Publiekrechtelijk
- Publiekrechtelijk Recreatieschap Alkmaarder en Uitgeestermeer(Bedragen x €1.000)Recreatieschap Alkmaarder en UitgeestermeerRechtsvorm:
Gemeenschappelijke regeling - openbaar lichaam
Oprichtings-/publicatiedatum:5 april 2007Vestigingsplaats:UitgeestToezichtsregime:middelOpenbaar belangHet Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer (RAUM) is een samenwerkingsverband van twaalf omliggende gemeenten en de provincie Noord-Holland. Het zet zich in voor:
- het verzekeren van een evenwichtige ontwikkeling van de recreatie en de watersport op en rondom het meer en aangrenzende gebieden;
- het tot stand brengen, bewaren en onderhouden van het landschap en een evenwichtig natuurlijk milieu dat is afgestemd op het onder bovenstaande geformuleerde.
Bestuurlijk belangWethouder Breunesse lid van het Algemeen Bestuur, plaatsvervanging door wethouder Krieger
Stemverhouding: 12,5%Actualiteiten en risico'sAlgemeen beeld
Het reguliere programma voor 2021 is voor het grootste deel conform de planning en begroting 2020 uitgevoerd. De voornaamste reguliere werkzaamheden bestaan uit het beheer en onderhoud van de recreatiegebieden, die onder het recreatieschap vallen. Daarnaast beheert het RAUM vastgoedcontracten, die ook opbrengsten genereren. Verder is ook het toezicht houden op het gebruik van de recreatiegebieden bij het RAUM ondergebracht. Tot slot werkt het recreatieschap aan het actueel houden en vernieuwen van het aanbod om aan te sluiten bij wensen en behoeften van de recreant.
Actualiteiten
- In 2021 is de Visie RAUM vastgesteld. Het merendeel van de participanten, waaronder onze gemeente, heeft een zienswijze hierover uitgebracht. Momenteel wordt gewerkt aan het opstellen van het Meerjaren Uitvoeringsprogramma. Planning is, dat eind 2021 dit programma wordt vastgesteld. Door inzet van de reserve van het deelgebied IJmond- Zaanstad, groot € 950.000, binnen het RAUM is er in ieder geval budget voor de uitvoering van projecten in het deelgebied IJmond-Zaanstad. Daarbij wordt ook een koppeling gelegd met projecten van het Zaans Groen- en Waterplan, die in dit deelgebied spelen, zoals aanleg van een Boerenlandpad Kreekrijk – Busch en Dam en een verdere ontwikkeling van het wandelnetwerk in dit gebied en de verdere aanleg van fietspaden in het Omzoomgebied.
- In 2022 staan de volgende werkzaamheden op de rol:
- Ondersteuning van de ondernemers en de betrokken organisaties op het Erfgoedpark De Hoop bij de verdere uitbreiding van dit erfgoedpark;
- Verder uitbreiding van faciliteiten van Landgoed van Rorik zoals vermeld in het ondernemingsplan Landgoed van Rorik.
- Realiseren van financieel evenwicht voor de lange termijn waarbij voor groot onderhoud en vervangingen met de beschikbare middelen door enerzijds bezuinigingen door te voeren en anderzijds meer inkomsten te genereren, conform de besluitvorming uit 2013;
- De bestrijding van waterplanten in het Alkmaarder- en Uitgeestermeer, ingeval van overdadige groei van waterplanten.
- De ontwikkeling bij Dorregeest in de vorm van aanleg van vooroevers;
- De gewijzigde aanpak Waterkwaliteit bij het Zwaansmeer, al dan niet gekoppeld aan de uitvoering van het Vitaal Platteland-Alkmaarder- en Uitgeestermeer ter verbetering van de zwemwaterkwaliteit;
- Het verder uitvoeren van de oever- en natuurontwikkeling Saskerleidam – fase 2; en
- Het voeren van omgevingsmanagement bij bovenstaande ontwikkelingen.
- Pontje Molletjesveer heeft veel last van hangjongeren, die hinder richting passanten veroorzaken. Samen met onze gemeente wordt in het najaar 2021 gekeken, wat de alternatieven zijn, zoals verplaatsing van het pontje richting de Tapsloot en gebruik maken van een vrij varend elektrisch pontje. Vanaf het nieuwe seizoen in 2022 moet de gekozen oplossing functioneel zijn.
