen heeft de OD NZKG een risicobuffer in het leven geroepen. De norm voor de ratio van het weerstandsvermogen was in de eerste fase van de organisatie tot 2017 gezet op ruim voldoende (1,5 – 2). Vanaf 2017 is deze norm herzien. De OD NZKG is inmiddels beland in een fase van doorontwikkeling. Een fase waarin de risico’s beter in beeld lijn en steeds meer beheersbaar zijn. Daarom is de norm voor de ratio weerstandsvermogen bijgesteld van ruim voldoende naar voldoende (1-1,5). Er zijn frequent overleggen tussen gemeente en OD, zowel bestuurlijk als ambtelijk op diverse niveaus.
hoog
Privaatrechtelijk
- Privaatrechtelijk Betaalbare Koopwoningen Zaanstad(Bedragen x €1.000)Betaalbare Koopwoningen ZaanstadRechtsvorm:
Besloten Vennootschap
Oprichtings-/publicatiedatum:Vestigingsplaats:ZaandamToezichtsregime:hoogOpenbaar belangHet doel van Betaalbare Koopwoningen Zaanstad (BKZ) is tweeledig: - Het bevorderen van de volkshuisvesting overeenkomstig het beleid van de gemeente Zaanstad - Het realiseren van kwalitatief hoogwaardige sociale koopwoningen in de gemeente Zaanstad; het via erfpacht beschikbaar stellen van deze woningen aan de gewenste doelgroep en het uitvoeren van een beleid teneinde deze woningen zoveel mogelijk voor de doelgroep te behouden
Bestuurlijk belangGemeente Zaanstad is voor 100% eigenaar van de aandelen. Het voltallig college vertegenwoordigt de enige aandeelhouder gemeente Zaanstad
Stemverhouding: 100%Actualiteiten en risico'sOntwikkelingen BKZ
BKZ Holding kent diverse modellen met elk een aparte BV:
- De portefeuille van BKZ BV traditioneel omvat op 1 januari 2021 nog ca. 192 contracten.
- De portefeuille van GRZ BV omvat op 1 januari 2021
- BKZ erfpachtvariant 167 contracten.
- BKZ instap ca. 44 contracten.
Ontwikkeling nieuw model : BKZ Starterswoning
Voor de bestaande modellen zit BKZ in een beheer fase , waarbij de nadruk komt te liggen om een goede beheersing van de financiën en cashflow en inzicht in het risico van het niet aflossen (afnemen van tranches). De overspannen woningmarkt van de laatste jaren heeft geleid tot een sterke stijging in de mate van tranche en grondafname. In 2020 is verder verkend of BKZ kan participeren in nieuwe activiteiten in de woningmarkt. Een nieuw ontwikkeld model (BKZ Starterswoning) gericht op het realiseren en behouden van bereikbare koopwoningen voor starters en huishoudens met lage middeninkomens, is begin 2020 door de raad vastgesteld. Het model voldoet aan hetgeen is bepaald in de door de gemeente vastgestelde doelgroepenverordening Sociale Koop op basis waarvan in nieuwe bestemmingsplannen een contingent sociale koopwoningen verplicht moet worden gerealiseerd. Op dit moment vinden gesprekken plaats met ontwikkelaars en zijn in diverse anterieure overeenkomsten afspraken gemaakt over de realisatie van dit type BKZ woningen. Verwachting is dat de eerste woningen begin 2022 in het model worden verkocht.
Ontwikkeling nieuw model / BV Duurzaam Funderingsherstel Zaanstad
Door de overspannen woning- en bouwmarkt is het in 2017 vast gestelde model Duurzaam Funderingsherstel Zaanstad verder (DFZ) geëvalueerd. Dit model gaat om funderings- en cascoherstel in combinatie met het aanbrengen van energiebesparende maatregelen. Het model is op juridisch, financieel en aanbestedingsgebied aangepast. Ook heeft BKZ zelf een tweetal woningen aangekocht in de aangewezen pilotblokken. Begin 2021 heeft er besluitvorming over de herijking van het DFZ model plaats gevonden en vindt in 2021 een nieuwe aanbesteding van een pilotblokje plaats. Verwachting is dat deze pilot eind 2021 kan worden uitgevoerd. Verwachting is dat dit model op kleine schaal (bouwblok) wordt ingezet. Omdat de herijking leidt tot een flexibelere inzet van het model wordt de inzet van het model ook verkend bij andere funderingsprojecten.
