Publiekrechtelijk
- Publiekrechtelijk Werkom(Bedragen x €1.000)WerkomRechtsvorm:
Gemeenchappelijke regeling - bedrijfsvoeringsorganisatie
Oprichtings-/publicatiedatum:01-01-2018Vestigingsplaats:PurmerendToezichtsregime:hoogOpenbaar belangDe gemeenschappelijke regeling is getroffen voor het doeltreffend en doelmatig uitvoeren of doen uitvoeren van de taken van de colleges voortkomend uit of samenhangend met de Participatiewet en de Wet sociale werkvoorziening.
Bestuurlijk belangPer 1 januari 2018 hebben de gemeenten Purmerend en Zaanstad samen het Participatiebedrijf opgericht om effectiever te zijn in de uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening en de Participatiewet. Namens Zaanstad heeft wethouder Krieger zitting in het bestuur en wethouder Breunesse is waarnemer
Stemverhouding: 50%Actualiteiten en risico'sOntwikkelingen
Sinds de oprichting heeft Werkom zich in toenemende mate ontwikkeld van SW-bedrijf naar participatiebedrijf. Tegelijkertijd is ook op landelijk niveau ervaring opgedaan met de Participatiewet en zijn er nieuwe inzichten ontstaan over het werken aan deze opgave. Daaruit blijkt dat de arbeidsmarkt nog niet zo inclusief is dat iedereen daar een plek kan vinden. Daarnaast vragen de voortdurende veranderingen op de arbeidsmarkt van de beroepsbevolking om zich tijdig te oriënteren om voldoende wendbaar te zijn wanneer hun arbeidsplaats – op termijn- verdwijnt of sterk verandert. De gemeente heeft nu voornamelijk een rol voor de mensen met een uitkering, maar er zijn geluiden om ook meer mogelijkheden te gaan creëren voor werkenden om te voorkomen dat mensen werkloos worden. Want werkloosheid, in het bijzonder langdurige werkloosheid, beïnvloedt andere levensgebieden. De gevolgen van de coronacrisis op de werkgelegenheid zijn beperkt gebleven door de steun- en herstelpakketten van het Rijk. Tegelijkertijd heeft deze crisis ook de kwetsbaarheid van een aantal groepen inwoners op de arbeidsmarkt extra zichtbaar gemaakt.
Deze ontwikkelingen gaan gepaard met veranderingen in de financiële situatie van Werkom. Gezamenlijk zijn die ontwikkelingen de aanleiding voor de ingezette ‘strategische heroverweging Werkomʼ. In de raadsinformatiebrief van juli is de raad hierover geïnformeerd (2021/16058). Binnen de huidige taken en financiële kaders is het moeilijk, tot vrijwel onmogelijk, voor Werkom om nog een sluitende begroting op te leveren. Dat komt doordat de mensen met een Sw- indicatie die werken bij Werkom geleidelijk uitstromen. Deze plaatsen worden niet in gelijke mate ingevuld door mensen met een beschut werk indicatie. Bovendien zijn de financieringsstromen van de Participatiewet soberder dan de financiering van de SW. De mensen die werken met een SW-indicatie dragen met hun werk bij aan de omzet en de Netto Toegevoegde Waarde (NTW) van Werkom waaruit de organisatie wordt gefinancierd. Door de afname van de SW is dit bedrag gedaald tot een omvang waarmee de huidige omvang van de organisatie niet meer kan worden betaald uit de opbrengsten van de SW. Deze ontwikkelingen maken het wenselijk om opnieuw te onderzoeken welke opdrachten Werkom uitvoert en welk financieringsmodel daarbij past.
In 2021 wordt een gemeenschappelijke raadsledenbijeenkomst gepland waar de denkrichtingen/ scenario’s worden gepresenteerd. Voor de gemeenteraden is er dan de mogelijkheid om input hierop te geven.
Risicoprofiel
Het risicoprofiel is hoog. Het maatschappelijk belang is groot, het gaat om kwetsbare mensen. De financiële bijdrage van de gemeente is aanzienlijk.