Financieel beeld
In het AB van begin juli zijn de zienswijzen op de kadernota 2022 besproken. De reactie van het AB RAUM op de zienswijze van gemeente Zaanstad is als volgt:
Het recreatieschap is van mening dat reeds de nodige stappen en verbeterslagen zijn gemaakt. Het beleid van RNH is om dit proces nog verder te verbeteren en te zorgen voor een juiste en adequate informatievoorziening en –verantwoording. Het advies van de gemeente Zaanstad wordt meegenomen bij de verdere professionalisering van de P&C-cyclus en bij de opzet van de kadernota’s in het bijzonder, te beginnen bij de kadernota 2023.
De kadernota 2022 is conform vastgesteld. De begroting 2022 is in dezelfde vergadering vastgesteld. In de begroting zijn de kaders uit de kadernota 2022 overgenomen en meer in detail uitgewerkt. Daarmee is de begroting op hoofdlijnen gelijk aan de kadernota. Er zijn in de begroting géén (beleids)wijzingen doorgevoerd. Daarom wordt de begroting niet voor zienswijze aangeboden aan de raden van de deelnemende gemeenten.
Het verwachten financieel resultaat over 2022 volgens de programmabegroting 2022 van het RAUM eindigt met een positief saldo:
Deelgebied Alkmaarder- en Uitgeestermeer: -/- € 2.171 negatief
Deelgebied IJmond – Zaanstad € 67.365 positief
Totaal € 65.194 positief
Instellen van bestuursbureau recreatieschappen
In 2021 heeft besluitvorming plaatsgevonden over het instellen van een bestuursbureau recreatieschappen. Vanaf 1 januari 2022 wordt dit bureau operationeel. Dit bureau neemt de adviserende rol richting de besturen van de recreatieschappen van Recreatie Noord-Holland B.V. over. De rechtspositie van de medewerkers is gelijk aan die van de provincie Noord-Holland. Het bureau is ook bij de provincie gehuisvest. De bekostiging van het bureau vindt via de begrotingen van de recreatieschappen plaats.
Financiële positie
Een sluitend meerjarenperspectief ter dekking van groot onderhoud voor het deelgebied Alkmaarder- en Uitgeestermeer is haalbaar mits de te verwachten inkomsten de komende jaren ook gegenereerd worden. In dat geval hoeft de participantenbijdrage van de deelnemers niet extra verhoogd te worden. De reservepositie van het deelgebied IJmond-Zaanstad is goed. Het berekende weerstandsvermogen is voldoende. Wel zal via de programmabegroting 2023 in 2022 worden nagegaan of de participantenbijdrage vanaf 2023 eenmalig moet worden verhoogd als gevolg van de instelling van het bestuursbureau recreatieschappen
Zaanstad heeft 12,5% van de stemmen.
Risico's
- Nadelige effecten nieuwe wet Vennootschapsbelastingen.
Beheermaatregelen
- Investeren in verdienvermogen en duurzaam beheer.
middel - Publiekrechtelijk Vervoerregio Amsterdam(Bedragen x €1.000)Vervoerregio AmsterdamRechtsvorm:
Gemeenschappelijke regeling - openbaar lichaam
Oprichtings-/publicatiedatum:7 maart 2017Vestigingsplaats:AmsterdamToezichtsregime:middelOpenbaar belangDe Vervoerregio Amsterdam heeft als doel het, door samenwerking van gemeenten, oplossen van regionale problemen en benutten van regionale kansen in de regio Amsterdam.
Bestuurlijk belangWethouder Slegers is lid van het AB/DB.