In 2020 is ook een variant ontwikkeld voor kleinschalige particuliere sloop/nieuwbouw. In 2021 wordt verder verkend waar deze zou kunnen worden ingezet.
Risicoprofiel
Het zwaartepunt van de risico's van BKZ liggen op het politieke en financiële vlak. De doelstelling van BKZ is bijdragen aan de volkshuisvesting binnen de gemeente Zaanstad. Deze doelstelling heeft politiek de aandacht. Vanwege de rekening courant en de leningsovereenkomst, die BKZ heeft afgesloten met de gemeente Zaanstad voor BKZ traditioneel tot een maximumbedrag van respectievelijk 5,5 miljoen euro en voor de Garantieregelingen tot 31 miljoen, is het financieel belang groot te noemen.
Risico analyse
- Financiële positie
Jaarrekening 2020 is beschikbaar en wordt vastgesteld in de AvA van 27 oktober 2021. BKZ heeft het jaar 2020 afgesloten met een positief resultaat van € 135.498. Door de waardestijging op de woningmarkt heeft de afname trend van tranches en gronden zich ook in 2020 voortgezet. Dit heeft geleid tot verdere aflossing van de RC van BKZ met € 1,1 miljoen waardoor het saldo eind 2020 positief is € 1,5 mln. Ook op de lening voor GRZ is afgelost en bedraagt het uitstaande bedrag nog € 15,3 mln. Daarnaast is er ook hier sprake van een rekening-courantverhouding die eind 2020 circa +/+ € 3,6 mln bedraagt.
Het eigen vermogen bedraagt ca € 16,5 mln.
- Risico's
- Het trancherisico op de opstal bestaat nog wel. Hierbij worden de tranches (20% (traditioneel) en 30% (afzetgarantiewoningen) van de opstalwaarde) niet afgenomen door de kopers (en dus niet terugbetaald op korte termijn). Dit komt omdat er geen inkomensstijging plaatsvindt. Gevolg is dat pas bij (door)verkoop de resterende tranches worden gerealiseerd (afgelost). BKZ monitort dit. Het risico wordt vertaald in de kasstroom.
- Risico van waardevermindering van de grond in de toekomst. De grond wordt na 25 jaar geherwaardeerd.
- Hoogconjunctuur leidt tot positieve kasstroom door afname van tranches en grond. Echter hierdoor daalt het aantal BKZ woningen en beschikbaarheid van woningen voor de doelgroep.
- Beheersmaatregelen
- Jaarlijkse inkomenstoets bij kopers door BKZ;
- periodieke rapportages naar college (3x) en college en raad (1x). Deze rapportages bevatten gegevens met betrekking tot aantal woningen, liquiditeit, prognoses cashflow, risico’s, etc.;
- 1 á 2 keer per maand overleg tussen ambtenaren en de directeur van BKZ; de samenwerkingsrelatie is goed;
- Operationalisering van het nieuwe model (BKZ Starterswoning) waarbij BKZ woningen langer voor de doelgroep kan behouden;
- In het Plan van aanpak Verbetering kwaliteit woningvoorraad is geld gereserveerd voor de realisatie woningen duurzaam funderingsherstel Zaanstad in de periode 2018-2022.
hoog - Privaatrechtelijk Regionale ontwikkelingsmaatschappij Noordzeekanaalgebied(Bedragen x €1.000)Regionale ontwikkelingsmaatschappij NoordzeekanaalgebiedRechtsvorm:
Naamloze vennootschap
Oprichtings-/publicatiedatum:Vestigingsplaats:AmsterdamToezichtsregime:middelOpenbaar belangDe Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Noordzeekanaalgebied (RON) is het uitvoeringsinstrument voor het (her)ontwikkelen van bedrijventerreinen zoals beschreven in het Masterplan Noordzeekanaalgebied.