Risico analyse
Governance
De governance van Werkom is duaal. We sturen als eigenaar van het bedrijf, maar ook als opdrachtgever van het bedrijf. Om die rollen duidelijk te scheiden is er voor gekozen om de rol van eigenaar bij de wethouder financiën neer te leggen. De rol van opdrachtgever ligt bij de vakwethouder, zijnde de portefeuillehouder Werk en Inkomen. Dat heeft ook tot gevolg dat de risicobeheersing ook duaal is en dat verschillende aspecten van risico en beheersing onder de verantwoording van verschillende rollen valt. De rollen kunnen niet los van elkaar opereren. Het gaat om het samenspel van de rollen.
- Eigenaarsrol
Vanuit de eigenaarsrol wordt gestuurd op een meerjarig sluitende begroting. In mei is de zienswijze op de meerjarenbegroting in de raad behandeld. Hierin komt naar voren dat het meerjarige beeld vanaf 2022 nog niet sluitend is. De beleidsherijking strategische herijking moet er voor zorgen dat de begroting meerjarig sluitend wordt en Werkom structureel kan werken aan het realiseren van het maatschappelijke rendement waarvoor ze is opgericht.
Om als eigenaar hierop te kunnen sturen heeft het bestuur (dus de gemeente Purmerend en Zaanstad samen) een opdracht voor de directeur opgesteld. In deze opdracht zijn voor de periode van één jaar (2021) afspraken gemaakt over de onderwerpen waar de directeur namens het bestuur aan moet werken om de doelstellingen te realiseren
- Opdrachtgeversrol
De opdrachtgeversrol wordt gestuurd vanuit de dienstverleningsovereenkomst Participatie en dienstverleningsovereenkomst Groenonderhoud. In de periodieke voortgangsgesprekken over participatie wordt met Werkom gesproken over instroom, uitstroom, doorlooptijden, klanttevredenheid en de mogelijkheden voor bijsturing. Naast de dienstverleningsovereenkomst is er einde 2020 een verbeterplan door Werkom opgesteld en zijn afspraken gemaakt over de implementatie en het tijdpad.
- Samenspel rollen
De wisselwerking tussen de eigenaarsrol en opdrachtgeversrol is belangrijk. De meerjarige kaders vanuit de eigenaarsrol werken door in gewijzigde dienstverleningsovereenkomsten in de opdrachtgeversrol. Signalen vanuit de voortgangsgesprekken worden meengenomen in de eigenaarsrol. Dit samenspel wordt ambtelijk en bestuurlijk georganiseerd door een goede overlegstructuur.
Financiële positie
In de begroting 2022 van Werkom wordt de huidige infrastructuur in stand gehouden en uitgegaan van ongewijzigd beleid met een (beperkt) aantal pilots. De gewijzigde begroting 2021 en de primaire begroting 2022 is sluitend, doordat de operationele tekorten kunnen worden opgevangen door onttrekkingen aan de algemene reserve. De raad heeft een positieve zienswijze op de begroting gegeven. Het bestuur van Werkom heeft de begroting 12 juli 2021 conform vastgesteld.
De resultaten van de strategische herijking zullen worden verwerkt in de kadernota/begroting 2023.
Risico's
Nu Werkom drie jaar bestaat kan gezegd worden dat de basis van het bedrijf in hoofdlijnen op orde is. Dit betekent niet dat het risicoprofiel verandert. Dat blijft ongewijzigd hoog. Waar het in de eerste twee jaar vooral over beheersingsrisico’s ging, zien we dat Werkom nu ook een volgende stap in ontwikkeling van het bedrijf moet zetten. Een stap die veel meer gaat over de bijstelling van de strategische koers. Voor welke doelgroep doen we dit? Hoe transformeren we van SW-bedrijf naar een modern leerwerkbedrijf dat inclusieve arbeid biedt? Werkom opereert in een complexe omgeving. Dat is een risico in zichzelf. De ingebouwde beheersmaatregelen zijn nog steeds passend om die risico’s te beheersen, maar duidelijk is ook dat het perspectief op die risico’s verschuift.