De wethouder van Amsterdam is voorzitter van het DB en tevens voorzitter van de Regioraad
Stemverhouding: 11,3%Actualiteiten en risico'sOntwikkelingen
Veranderende mobiliteitsontwikkelingen
Het is duidelijk geworden dat er door de aanhoudende pandemie en onzekerheid over de toekomst de VRA niet op de oude weg kan blijven gaan. In 2021 kunnen de meeste Vervoerregio activiteiten doorgang blijven vinden, onder meer door een beschikbaarheidsvergoeding voor het OV. Het Rijk heeft inmiddels aangegeven die vergoeding tot 1 september 2022 te verlenen en voor de periode daarna te willen werken aan een nieuw financieel evenwicht. Tegelijkertijd zijn we al samen met o.a. gemeenten en vervoerders aan het nadenken over de vraag hoe de Vervoerregio in kan spelen op de veranderende mobiliteitsontwikkelingen. Dat doen we met het Herstelplan OV 2022 en het Transitieprogramma Mobiliteit. Ons doel is om het toekomstige mobiliteitsaanbod in de regio Amsterdam in balans te brengen met de (veranderde) mobiliteitsvraag richting 2030. De COVID-19 pandemie zorgde voor een enorme daling in het aantal reizigers. De laatste tijd is de reizigersstroom weer enigszins op gang gekomen, maar inmiddels is duidelijk dat de effecten van COVID 19 nog jaren de vraag naar openbaar vervoer zullen beïnvloeden. De Vervoerregio heeft hier vanaf 2020 op gereageerd, met een investeringspakket gericht op thema’s als zero emissie (ZE) busvervoer, doorstroming van het OV, snellere fietsroutes, verkeersveiligheid en spits mijden. In de begroting 2022-2025 wordt dit ook zichtbaar
Vervoerregio Amsterdam wordt aandeelhouder GVB
In Amsterdam gaan er zaken rondom de OV-samenwerking veranderen zodat er goed OV is en blijft voor de reiziger. Eén van de beoogde veranderingen is dat de Vervoerregio aandeelhouder wordt van vervoerder GVB. Hiervoor moet de Gemeenschappelijke Regeling Vervoerregio Amsterdam gewijzigd worden. Na instemming van alle raden zal de gemeenschappelijke regeling nog in 2021 aangepast worden.
Aanbestedingsproces concessiegebied Zaanstreek-Waterland
Vanwege de COVID 19 crisis is de nieuwe concessie Zaanstreek-Waterland uitgesteld naar december 2023. Afgelopen periode is gewerkt aan een aanbestedingsstrategie en een ontwerp programma van eisen. Dit ontwerp programma van eisen ligt tot medio oktober ter inzage. Dit jaar nog besluit de regioraad nog over het definitief programma van eisen. Planning is dat de concessie in juni ’22 wordt gegund.
Begroting 2022-2025
De Vervoerregio werkt aan een Herstelplan voor het OV in 2022 en aan een Transitieprogramma Mobiliteit dat een aangepast kader vormt voor toekomstige afwegingen. De Regioraad besluit op 26 oktober 2021 over de definitieve begroting 2022.
middel - Publiekrechtelijk Recreatieschap Twiske-Waterland(Bedragen x €1.000)Recreatieschap Twiske-WaterlandRechtsvorm:
Gemeenschappelijke regeling - openbaar lichaam
Oprichtings-/publicatiedatum:4-4-2013Vestigingsplaats:ZaanstadToezichtsregime:middelOpenbaar belangHet bevorderen van een evenwichtige ontwikkeling in de openluchtrecreatie - in samenhang met de vorenstaande Gemeenschappelijke Regelingen - tot stand brengen en bewaren van een evenwichtig natuurlijk milieu, het tot stand brengen en duurzaam in stand houden van het specifieke en gedifferentieerde karakter van het landschap door bescherming, ontwikkeling en consolidatie van de waarden die het in zich draagt.
Bestuurlijk belangWethouder Breunesse is lid van het AB, plaatsvervanging door wethouder Krieger
Stemverhouding: 12,5%Actualiteiten en risico'sAlgemeen beeld
Het reguliere programma voor 2021 is voor het grootste deel conform de planning en begroting uitgevoerd. De belangrijkste taak is het beheer en onderhoud van de binnen het recreatieschap Twiske-Waterland liggende recreatiegebieden, waaronder het Twiske. Daarnaast worden ook vastgoedcontracten beheerd, die ook inkomsten voor het schap opleveren. Tot slot werkt het recreatieschap aan het actueel houden en vernieuwen van het aanbod om aan te sluiten bij wensen en behoeften van de recreant.
Actualiteiten
- Eind 2020 is het Meerjarig Uitvoeringsprogramma vastgesteld. Projecten, die raakvlakken met Zaanstad hebben, zijn in 2022:
- Afronding natuuronderzoek Twiske uit 2021;
- Opstellen zoneringskaart Twiske;
- Opstellen / herijken van beheerplan Twiske, mede op basis van uitkomsten natuuronderzoek en zoneringskaart;
- Nagaan maatregelen i.v.m. bodemdaling en klimaatdoelstellingen voor alle beheergebieden Twiske-Waterland;
- Storytelling / Verhalen vertellen;
- Verkenning van ontwikkelen van buitenpoorten (o.a. Wormerveer);
- Opknappen van Schanszichtpad; en
- Uitbreiden van het wandelnetwerk Laag Holland.