Bestuurlijk belangWethouder Krieger vertegenwoordigt de gemeente in de AvA, plaatsvervanging wethouder Breunesse
Stemverhouding: 33,3%Actualiteiten en risico'sOntwikkelingen
Algemeen
RON NV is opgericht in 1999 met het doel nieuwe en bestaande werklocaties te herontwikkelen. In de periode 2010 en 2011 heeft de vennootschap een doorstart gemaakt gericht op een gecontroleerde afbouw van de grond- en vastgoedactiviteiten. Momenteel concentreren de werkzaamheden zich op de ontwikkeling van bedrijvenpark Hoogtij.
Toekomst RON
In de AvA van 16 december 2020 is gesproken over versnelde afbouw van de RON en door de aandeelhouders uitgesproken daadwerkelijk werk te maken van de versnelde afbouw. Teneinde deze afbouw vorm te geven is het zaak dit vanuit Zaanstad in 2021 verder voor te bereiden.
De afbouw is in verschillende scenario’s uitgewerkt. Het voorstel is om op basis van het ontvlechtingsscenario de versnelde afbouw van RON NV vorm te geven. De raad heeft op de keuze voor het ontvlechtingsscenario in mei/juni een positieve zienswijze gegeven.
In de AvA van 8 juli 2021 is besloten In te stemmen met het voornemen tot liquidatie van RON NV, waarbij van de kant van de gemeente Zaanstad is ingestemd onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad, en van de zijde van het Havenbedrijf Amsterdam onder voorbehoud van goedkeuring door haar RvC en aandeelhouder;
Uitgangspunt is ontbinding van RON NV per 1 januari 2022.
Risicoprofiel
Het risicoprofiel van de RON is in 2020 bijgesteld naar gemiddeld.
Financiële positie
RON heeft in het verslagjaar 2020 een positief resultaat na vennootschapsbelasting behaald van € 1,4 miljoen. Dit resultaat is de resultante van de opbrengsten en organisatiekosten van de vennootschap alsmede vennootschapsbelasting van de fiscale eenheid, per saldo € 0,4 miljoen negatief, alsmede de gerealiseerde resultaten op deelnemingen van € 1,8 miljoen positief.
Risico's
- Negatieve marktontwikkelingen, waardoor grondverkopen uitblijven. Op dit moment niet aan de orde, zie ontwikkelingen en risicoprofiel.
- Renterisico; rente is nu laag maar kan in de komende jaren stijgen, waarbij de RON t/m 2022 resp. 2026 nog een leningen bij BNG heeft lopen tegen een rentepercentage van 0,7% en 1,19% Deze leningen worden door de gemeente Zaanstad overgenomen.
Beheersmaatregelen
- RON rapporteert per kwartaal naar aandeelhouders.
- Monitoring van risico’s, zowel algemeen als projectspecifiek
- RON is risicomijdend, indien het economisch verantwoord is worden risico’s zo veel mogelijk afgedekt
- Jaarlijkse monitoring van grondwaarden
- Vooraf bespreken van aandeelhoudersbesluiten in het college voordat besluitvorming plaatsvindt in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders
- Periodiek overleg over voortgang van projecten, zowel ambtelijk als bestuurlijk
middel - Privaatrechtelijk Masterplan Noordzeekanaalgebied(Bedragen x €1.000)Masterplan NoordzeekanaalgebiedRechtsvorm:
Stichting
Oprichtings-/publicatiedatum:Vestigingsplaats:IJmuidenToezichtsregime:middelOpenbaar belangHet op duurzame wijze versterken van de regionale economie in het Noordzeekanaalgebied door het benutten van de potentie van het regionale haven- en industrieel complex.