In de begroting zijn conform BBV-voorschriften, in de risicoparagraaf expliciete risico’s benoemd:
- Strategische herijking leidt niet tot een sluitende begroting
- Productieverlies door opbouw van het bedrijf
- Grotere toename dan verwacht op lange leerwerktrajecten en nieuw beschut
- Orderverlies
- Privacy en informatiebeveiliging
- Grotere uitstroom van mensen met een SW-indicatie
- Beleidsherijking Participatiewet
Beleidsherijking Participatiewet
Vooruitlopend aan de beleidsherziening, die in maart van 2021 tot het fundament van een nieuw beleidskader zal leiden, hebben we met Werkom afspraken gemaakt om het maatschappelijke rendement te vergroten door uitstroom bevorderende maatregelen te nemen. Dit zijn veelzijdige maatregelen, zoals het ontwikkelen van nieuwe leerwerktrajecten, maar ook de professionele ontwikkeling van jobcoaches, werkmeesters en casemanagers, alsmede keuzes in de bedrijfsvoering die die beweging ondersteunen. Dit hebben we vastgelegd in het plan ‘Werkom werkt aan meer uitstroom’. Dit plan is ook een beheersinstrument, naast de Dienstverleningsovereenkomst participatie (NDVO) en het vast te stellen beleidskader, om ervoor te zorgen dat Werkom met een meerjarig sluitende begroting kan werken.
Beheersmaatregelen
- NDVO
- Verbeterplan Werkom werkt aan meer uitstroom
- Opdracht directeur Werkom
- Een beleidsherziening om een toekomstbestendig handelingskader voor Werkom te creëren
- Daarnaast stuurt het bedrijf kort cyclisch op de uitvoering door:
- Goed monitoren en tijdig in gesprek gaan met de gemeenten om de landelijke ontwikkelingen goed te volgen
- Goed contact houden met de opdrachtgevers, accountmanagement stevig neerzetten
- Het bestand van mensen in de uitkering van beide gemeenten is groot. Goede afspraken over instroom maken
- Er is een bedrijfsvoeringsoverleg tussen beide gemeenten en Werkom ingericht om ontwikkelingen goed te volgen
hoog
Privaatrechtelijk
- Privaatrechtelijk Warmtenet(Bedragen x €1.000)WarmtenetRechtsvorm:
BV
Oprichtings-/publicatiedatum:01-01-2019Vestigingsplaats:ZaandamToezichtsregime:hoogOpenbaar belangHet op gang brengen van de transitie naar een aardgasloze gebouwde omgeving. De legitimering van een overheidsinterventie op basis van marktfalen is hier van toepassing op de casus warmtenet in Zaandam-Oost. Het doel is het transporteren van warmte uit o.a. biomassa van Bio Forte aan afnemers in Zaanstad.
Bestuurlijk belangWethouder Krieger vertegenwoordigt de gemeente in de AvA, plaatsvervanging wethouder Breunesse.
Gemeente Zaanstad is samen met Duurzame Energienetwerken Noord-Holland (DENH) eigenaar van het Warmtenet Zaanstad BV. Gemeente Zaanstad heeft een belang van 39% in de Aandelen (uitsluitend stemgerechtigd), alsmede een belang van 100% in de Aandelen C (stemrechtloos)
Stemverhouding: 39,0%Actualiteiten en risico's- Voortgang
Het huidige warmtenet (fase 1) voorziet in het aansluiten van 2.600 woning equivalenten (weq) aan woningen en utiliteiten (waaronder het zwembad De Slag) waarvoor de investeringen reeds zijn gedaan en/of begroot in WNZ fase 1. De planning voor implementatie van de geplande aansluitingen is echter als gevolg van het intrekken van de PAS (Programma Aanpak Stikstof) aanzienlijk vertraagd, waardoor ook de trajecten voor vergunning verlening (Wnb en Omgevingsvergunning Bio Forte en HWC Brandaris). Vervolgens is extra vertraging ontstaan in de planning door het uitbreken van de Corona-crisis, waardoor het testprogramma en de definitieve ingebruikname van de biomassacentrale als eerste warmtebron verdere vertraging opliep.In 2020 zijn 7 van de 11 project componenten van het warmtenet in de gemeente Zaanstad gerealiseerd. Dit betreft de componenten ‘Hoofdtracé’, ‘Gouwpark transportnet’, ‘Regelstation Gouwpark’, ‘WOS Bio Forte’, ‘Transportpompen in HWC’s Perim’ en ‘Transportpompen in HWC’s Brandaris’, ‘Scada’. Er zijn nog 4 componenten van het project onderhanden (‘Gouwpark distributienet’, ‘Transportnet Zwembad De Slag’, ‘Oosterzijderpark distributie net fase 2’ en ‘Transportnet Oostzijderpark’).