- Zorgboerderij De Marsen: in 2021 is opdracht gegeven voor het in beeld brengen van nieuwe ontwikkelingskansen. In 2022 zullen hieromtrent de uitkomsten worden verwacht.
Financieel beeld
Binnen het recreatieschap T-WL wordt vanaf 1 januari 2020 gewerkt met 1 financiële boekhouding voor beide deelgebieden:
- Voor het recreatiegebied Twiske; en
- Voor het landschap Waterland.
De gemeente Zaanstad heeft een positieve zienswijze gegeven op de meerjarenbegroting. In het AB van juli is de meerjarenbegroting vastgeteld. De programmabegroting 2022 gaat uit van een positief saldo van € 88.473,00. In het positieve saldo is verdisconteerd, dat in 2022 weer openluchtevenementen kunnen plaatsvinden.
Instellen van bestuursbureau recreatieschappen
In 2021 heeft besluitvorming plaatsgevonden over het instellen van een bestuursbureau recreatieschappen. Vanaf 1 januari 2022 wordt dit bureau operationeel. Dit bureau neemt de adviserende rol richting de besturen van de recreatieschappen van Recreatie Noord-Holland B.V. over. De rechtspositie van de medewerkers is gelijk aan die van de provincie Noord-Holland. Het bureau is ook bij de provincie gehuisvest. De bekostiging van het bureau vindt via de begrotingen van de recreatieschappen plaats.
Risicoprofiel:
Het risicoprofiel van deelname aan de gemeenschappelijke regeling is gemiddeld. Het berekende weerstandsvermogen is voldoende. Zaanstad heeft voor onderdeel Twiske 16,7 % van de stemmen, voor onderdeel Waterland 8,3% van de stemmen.
Risico's
- Financiële positie wordt geleidelijk aan verbeterd en er zijn reserveringen voor de langere termijn vervangingsinvesteringen
- Nadelige effecten nieuwe wet Vennootschapsbelastingen
- Onzekerheid over de verlenging en voorwaarden erfpacht Staatsbosbeheer
Beheersmaatregelen
• Investeren in verdienvermogen en duurzaam beheer
middel - Eind 2020 is het Meerjarig Uitvoeringsprogramma vastgesteld. Projecten, die raakvlakken met Zaanstad hebben, zijn in 2022:
Privaatrechtelijk
- Privaatrechtelijk Huisvuil Centrale(Bedragen x €1.000)Huisvuil CentraleRechtsvorm:
Naamloze vennootschap
Oprichtings-/publicatiedatum:Vestigingsplaats:AlkmaarToezichtsregime:hoogOpenbaar belangDe Huisvuil Centrale (HVC) heeft als doel het zeker stellen dat tegen de laagste kosten en op verantwoorde wijze het Zaanse rest-, grof- en gft-afval wordt verwerkt.
Bestuurlijk belangDe gemeente Zaanstad heeft 265 aandelen in HVC. Wethouder Baerveldt vertegenwoordigt de gemeente in de AvA, plaatsvervanging wethouder Mutluer
Stemverhouding: 7,87%Actualiteiten en risico'sMarktontwikkelingen
A. Zaanstad als eigenaar (aandeelhouder)
HVC is een ketenbedrijf met focus op hergebruik en duurzame energie, van en voor haar publieke aandeelhouders. Krachtenbundeling maakt het mogelijk om complexe projecten voortvarend aan te pakken. Door de organisatorische inrichting wordt geborgd dat er focus is op de verschillende hoofdactiviteiten. Activiteiten renderen zelfstandig en leveren een verantwoord rendement. Er is geen sprake van kruissubsidiëring. Risico’s zijn in beeld en beheersbaar. Het aanwezige risico houdt vooral verband met afvalverbranding en betreft een marktrisico: de bedrijfsafvaltarieven, de energieprijzen, prijsprikkels van de overheid (verbrandingsbelasting, importheffing, CO2-heffing). Dit marktrisico is sinds 2015 niet afgenomen. Door robuust afschrijven is de omvang van het risico wel afgenomen. Het liquiditeitsrisico is evenwel klein omdat het samenhangende herfinancieringsrisico beperkt is. Er is voldoende ruimte om binnen de bestaande afspraken met aandeelhouders en banken herfinanciering met garanties van aandeelhouders aan te trekken. Daarnaast zijn er voor kortlopende financieringsbehoeften als gevolg van timingverschillen of calamiteiten aanvullende financieringsfaciliteiten beschikbaar, waaronder € 81 miljoen kasgeldfaciliteit en € 8 miljoen rekening courant faciliteit. Op dit moment is nog veel onduidelijk over de uiteindelijke effecten van Corona virus op bedrijfsvoering van HVC.