Bestuurlijk belangWethouder Krieger en wethouder Baerveldt zijn beiden lid van het stichtingsbestuur, vervanging wethouder Breuness en Mutluer
Stemverhouding: 17%Actualiteiten en risico's****geactualiseerde tekst volgt nog
De visie Noordzeekanaalgebied 2040 en de bijbehorende uitvoeringsagenda bepalen het activiteitenprogramma van de stichting Masterplan Noordzeekanaalgebied. Het samenwerkingsverband voert een deel van de uitvoeringsagenda-activiteiten uit, een deel in afspraken tussen afzonderlijke deelnemende partijen. Het geactualiseerde Uitvoeringsprogramma Noordzeekanaalgebied 2020 is te vinden op https://www.noordzeekanaalgebied.nl/wp-content/uploads/2020/03/Uitvoeringsprogramma_NZKG_2020-definitieve-versie.pdf
Het Uitvoeringsprogramma NZKG is de jaarlijkse vertaling van de bestuurlijke agenda van de Visie. In het Uitvoeringsprogramma zijn de lopende activiteiten en projecten beschreven voor realisatie van de visie. In 2020 is meer dan eens duidelijk geworden dat de opgaven in het gebied ten aanzien van verstedelijking, (circulaire)economie, energietransitie, etc, meer ruimte vragen dan er beschikbaar is. Daarom werkt het Uitvoeringsprogramma aan een integrale sturing op de opgaven in het gebied.
middel - Privaatrechtelijk Vereniging Bedrijvenpark HoogTij(Bedragen x €1.000)Vereniging Bedrijvenpark HoogTijRechtsvorm:
Vereniging
Oprichtings-/publicatiedatum:Vestigingsplaats:ZaandamToezichtsregime:laagOpenbaar belangBevordering van het kwaliteitsniveau en de behartiging van de gezamenlijke belangen van de eigenaren van de gronden en gebouwen in het bedrijvenpark Hoogtij.
Bestuurlijk belangEen medewerker van de gemeente Zaanstad is benoemd als vertegenwoordiger van Zaanstad. Er participeert niemand van het college in het bestuur. Ieder lid is bevoegd tot het uitbrengen van een zodanig aantal stemmen als overeenkomt met iedere vierkante meter grond in het bedrijvenpark waartoe het lid is gerechtigd is Het algemeen bestuur bestaat uit 3 leden, Zaanstad levert de secretaris.
Stemverhouding: 0%Actualiteiten en risico'sZaanstad is als grondeigenaar/ontwikkelaar lid van de Vereniging Bedrijvenpark HoogTij (VBH). VBH is een vereniging waarin grondeigenaren van nog uit te geven gronden op HoogTij en de gevestigde ondernemers participeren. KG Parkmanagement geeft in opdracht van de grondeigenaren en de VBH invulling aan het parkmanagement. De vereniging is verantwoordelijk voor een blijvende kwaliteit van de openbare ruimte en bedrijfskavels. Dit is van cruciaal belang voor een goed vestigingsklimaat, nu en in de toekomst. De vereniging is daarnaast het eerste aanspreekpunt voor de ondernemers op HoogTij. Zo kunnen ondernemers wensen en ideeën over bijvoorbeeld de uitstraling van het terrein, collectief in te kopen diensten en veiligheid op het terrein bespreken. Zaanstad heeft zich ingespannen en zal zich blijven inzetten om, samen met de grondeigenaren en ondernemers, de kwaliteit van het bedrijventerrein te behouden en te versterken.
De vereniging bestaat per 1 september 2021 uit 58 leden, de verwachting is dat dit aantal zal groeien. De bijdrage per lid wordt berekend op basis van m2 prijs en kavelgrootte: tm 30.000 m2 (€ 0,28 per m2) deel boven de 30.000 m2 (€ 0,14 per m2). Daarnaast betalen nieuwe leden/kopers eenmalig een calamiteitenbijdrage na levering kavel van € 0,20 per m2. Dit bedraagt in Euro's in totaal 80.700,-- excl. Btw.
De gemeente Zaanstad betaalt de Vereniging een vergoeding voor het laten uitvoeren van het beheer en onderhoud aan het openbare gebied. In 2020 bedroeg deze vergoeding € € 90.349,-- .
Op 15 juni 2021 is de jaarrekening 2020 van de vereniging vastgesteld.
laag