Per juli 2021 zijn er daadwerkelijk 1.583 woningequivalenten(weq) aangesloten. Voltooiing wordt thans voorzien in 2024 wanneer alle geprojecteerde weq’s daadwerkelijk zijn aangesloten. Op dat moment ontvangt WNZ de volledige inkomsten.
- Resultaten op de businesscase:
De opgelopen vertragingen hebben grote impact gehad op de begrote warmtelevering van WNZ en daarmee op de inkomsten, doordat er minder GJ zijn gefactureerd in de aanvangsperiode. Er zijn beheersmaatregelen opgesteld en deze worden door WNZ gemonitord.
Ten opzichte van het oorspronkelijke plan betekent de vooralsnog opgelopen vertraging in warmtelevering overigens níet dat de businesscase of het terugverdienvermogen onhaalbaar zouden zijn.
- Maatschappelijke onrust biomassacentrale
De maatschappelijke discussie over de inzet van bio-grondstoffen als energiedrager is nog altijd actueel. Het SER-advies van 2020 over de voorwaarden voor en de noodzaak van het inzetten van bio-grondstoffen als alternatief voor aardgas in een transitiefase heeft deze niet doen verdwijnen, maar actieve communicatie daarover heeft vooralsnog wel positief bijgedragen aan deze discussie. Zaanstad blijft kritisch kijken naar de inzet van bioenergie als tijdelijke transitie energiebron voor het warmtenet Zaanstad. (Noot: Zie ook raadsinformatiebrief met kenmerk 2021/2820).
- Korte terug- en vooruitblik 2021-2022
- Op 2 juni 2020 heeft de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA) plaatsgevonden. De AvA heeft een besluit genomen over de vaststelling van de jaarrekening 2020
- De ontwikkeling van het businessplan voor de duurzame doorgroei van het warmtenet is in volle gang. Daarbij wordt de (concept-) TransitieVisie Warmte van ZNSTD en het gesprek daarover met Woningcorporaties meegenomen. Verdergaande ontwikkelingen zijn verder tevens afhankelijk van de door EZK beoogde ‘kavel’ indeling die in de nieuwe Wet Collectieve Warmtevoorziening wordt verwacht.
- Er wordt momenteel gewerkt aan de ontwikkeling van een subsidieaanvraag in het kader van de BZK-regeling Proeftuin Aardgasvrije Wijken voor de ronde van eind mei 2021.
De raad zal actief geïnformeerd worden in een raadsinformatiebrief zodra er ontwikkelingen zijn voor Warmetnet.
Financiële positie / Onderbouwing voorziening
- De jaarrekening 2020 is in juni 2021 in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders vastgesteld. Het verlies over het boekjaar 2020 EUR 221.000 wordt onttrokken aan de overige reserves van de vennootschap. (Zie ook raadsinformatiebrief met kenmerk 2021/ 11402).
- Er is nu geen aanleiding om de voorziening aan te passen. Ook het risico blijft ongewijzigd. De volgende overwegingen liggen hier aan ten grondslag
- De markt, en daarmee de toekomst van WNZ, verloopt gunstig (ondanks vooralsnog ‘tegenvallende’ resultaten door vertraging). Daarmee is er geen aanleiding om de aandelen af te waarderen. Daarnaast zijn de prospecties ook nog verre van concreet, dus er is ook nog geen toekomstige geldstroom die vrijval van de voorziening onderbouwd.
- Indien toekomstige resultaten achterblijven ontstaat wellicht op een moment wel de vraag in hoeverre de solvabiliteit van WNZ in gevaar komt. Daar is nu nog geen sprake van.
- Voor onderbouwing van het risico gaat het vooral om de vraag hoe concreet uitbreiding van het net in beeld komt. We staan nu nog relatief aan het begin van het project en er is nog geen aanleiding om het risico te herwaarderen. Echter, fase 2 komt binnenkort in beeld en kan aanleiding vormen om het risico te herzien en eventueel te verlagen. Conclusie is om dit nader te evalueren als er eind 2021 begin 2022 meer helderheid ontstaat over het vervolg van Kogerveld.