Financiën
Het huidige financieel kader is in 2015 vastgesteld door directie en raad van commissarissen. Dit kader gaat uit van een solvabiliteitsgroei naar 27% in 2024, om vanaf dat moment de mogelijkheid te hebben om HVC te financieren zonder garantstelling door de aandeelhouders. Leningen die zijn gebaseerd op artikel 9 van de ballotageovereenkomst worden afgebouwd. Dit betreft dus gegarandeerde leningen waarbij de aandeelhouders hoofdelijk aansprakelijk zijn. De zogenaamde artikel 7 (oftewel de niet- gegarandeerde leningen) zullen volledig afgelost zijn in 2024.
Daarnaast is het van belang dat HVC eigen vermogen opbouwt. Ook in de komende jaren is er geen uitkering van dividend. Het positieve nettoresultaat over 2020 wordt toegevoegd aan het eigen vermogen. Het eigen vermogen stijgt naar € 142 miljoen(2019: € 126 miljoen) en de solvabiliteit stijgt met één procentpunt naar 14%.Algemene Vergadering van aandeelhouders 27 mei 2021
In de raadsinformatiebrief 2021/11271 zijn de besluiten en een toelichting hierop opgenomen. De belangrijkste punten zijn:
- Omvang aandeelhouderschap van gemeente Zaanstad wordt lager (van 9,09% naar 7,87%)
De gemeenschappelijke regeling Avalex (Gemeenten Delft, Midden-Delfland, Leidschendam-Voorburg, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk en Wassenaar) en de Gemeente Oostzaan treden als aandeelhouder toe tot HVC. De toetreding van Avalex en Oostzaan levert een bijdrage aan de beheersing van het marktrisico rond de afvalenergiecentrales. Voor Zaanstad zal hierdoor een pro rata daling plaatsvinden van de garantstelling voor financiering per aandeelhouder (-13,5%) en een evenredige afname van de jaarlijkse garantiestellingprovisie. Door de uitgifte van aandelen aan Avalex en Oostzaan veranderd de omvang van het aandeelhouderschap van Zaanstad naar 7,87%.
- De ontwikkeling warmtesysteem Westland en realisatie geothermieproject Maasdijk.
HVC ontwikkelt een samenhangend warmtesysteem, het ‘Warmte Systeem Westland’ waar de ontwikkeling van het geothermieproject Maasdijk deel van uitmaakt. De totale investering ten behoeve van geothermieproject Maasdijk bedraagt € 112 miljoen. Dit bedrag wordt terugverdiend in 15 jaar, inclusief vereist rendement op ingelegd vermogen.
B. Zaanstad als opdrachtgever
Nieuwe DVO HVC-gemeente Zaanstad
Zaanstad neemt ook diensten af van de HVC, waaronder afvalinzameling en gladheidsbestrijding. Deze taken zijn vastgelegd in een dienstverleningsovereenkomst (DVO). Begin 2020 is een nieuwe DVO met HVC afgesloten voor de periode van 7 jaar.
Risico analyse
Risico’s van warmte-activiteiten
De risico’s zijn in beeld en beheersbaar, op de risico’s wordt ingespeeld. Als onderdeel van de behandeling van het risico-aspect van de warmteactiviteiten heeft de Klankbordgroep aan het Innovatieplatform (IP) gevraagd of investeren in collectieve warmte via HVC een veilige keuze is.
Beheersmaatregelen
- Annotaties van de agenda van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders in het college van B&W
- Ambtelijk overleg met verschillende klankbordgroepen (zowel financiële als beleidsmatige) met de overige aandeelhouders van HVC.
hoog