Risicoprofiel
Het financieel belang is hoog. De gemeentelijke deelneming is onderhandeld op € 4,25 miljoen. Deze deelneming is op die basis nu gewaardeerd op € 1,95 miljoen. Gemeente Zaanstad heeft een voorziening getroffen voor het verschil van € 2,3 miljoen. Het risico dat de getroffen voorziening te klein blijkt (omdat de marktwaarde van de deelneming daalt) is opgenomen als risico voor het weerstandvermogen. De politieke en maatschappelijke betrokkenheid zijn groot: de activiteiten van het Warmtenet richten zich op het leveren van warmte aan inwoners. De gemeente participeert in het Warmtenet vanuit het publieke belang en de maatschappelijke doelen die de gemeente wil realiseren
Risico’s
- Publieke opinie over het gebruik van op hout gestookte biomassacentrales, zoals in de biomassacentrale voor het warmtenet, wordt negatiever
- Als er onvoldoende voortgang wordt geboekt op het ontwikkelen van alternatieve warmtebronnen, heeft dit tot gevolg dat:
- Uitbreiding van het warmtenet langer duurt
- Biomasscentrale langer blijft werken
- Als de resultaten van de metingen Biomasscentrale niet binnen de wettelijke normen vallen kan dit leiden tot aanvullende maatregelen. Dit kan financiële consequenties hebben
Beheersing
- Actief in gesprek blijven met de expoitant van de biomassacentrale en de ODNZKG en ODNHN m.b.t. naleving van uitstootlimieten.
- De Klankbordgroep van raadsleden over de biomassacentrale actief blijven betrekken over de naleving van afspraken over de inzet van bio-grondstoffen, maar ook over de vorderingen met betrekking tot de ontwikkelen van alternatieve warmtebronnen.
- Deelname aan de MRA-wg biomassa en MRA Warmte Koude Programma, en samen met MRA gemeenten actief optrekken in dit dossier.
- Actieve deelname door ZNSTD in verschillende gremia om te kunnen anticiperen / invloed uit te kunnen oefenen op de ontwikkelingen rondom de ontwikkeling en implementatie van de nieuwe Wet Collectieve Warmtevoorziening (Warmtewet 2.0) en het Zaanse onafhankelijk warmtenet als landelijk voorbeeld onder de aandacht te kunnen blijven brengen.
- Annotaties B&W AVA Warmtenet;
- Voorlichting over Biogrondstoffen en de stand van zaken rondom de ontwikkeling in Zaanstad van alternatieve warmtebronnen zoals geothermie, aquathermie.
hoog - Privaatrechtelijk Alliander(Bedragen x €1.000)AllianderRechtsvorm:
Naamloze Vennootschap
Oprichtings-/publicatiedatum:1 juli 2009Vestigingsplaats:ArnhemToezichtsregime:middelOpenbaar belangNetbeheer en distribueren van elektriciteit en gas voor producenten en afnemers. Voor burgers en ondernemers is een goed werkend en betaalbaar distributienetwerk van gas en elektriciteit cruciaal. Alliander heeft een belangrijke rol in het mogelijk maken van verdere verduurzaming van de Nederlandse energievoorziening.
Bestuurlijk belangWethouder Baerveldt vertegenwoordigt de gemeente in de AvA, plaatsvervanging wethouder Mutluer
Stemverhouding: 0,9%Actualiteiten en risico'sActualiteiten en risico's
Als gevolg van de oplopende investeringen in de energietransitie, heeft Alliander een voorstel voor kapitaalversterking voorgelegd aan de aandeelhouders. Voor gemeente Zaanstad betekent dit geen participatie of een participatie van minimaal € 5,4 mln in een reverse coverteerbare hybride obligatielening. De raad besluit in het vierde kwartaal van 2021 of gemeente Zaanstad wel of niet gaat participeren. In het derde kwartaal worden er informatiesessies door Alliander gehouden om de raad actief te informeren over deze kapitaalversterking.
middel